- מדורים
- נושאים נוספים
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
רחל בת ארלט
פרנסה המכבדת את בעליה
חכמים מלמדים אותנו, שאב חייב ללמד את בנו אומנות, בנוסף לחובה ללמדו תורה (קידושין כ"ט). מכאן, שהעיסוק במלאכה, לשם פרנסה, גם הוא מצוה
שאלה:
תשובה:
מתוך שאלתך אני מבין שבשנים הראשונות שאחר החתונה לא היתה לך הרגשה גרועה, ורק בשנה האחרונה נולדה הרגשה זו. סוגיא זו חשובה להבהרת העניין הכללי, שמתוכו ייגזר גם הפתרון. בזהירות אני מרשה לעצמי לשער, שבשנים בהם המשכת בלימודיך בישיבה או בכולל, הרגשת יותר שלם עם עצמך, למרות שאולי גם אז חלק מעול הפרנסה הוטל על אשתך. הסיבה היא, מפני שלימוד התורה היה חשוב דיו, כדי להצדיק את עבודתה של אשתך. היציאה ללימוד מקצוע אין בה, כלפיך, את אותו הערך של לימוד תורה. ממילא צף ועלה הצורך הנכון והאמיתי, להיות המפרנס במשפחה. למען האמת, הכל נכון, אולם חייבים לעשות סדר בדברים. חכמים מלמדים אותנו, שאב חייב ללמד את בנו אומנות, בנוסף לחובה ללמדו תורה (קידושין כ"ט). מכאן, שהעיסוק במלאכה, לשם פרנסה, גם הוא מצוה. על המשנה (פאה א'): אלו דברים שאין להם שיעור ובכללם גם תלמוד תורה, מבאר הגר"א (בספר שנות אליהו) ש"אין להם שיעור" הכוונה היא שאדם יוצא ידי חובתו בכל שהוא, אולם יכול להקדיש גם את כל יומו לתלמוד תורה. ולכן, אם הוא נדרש לעבוד לפרנסתו, אין זה ביטול תורה כלל, אלא יכול לצאת ידי חובתו לתלמוד תורה בקריאת שמע של שחרית וערבית. ככל שתהיה שלם יותר עם עצמך, ועם החלטתכם, כך תוכל בעתיד להיות מוכשר לפרנס, וגם לשלב לימוד תורה.
אמת, שבאופן זמני, הנך מרגיש את ההרגשה הגרועה, אולם זה בגדר ירידה לצורך עליה. אין לי ספק שאם תשוחחו, אתה ואשתך, על הנושא, ולשניכם יהיה ברור שהמצב כיום הוא זמני, ובעז"ה ישתנה בעוד שנה או שנתיים, יקל על שניכם לעבור פרק זמן זה מתוך הסכמה ושלמות הלב.
ועוד נקודה: הרגשה טבעית של "ראש משפחה" היא, כאשר הוא מסוגל להנהיג את הבית, להתוות דרך ולשמש כמי שעומד בראש הפירמידה. כאשר עסקת בלימוד תורה היתה הרגשתך טובה, משום שאכן הנהגת את משפחתך בתחום הרוחני. בשנה האחרונה כאילו איבדת את המנהיגות הרוחנית, ואל ההנהגה הכלכלית והמעשית עדיין לא באת. לכן, אצה לך הדרך, עד כדי מחשבה להפסיק את הלימוד המסודר, המכשיר אותך לפרנס בכבוד, ולהשיג את ההישג המיידי באמצעות עבודות מזדמנות. אולם, לא זו הדרך. ודאי שכבעל מקצוע תוכל גם לפרנס וגם להנהיג את משפחתך באופן מסודר ונכון. אם כן, גם בתחום זה, עליך ללכת בדרך הארוכה שהיא קצרה, ולהשלים את לימודיך, מתוך סבלנות והשקעה, עד לקצירת הפרי.
"הזורעים בדמעה, ברינה יקצורו"!
אנו נשואים ארבע שנים, ויש לנו ילד אחד. עד לפני שנה הייתי אברך ורוב היום למדתי. צרכי המשפחה גדלו, וכנראה יגדלו עוד בקרוב, בעז"ה, ולאחר התלבטות, החלטנו אשתי ואני שאלך ללמוד מקצוע. בפועל, בשנה האחרונה נפל עול הפרנסה בעיקר על אשתי, מפני שאני עובד רק בעבודות מזדמנות, יש לי הרגשה מאד גרועה, כבעל, מכך שאינני מפרנס, ואני מתלבט אם להפסיק את הלימודים ולעבוד או להמשיך כך עוד שנתיים לפחות.
תשובה:
מתוך שאלתך אני מבין שבשנים הראשונות שאחר החתונה לא היתה לך הרגשה גרועה, ורק בשנה האחרונה נולדה הרגשה זו. סוגיא זו חשובה להבהרת העניין הכללי, שמתוכו ייגזר גם הפתרון. בזהירות אני מרשה לעצמי לשער, שבשנים בהם המשכת בלימודיך בישיבה או בכולל, הרגשת יותר שלם עם עצמך, למרות שאולי גם אז חלק מעול הפרנסה הוטל על אשתך. הסיבה היא, מפני שלימוד התורה היה חשוב דיו, כדי להצדיק את עבודתה של אשתך. היציאה ללימוד מקצוע אין בה, כלפיך, את אותו הערך של לימוד תורה. ממילא צף ועלה הצורך הנכון והאמיתי, להיות המפרנס במשפחה. למען האמת, הכל נכון, אולם חייבים לעשות סדר בדברים. חכמים מלמדים אותנו, שאב חייב ללמד את בנו אומנות, בנוסף לחובה ללמדו תורה (קידושין כ"ט). מכאן, שהעיסוק במלאכה, לשם פרנסה, גם הוא מצוה. על המשנה (פאה א'): אלו דברים שאין להם שיעור ובכללם גם תלמוד תורה, מבאר הגר"א (בספר שנות אליהו) ש"אין להם שיעור" הכוונה היא שאדם יוצא ידי חובתו בכל שהוא, אולם יכול להקדיש גם את כל יומו לתלמוד תורה. ולכן, אם הוא נדרש לעבוד לפרנסתו, אין זה ביטול תורה כלל, אלא יכול לצאת ידי חובתו לתלמוד תורה בקריאת שמע של שחרית וערבית. ככל שתהיה שלם יותר עם עצמך, ועם החלטתכם, כך תוכל בעתיד להיות מוכשר לפרנס, וגם לשלב לימוד תורה.
אמת, שבאופן זמני, הנך מרגיש את ההרגשה הגרועה, אולם זה בגדר ירידה לצורך עליה. אין לי ספק שאם תשוחחו, אתה ואשתך, על הנושא, ולשניכם יהיה ברור שהמצב כיום הוא זמני, ובעז"ה ישתנה בעוד שנה או שנתיים, יקל על שניכם לעבור פרק זמן זה מתוך הסכמה ושלמות הלב.
ועוד נקודה: הרגשה טבעית של "ראש משפחה" היא, כאשר הוא מסוגל להנהיג את הבית, להתוות דרך ולשמש כמי שעומד בראש הפירמידה. כאשר עסקת בלימוד תורה היתה הרגשתך טובה, משום שאכן הנהגת את משפחתך בתחום הרוחני. בשנה האחרונה כאילו איבדת את המנהיגות הרוחנית, ואל ההנהגה הכלכלית והמעשית עדיין לא באת. לכן, אצה לך הדרך, עד כדי מחשבה להפסיק את הלימוד המסודר, המכשיר אותך לפרנס בכבוד, ולהשיג את ההישג המיידי באמצעות עבודות מזדמנות. אולם, לא זו הדרך. ודאי שכבעל מקצוע תוכל גם לפרנס וגם להנהיג את משפחתך באופן מסודר ונכון. אם כן, גם בתחום זה, עליך ללכת בדרך הארוכה שהיא קצרה, ולהשלים את לימודיך, מתוך סבלנות והשקעה, עד לקצירת הפרי.
"הזורעים בדמעה, ברינה יקצורו"!

