- פרשת שבוע ותנ"ך
- כי תבוא
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אסתר בת רחל
" הקטבים המנוגדים"
בפרשת השבוע מופיעים שני הקטבים ששולטים בחיי היהודים בכל הדורות ובייחוד בשני הדורות האחרונים. מחד ישנו הרעיון של כניסת בני ישראל לארץ המובטחת, ארץ ישראל, ומאידך, התיאור הנורא והאיום של הצרות, הרדיפות והאסונות שיהיו מנת חלקו של העם היהודי - דברי התוכחה.
האחד הוא מסר של תקווה, חיוניות ועתיד של שלווה - איש תחת גפנו ותחת תאנתו. האחר הוא מסר של אסון ודיכאון, ייאוש כמעט. איך אנחנו מיישבים את שני המסרים הסותרים, לכאורה, האלה?
סקירה פשוטה של האירועים בשבעים השנים האחרונות בחיי העם היהודי תאפשר לנו לראות בברור איך האירועים המנוגדים והסותרים כל כך האלה יכולים לדור בכפיפה צורמת אחת. השואה הייתה הגשמה מלאה, עד הפרט המחריד האחרון, של נבואות התוכחה. בביאוריו לאחד מפסוקי התוכחה אומר רש"י שאיש לא יסכים לקבל את היהודים בתוך ארצו וגבולו, אפילו לא הפועלים והמשרתים. מוות יהיה הפיתרון המקובל היחיד ל"בעיה היהודית". כפי שמשה אומר בהמשך ספר דברים "הנסתרות לה' אלוקינו", ובכל זאת "הנגלות לנו ולבנינו עד עולם ולעשות את כל דברי התורה הזאת חוקת עולם". כך נוכל לקבל את דברי התוכחה כמציאות בלבד בלי לחפש להם הסברים וצידוקים נפתלים.
אך גם הרעיון של חזרת העם היהודי לארץ ישראל תורגם למציאות בעשורים האחרונים, ואנחנו קוראים בפרשת השבוע שכל יהודי שזוכה ליהנות מתנובתה ומברכותיה של ארץ ישראל חייב לפרסם ברבים את הכרת תודתו ולהודות לאלקי ישראל על כך שהוא חי בזמן כזה ובמקום כזה. התורה מלמדת אותנו לתעב כפיות טובה.
בחיים יש לכולנו שפע של קשיים ובעיות שמטרידות אותנו. זה נכון בארץ ישראל כמו בכל מקום אחר. שבתי לאחרונה מביקור בארצות-הברית שם פגשתי ישראלים שירדו לשם וסיפרו לי בביישנות שרמת החיים שלהם בניו יורק איננה טובה יותר ואולי אף רעה יותר מזו שהייתה להם בירושלים. רוב האנשים מניחים לענייני החולין ולהיבטים השוליים של החיים להסיח את דעתם.
התורה מצווה עלינו לראות את החיים בראייה רחבה ומשמעותית יותר. אלוקים רוצה, כביכול, הערכה מתוחכמת ונבונה יותר של המתנות שהוא העניק לנו. כיום ארץ-ישראל היא אחת המתנות הגדולות ביותר שקיבלנו. אסור שהיחס שלנו אליה יתאפיין בטרוניות וכפיות טובה, גם אם החיים כאן מתסכלים ורוויי בעיות.
איזון בין הקטבים במסרים של פרשת השבוע הוא עדיין אתגר גדול לכולנו. מי יתן ונהיה ראויים לאתגר הזה ולפתרונותיו.
האחד הוא מסר של תקווה, חיוניות ועתיד של שלווה - איש תחת גפנו ותחת תאנתו. האחר הוא מסר של אסון ודיכאון, ייאוש כמעט. איך אנחנו מיישבים את שני המסרים הסותרים, לכאורה, האלה?
