- מדורים
- הרה"ג זלמן מלמד
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב מרדכי צמח בן מזל
המבחנים שלקראת הגאולה
גם היום כאז, רגל אחת של עם ישראל נמצאת כבר בתוך ארץ ישראל, בתוך הגאולה, ודווקא כעת עם ישראל עובר משבר רוחני קשה, שלא היה כמותו בכל הדורות, משבר המתירנות.
המבחנים הקשים ביותר, הם המבחנים האחרונים. המטרה של המבחנים אינה להכשיל ברגע האחרון, אלא להביא לתוצאות גבוהות, איכותיות ביותר, להכשיר את הנבחנים לשלב חדש.
כאלה הם המבחנים, שעם ישראל עובר עכשיו, כשאנחנו כבר על סף הגאולה השלמה. וכך זה היה אז, כאשר עם ישראל עמד להיכנס לארץ ישראל בראשונה. לאחר 40 שנה במדבר, לאחר שעם ישראל עבר ניסיונות ומשברים בדרך עמד בהם והמשיך בדרכו, בשנה האחרונה, לאחר שעם ישראל כבש את ארץ סיחון ועוג והגיע אל ערבות מואב, אל ירדן יריחו, בפתח הכניסה לארץ, בשעה זו תקף אותו משבר קשה ביותר.
העם החל לזנות עם בנות מואב. גל של יצרים רעים תקף אותו. הוא נכנס לסחרור וכמעט איבד שליטה על עצמו, וזה קרה דווקא ברגע האחרון, לפני הכניסה לארץ ישראל. גל של מתירנות שטף ומוטט את כל החומות המוסריות, את כל גדרי הצניעות הטבעית הבריאה.
אומרים חז"ל (במדבר רבה כ'): "משל למה הדבר דומה? לבת מלך שנתחשקה להיכנס לחופה, לשבת באפריון, ונמצאת מקלקלת עם אחר. נתרפו ידי אביה וקרוביה".
כך ישראל, בסוף ארבעים שנה חנו על הירדן, כדי לעבור לארץ ישראל, ושם נפרצו לעבירה ורפו ידי משה והצדיקים עימו.
חכמים מעמיקים את הקושי בתיקון המשבר. חכמים אומרים, שהיה גורם אובייקטיבי שכביכול אין עליו שליטה, שהוא גרם להתפרצות היצרים: "יש מעיינות שמגדלים גיבורים ויש מעיינות שמגדלים חלשים, יש נאים ויש מכוערים ויש מעיינות שהשותים מהם נעשים צנועים ויש שטופים בזימה. ומעיין שיטים, השותה ממנו נשטף בזימה".
הווי אומר, היה כאן גורם טבעי גופני, שחיזק את הנטייה עד כדי קושי עצום להתגבר עליה, וזה היה הניסיון הקשה האחרון שהיה על ישראל לעבור לפני הכניסה לארץ-ישראל.
הניסיון היה נורא, המחיר היה כבד ביותר: עשרים וארבעה אלף איש מתו במגפה, אבל ישראל ניצחו את הגל הזה והתגברו והשתלטו על עצמם וזה הכשיר אותם להיכנס לארץ-ישראל.
גם היום כאז, רגל אחת של עם ישראל נמצאת כבר בתוך ארץ-ישראל, בתוך הגאולה, ודווקא כעת עם ישראל עובר משבר רוחני קשה, שלא היה כמותו בכל הדורות, משבר המתירנות. זהו מבחן נורא, שעלינו לעבור ולנצח בדרך לגאולה השלמה.
לכאורה נראה, כאילו אי אפשר לנצח ולבלום את שטף המתירנות, המנפץ את כל המוסכמות, הפורץ את כל הסכרים ובפרהסיה, כמו אז בשיטים. אך כאז כן היום, הגל הזה בא על מנת שננצח אותו ובכך נתחשל ונגלה כוחות רוחניים אדירים עצומים וחזקים מהגל העכור המתירני, ובכך נכשיר את עצמנו לגאולה השלמה.
אז פנחס קינא קנאות אמת של מסירות נפש ובבת אחת בלם את ההידרדרות, וגם עתה, יקומו גיבורים מסורים, שיעצרו את הקלקולים. וכגודל הקשיים, כך יהיה גודל הניצחון וכך יהיה גודל האמונה וגודל אהבת ד' שיתגלו. זהו האתגר של היום שאותו עלינו לנצח.
כאלה הם המבחנים, שעם ישראל עובר עכשיו, כשאנחנו כבר על סף הגאולה השלמה. וכך זה היה אז, כאשר עם ישראל עמד להיכנס לארץ ישראל בראשונה. לאחר 40 שנה במדבר, לאחר שעם ישראל עבר ניסיונות ומשברים בדרך עמד בהם והמשיך בדרכו, בשנה האחרונה, לאחר שעם ישראל כבש את ארץ סיחון ועוג והגיע אל ערבות מואב, אל ירדן יריחו, בפתח הכניסה לארץ, בשעה זו תקף אותו משבר קשה ביותר.