הצילו! לאשתי יש הורים
הרב אליקים לבנון | סיוון תש"ע

החותנת "עושה סדר"
הרב אליקים לבנון | ז איר תשס"ט

מי מחליט כמה צדקה עלי לתת?
הרב אליקים לבנון | אב תש"ע

התמכרות לאלכוהול
גליון 216
הרב אליקים לבנון | טבת תשע"א

הרב אליקים לבנון
רב המועצה האזורית שומרון, וראש ישיבת ברכת יוסף באלון מורה

שבת הגדול,מאבקים ונצחונות
ניסן תשע"ו

החותנת "עושה סדר"
ז איר תשס"ט

התא המשפחתי
יט שבט תשס"ח

התייחסות לכסף בחינוך
גליון 218
שבט תשע"א
מי צריך את הערבה?
האם מותר לפנות למקובלים?
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
שבועות מעין עולם הבא!
מה חשוב לשים לב כשמדליקים נרות שבת?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
מי יושב במקום שלי?
רמב"ם וכוזרי
למה ללמוד גמרא?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?

בהעלותך את הנרות
מתוך 'קול צופייך' גיליון 403
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | סיוון תשס"ז

רעיונות לפרשת בהעלותך
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו - תש"ס

בהעלותך את הנרות
מתוך 'קול צופייך' גיליון 403
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | סיוון תשס"ז
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
פריצת גבולות מותרת
הרב יצחק בן יוסף | סיון תשפ"ג
המקום שלי בעבודת ה'
עין איה שבת א' פרק ב' פסקה ל"ז
הרב משה גנץ | י"ט אייר תשפ"ג