סקירה פשוטה של האירועים בשבעים השנים האחרונות בחיי העם היהודי תאפשר לנו לראות בברור איך האירועים המנוגדים והסותרים כל כך האלה יכולים לדור בכפיפה צורמת אחת. השואה הייתה הגשמה מלאה, עד הפרט המחריד האחרון, של נבואות התוכחה. בביאוריו לאחד מפסוקי התוכחה אומר רש"י שאיש לא יסכים לקבל את היהודים בתוך ארצו וגבולו, אפילו לא הפועלים והמשרתים. מוות יהיה הפיתרון המקובל היחיד ל"בעיה היהודית". כפי שמשה אומר בהמשך ספר דברים "הנסתרות לה' אלוקינו", ובכל זאת "הנגלות לנו ולבנינו עד עולם ולעשות את כל דברי התורה הזאת חוקת עולם". כך נוכל לקבל את דברי התוכחה כמציאות בלבד בלי לחפש להם הסברים וצידוקים נפתלים.
אך גם הרעיון של חזרת העם היהודי לארץ ישראל תורגם למציאות בעשורים האחרונים, ואנחנו קוראים בפרשת השבוע שכל יהודי שזוכה ליהנות מתנובתה ומברכותיה של ארץ ישראל חייב לפרסם ברבים את הכרת תודתו ולהודות לאלקי ישראל על כך שהוא חי בזמן כזה ובמקום כזה. התורה מלמדת אותנו לתעב כפיות טובה.
בחיים יש לכולנו שפע של קשיים ובעיות שמטרידות אותנו. זה נכון בארץ ישראל כמו בכל מקום אחר. שבתי לאחרונה מביקור בארצות-הברית שם פגשתי ישראלים שירדו לשם וסיפרו לי בביישנות שרמת החיים שלהם בניו יורק איננה טובה יותר ואולי אף רעה יותר מזו שהייתה להם בירושלים. רוב האנשים מניחים לענייני החולין ולהיבטים השוליים של החיים להסיח את דעתם.
התורה מצווה עלינו לראות את החיים בראייה רחבה ומשמעותית יותר. אלוקים רוצה, כביכול, הערכה מתוחכמת ונבונה יותר של המתנות שהוא העניק לנו. כיום ארץ-ישראל היא אחת המתנות הגדולות ביותר שקיבלנו. אסור שהיחס שלנו אליה יתאפיין בטרוניות וכפיות טובה, גם אם החיים כאן מתסכלים ורוויי בעיות.
איזון בין הקטבים במסרים של פרשת השבוע הוא עדיין אתגר גדול לכולנו. מי יתן ונהיה ראויים לאתגר הזה ולפתרונותיו.
הודאה לה'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | מוצש"ק פ' כי תבוא תשס"ב
והלכת בדרכיו
שיחת מוצ"ש פרשת כי תבוא תשפ"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"א אלול תשפ"ב

חידות לפרשת כי תבוא
הרב זאב וייטמן | תשמ"ד

ביכורים
"קול צופייך" – גיליון 329
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אלול תשס"ה
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
פסח תשע"ד
ניסן תשע"ד
"חזקה"
תשע"ד
להקדים את המאוחר
תשע"ד
מזג אוויר הפכפך
תשע"ד
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
הלכות שטיפת כלים בשבת
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
מהו הסוד הגדול של רחל אימנו?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
איך עושים קידוש?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
ארבע כוסות ושלוש מצות
למה ללמוד גמרא?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
כי יכול נוכל לה
הרב יוסף נווה | סיון תשפ"א

רעיונות לפרשת שלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ח-תשס"א
תפקיד השנאה גם בתוך הטוב
אורות ישראל - פרק ד' פסקה ו' (המשך)
הרב ש. יוסף וייצן | ט"ז סיון תשפ"ג
כל ההתחלות קשות
הרב עזרא כהן | סיון תשפ"ג
הכנת שתיה חמה בשבת
הרב יצחק בן יוסף | סיון תשפ"ג