העם החל לזנות עם בנות מואב. גל של יצרים רעים תקף אותו. הוא נכנס לסחרור וכמעט איבד שליטה על עצמו, וזה קרה דווקא ברגע האחרון, לפני הכניסה לארץ ישראל. גל של מתירנות שטף ומוטט את כל החומות המוסריות, את כל גדרי הצניעות הטבעית הבריאה.
אומרים חז"ל (במדבר רבה כ'): "משל למה הדבר דומה? לבת מלך שנתחשקה להיכנס לחופה, לשבת באפריון, ונמצאת מקלקלת עם אחר. נתרפו ידי אביה וקרוביה".
כך ישראל, בסוף ארבעים שנה חנו על הירדן, כדי לעבור לארץ ישראל, ושם נפרצו לעבירה ורפו ידי משה והצדיקים עימו.
חכמים מעמיקים את הקושי בתיקון המשבר. חכמים אומרים, שהיה גורם אובייקטיבי שכביכול אין עליו שליטה, שהוא גרם להתפרצות היצרים: "יש מעיינות שמגדלים גיבורים ויש מעיינות שמגדלים חלשים, יש נאים ויש מכוערים ויש מעיינות שהשותים מהם נעשים צנועים ויש שטופים בזימה. ומעיין שיטים, השותה ממנו נשטף בזימה".
הווי אומר, היה כאן גורם טבעי גופני, שחיזק את הנטייה עד כדי קושי עצום להתגבר עליה, וזה היה הניסיון הקשה האחרון שהיה על ישראל לעבור לפני הכניסה לארץ-ישראל.
הניסיון היה נורא, המחיר היה כבד ביותר: עשרים וארבעה אלף איש מתו במגפה, אבל ישראל ניצחו את הגל הזה והתגברו והשתלטו על עצמם וזה הכשיר אותם להיכנס לארץ-ישראל.
גם היום כאז, רגל אחת של עם ישראל נמצאת כבר בתוך ארץ-ישראל, בתוך הגאולה, ודווקא כעת עם ישראל עובר משבר רוחני קשה, שלא היה כמותו בכל הדורות, משבר המתירנות. זהו מבחן נורא, שעלינו לעבור ולנצח בדרך לגאולה השלמה.
לכאורה נראה, כאילו אי אפשר לנצח ולבלום את שטף המתירנות, המנפץ את כל המוסכמות, הפורץ את כל הסכרים ובפרהסיה, כמו אז בשיטים. אך כאז כן היום, הגל הזה בא על מנת שננצח אותו ובכך נתחשל ונגלה כוחות רוחניים אדירים עצומים וחזקים מהגל העכור המתירני, ובכך נכשיר את עצמנו לגאולה השלמה.
אז פנחס קינא קנאות אמת של מסירות נפש ובבת אחת בלם את ההידרדרות, וגם עתה, יקומו גיבורים מסורים, שיעצרו את הקלקולים. וכגודל הקשיים, כך יהיה גודל הניצחון וכך יהיה גודל האמונה וגודל אהבת ד' שיתגלו. זהו האתגר של היום שאותו עלינו לנצח.
מחלת הפחד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כג אדר א תשס"ח
בעקבתא דמשיחא האמת נעדרת
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | שבט תש"ע
מעשה אבות סימן לבנים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ד טבת תשס"ח
השיניים של עוג מלך הבשן
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ד תמוז תשס"ט
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
לאור תשובת הדור
לנתיבות ישראל - מאמר שביעי
ב' חשוון תשפ"ב
מהלך התשובה בדור של גאולה
כנס מעמד אחדות וסליחות תשע"ב
ז' תשרי תשע"ב
מתאחדים בחזרה לארץ
לנתיבות ישראל ח"א, מאמר כ"ד -ממעמקים (2)
כ"ד שבט תשע"ב
עקרונות הנהגת ישראל
לנתיבות ישראל - מאמר "לעמדתנו ועקרונותיה"
ח' אדר תשע"ב
שימוש בתנור אחד לחלב ובשר
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
סינון פסולת בשבת
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
רמב"ם וכוזרי
למה ללמוד גמרא?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
מי צריך את הערבה?
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
מה ההבדל בין עם ישראל לשאר העמים?
סוכת עראי דיגיטלית

בנפול אויבך אל תשמח!?
הרב אביעד שטטמן | ו' ניסן, התשס"ד
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח
בין אדם לחבירו
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח
