בית המדרש

x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
815 שיעורים
    undefined
    42 דק'
    שיעורים נוספים

    מקורבן העומר לשני הלחם - מפסח לשבועות

    קבוץ א תתכ"ח, אורות התחיה ל"ב

    הרב דיבר על המעבר בין פסח לשבועות, בין קורבן העומר שהוא מאכל בהמה לשתי הלחם שזה מאכל אדם, בין הנפש הבהמית ששלטה באדם האלילי לנפש הרוחנית שהתגלתה עם עם ישראל והולכת ומופיעה, הולכת ומתפשטת ובארץ ישראל היא מופיעה גם בטוב הנפש הבהמית.

    הרב יהודה מלמד | י"ח אדר ב' תשפ"ד
    undefined
    37 דק'
    שיעורים נוספים

    ארבע רוחות מזווית נוספת

    אורות התחייה כח, ל. אורות הקודש ב, כ"ג

    הרחבנו וחזרנו על ארבעת הרוחות שמנשבות בהוויה הישראלית, רוח אלוקים, רוח האמונה, רוח המוסר ורוח הלאומיות העמקנו במלחמה הזמנית המתרחשת בין הקודש לטבע על אף שהם זקוקים זה לזה ומשלימים זה את זה.

    הרב יהודה מלמד | ד' אדר ב' תשפ"ד
    undefined
    51 דק'
    שיעורים נוספים

    ארבע רוחות כנגד ארבע תפיסות באומה הישראלית

    טללי אורות, השקפה על טעמי המצוות פרקין ג-ד

    במהלך השיעור התבוננו על ארבע רוחות שנושבות בעולם וכנגדן שלוש תפיסות באומה הישראלית דרך עיניו של הרב קוק זצ"ל. הרב ביאר איך על אף שהתפיסות האלה נראות כסותרות זו את זו הן בעצם משלימות.

    הרב יהודה מלמד | י"ג אדר א' תשפ"ד
    undefined
    48 דק'
    שיעורים נוספים

    חב"ד וההתרגשות השכלית שהביאה לעולם

    הקדמה לקונטרס ההתפעלות לאדמור האמצעי

    בתקופת כתיבת הקונטרס מסתובבת מחשבה בקרב חוגי חב"ד שהתפעלות היא דבר פסול ומבוזה, אם לא אסור. אדמו"ר האמצעי רואה בזה הפיכת אור לחושך, אם כי מתוך דבריו רואים שיש בסיס של אמת בדחיית ההתלהבות החיצונית. כנגד זה מלמד אדמו"ר האמצעי, שלא תמיד התרגשות חיצונית מעידה על תנועה שכולה חיצונית; לפעמים התנועה כל כך עמוקה עד שהיא מופיעה גם בחיצוניות. העניין הזה, מבחינת אדמו"ר האמצעי, הוא המפתח לתחיית עבודת ה' וחסידות חב"ד בכלל, לשיבה אל המגמה הגדולה שהביא אדמו"ר הזקן לעולם.

    הרב יהודה מלמד | א' אדר א' תשפ"ד
    undefined
    49 דק'
    שיעורים נוספים

    התפעלות וחסידות

    קונטרס ההתפעלות לאדמו"ר האמצעי

    בשנת הסתלקותו של אדמו"ר הזקן, תחילת הדור השני של חב"ד, אדמו"ר האמצעי כותב איגרת לכלל החסידים, בה הוא מתבונן על מגמה של נפילה מסויימת אצל אנ"ש, המתנזרים מהתפעלות בלימוד ובעבודה, ומתחיל לסלול דרך לחזור לחיות החסידית, ולהתפעלות.

    הרב יהודה מלמד | כ"ב שבט תשפ"ד
    undefined
    23 דק'
    שיעורים נוספים

    יפה שעה אחת בעולם הזה מכל חיי העולם הבא

    מאמר "יפה שעה אחת" של האדמור האמצעי - המשך

    למאמר יש שתי נוסחאות, בשיעור נעסוק בנוסח ב'. אדמו"ר הזקן אומר שיש שתי בחינות בחיי העוה"ב, בחינת יש – השכר העולם הבא בגלל העולם הזה, ובחינת אין. בבחינת אין, ע"י ביטול המדרגה הנמוכה עולים מדרגה. בהבנה עמוקה יש מעלה לבחינת האין כי היא מבטאת ביטול גמור לקב"ה.

    הרב יהודה מלמד | ח' שבט תשפ"ד
    undefined
    8 דק'
    שיעורים נוספים

    אזכרת שם ה' בלימוד

    הרב יצחק בן יוסף | שבט תשפ"ד
    undefined
    45 דק'
    שיעורים נוספים

    מוריד שאול ויעל

    מאמר "יפה שעה אחת" של האדמור האמצעי - המשך

    המשכנו את מאמר "יפה שעה אחת". הרב דיבר על כך שייסורים בעולם הזה זה מתנה לעולם הבא כדי שהדעת תתנתק מההשתקעות בעולם הזה ותדבק ברוח. ישנם גם ייסורים בעולם הבא, בגיהנום, המזככים את האדם ואת קישורו לאלוקות, וברובד נוסף זהו גם עניינו של כף הקלע, השאול.

