בית המדרש

x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
7 שיעורים
    undefined
    שכם וציפורי

    בית מדרש - מדבש צרעות

    בירושלמי מסופר שר' חנינא בנה את בית המדרש של צפורי מרווחי דבש צרעות. זה מעשה סמלי שמפרש את הכתוב "כָּל גּוֹיִם... סַבּוּנִי כִדְבוֹרִים... אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה". חיילים ישראלים ניצחו במלחמה והם מבקשים שהנצחון יחשב לאבן פינה שבונה בית מדרש - כמו בימי יהושע.

    הרב מרדכי הוכמן | אייר תש"ע
    undefined
    שכם וציפורי

    צִרְעָה! - או מלאך!?

    הקב"ה הבטיח ש"מלאך" ו"צרעה" יעזרו בכיבוש הארץ. "מלאך" הוא כוח רוחני, ו"צרעה" מסמלת התלכדות ל"צבא"; ואלו כוחות שהתקבלו מיצחק ומרבקה. יהושע סבור ש"המלאך" התגלה באמצעות "הצרעה"(-צבא). אך הנביא(=מלאך) שבספר שופטים חלוק עליו.

    הרב מרדכי הוכמן | ניסן תש"ע
    undefined
    שכם וציפורי

    הנביאה - והדבורה

    דבורה הנביאה היא ממשיכת דרכה של "דבורה מינקת רבקה". שתיהן קרויות על שם בעל החיים הדבורה. הדבורה מסמלת כוח מלוכני וצבאי, עם ישראל צריך את הכוח הזה כדי להתקיים כעם עצמאי ולנצח את אויביו. הכוח חוזר ומופיע גם בהמלכת שאול המלך.

    הרב מרדכי הוכמן | אדר תש"ע
    undefined
    חיי שרה

    מינקת רבקה - ומה שהיא מייצגת

    דבורה היתה ה"המאמנת" של רבקה והיא טיפחה את החינוך הישן שלה. חינוך ל"אחוות" כל בני המשפחה, מתוך שבירת סמכות ה"אב", והתייחסות אל ה"אם" בתור "האחות הגדולה". יעקב השתמש בכוח הזה כדי לחזור לארץ. בניו השתמשו בכוח הזה בשכם. אך יעקב "המית" ו"קבר" את הכוח הזה מחוץ לבית אל.

    הרב מרדכי הוכמן | אדר תש"ע
    undefined
    שכם וציפורי

    ה"מזוזה" של ארטבן

    בירושלמי מסופר שארטבן שלח לרבי מרגלית טובה, ורבי שלח לו מזוזה; אך ארטבן זילזל במזוזה. בבבלי מסופר סיפור הפוך, שארטבן החשיב את המזוזה והסתכן עבורה וגוי אחד קנס אותו. לפי מסורת הגאונים ארטבן מזלזל במזוזה גם בבבלי; והמעשים משתמשים בסמלים שלקוחים מספור שכם בתורה ובנביא.

    הרב מרדכי הוכמן | שבט תש"ע
    undefined
    שכם וציפורי

    ה'מקדש' הפלאי של יהושע

    יהושע כרת ברית לישראל בשכם וכתב אותה ב'ספר תורת א-להים', והוא הציב אבן לעדות תחת ה'שער' שב'מקדש'. הספר והמקדש שיהושע מזכיר אינם כפשוטם. יעקב קיים את נדרו בשכם והקים שם בית מדרש שמעליו יש בשמים 'מקדש' ו'שער'; ויהושע חוזר על מעשיו.

    הרב מרדכי הוכמן | טבת תש"ע
    undefined
    שכם וציפורי

    ירושלים והשוק של שכם וציפורי

    אגדות חז"ל קושרות את העיר ירושלים והעיר ציפורי למספרים שמבוססים על "שמונה עשר" ו"שלוש". המספרים הללו מופיעים בדברי הנביאים והם קשורים לצבאו של אברהם שבא לירושלים. ירושלים הסמלית - קשורה למספרים הללו; והיא מסוגלת לנדוד לשכם ולצפורי.

    הרב מרדכי הוכמן | כסלו תש"ע
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il