    הרב יהודה מלמד | כ"ג טבת תשפ"ד
    undefined
    49 דק'
    שיעורים נוספים

    אין בן דוד בא אלא בהיסח הדעת

    מאמר "יפה שעה אחת" של האדמור האמצעי

    במהלך השיעור המשכנו את השיעור הקודם ודיברנו על הקשר בין עמלק לדעת ולמידות הרעות. דיברנו על התמכרות למידות רעות קצת איך להתמודד איתם. ובסוף התחלנו ללמוד על ההתמודדות עם עמלק עצמם, עם הדעת של הרוע.

    הרב יהודה מלמד | ט"ז טבת תשפ"ד
    undefined
    1:16
    עבדו את ה' בשמחה

    חשיבות תורת החסידות בחזרה לא"י

    הרב שניאור זלמן אשכנזי | י"ג כסלו תשפ"ד
    undefined
    44 דק'
    שיעורים נוספים

    העלאת ניצוצות והתמודדויות

    מאמר "יפה שעה אחת" של האדמור האמצעי

    האדמו"ר האמצעי מסביר שישנן מידות סתם, אך ישנן מידות שמעניקות חיות לאדם, ועיקר ההבדל הוא האם האדם מכניס אליהן את הדעת.

    הרב יהודה מלמד | ט' טבת תשפ"ד
    undefined
    47 דק'
    שיעורים נוספים

    היחס לשפע וההשפעות שלו עלינו

    ניצוצי שמשון

    נלמד סיפור על רב מתקופת הקיסר ניקולאי וגזרותיו הקשות ומהלך רוחני שהרבה מרוז'ין מתאר. נבין שישנה סכנה בעודף שפע שעלולה לגרום לאדם לבעוט במציאות ולהמצי לעצמו אויבים כדי להילחם איתם. ונבאר את הפסוק "החודש הזה לכם" ועל השיבוש שלו "החרש היה ליבם" בהקשר לר' אלעזר בן ערך.

    הרב יהודה מלמד | ג כסליו תשפד
    undefined
    48 דק'
    שיעורים נוספים

    קלקול מוסרי ועבודה זרה פוגעים ביכולת להלחם

    לאדם יש מעלה על החיות שיש לו שכל וכאשר מאבד את מעלתו יורד מתחת למעלת החיות וכן הגויים נלחמים על הקיום ועם ישראל בדרגה יותר גבוהה וכאשר עם ישראל יורדים ממדרגתם על ידי החטאים לא יורדים למעלת הגויים אלא מתחת לכך ואז אין לעם ישראל כח להלחם כי עם ישראל לא יכול להלחם בלי הצדקה מוסרית כמו שאר הגויים ומלחמה של עם ישראל צריכה לעזור לכל העולם

    הרב יהודה מלמד | י"ט חשוון תשפ"ד
    undefined
    57 דק'
    תשובה

    מהות התשובה

    לימוד יסודות החטא ובעקבות כך לימוד יסודות התשובה מאהבה מול תשובה מיראה.

    הרב אליעזר בן פורת | ו' תשרי תשפ"ג
    undefined
    47 דק'
    תשובה

    ההתחדשות שנובעת מהתשובה

    אורות התשובה פרק ט"ו פסקאות א', ז' ופרק ט"ז פסקה א'1 (ההתחלה שלה)

    המלכת ה' היא דווקא בקול שופר, השופר מעורר לתשובה, מה מיוחד בתשובה זאת? השופר מעורר את עומק הלב. זאת התשובה שבה קונה את עולמו בשעה אחת, תשובה שיוצרת בריאה חדשה, קומה חדשה על גבי הישנה. הכל מתחיל מהצימאון לאלוקים.

    הרב משה חביב | ד' תשרי תשפ"ג
    undefined
    39 דק'
    שיעורים נוספים

    ראשית חכמה יראת ה'

    מה יש באומן שאין פה? התפקיד של הרב זצ"ל להביא ולהבין את התודעה שיש באומן לא"י. "במה שהורשת תתבונן"- גישה עם כלים נכונים. היראה הכלי הנכון, פתח לחכמה, איפה הכבוד והחשיבות שלך בחיים? זה ר"ה, הראש, המלכת ה',לעמוד לפניו ביראה.

    הרב יהודה מלמד | כ"ח אלול תשפ"ג
    undefined
    45 דק'
    תשובה

    תשובה - התבטלות לה'

    נתיב התשובה פרק א'

    התורה מתאימה לכל בני האדם על כל מדרגותם, התורה מדריכה את האדם במשך כל שנות חייו. החזרה בתשובה מגלה שחטאי האדם היו דבר מקרי ואינם חלק מאשיותו.

    הרב יוחאי פרלמן | כ"ד אלול תשפ"ג
    undefined
    חודש אלול

    שר האוצר חזר בתשובה

    הרב נתנאל יוסיפון
    undefined
    47 דק'
    שיעורים נוספים

    יראת שמים ושמחה

    ספר העיקרים מאמר ג פרק לג

    קיום מצוות מתוך שמחה, והבריאות בשילוב השמחה ויראה.

    הרב יהודה מלמד | כ"א אלול תשפג
    undefined
    יראת ה'

    עבדו את ה' ביראה

    החינוך המודרני דוגל בשלילת עונשים, שהביאה להתפרקות הסמכות בכל המעגלים. הראי"ה קוק מגדיר את מקומה החיוני של היראה בחינוך, וקובע שאין לה תחליף מול כוחו העז של היצר.

    הרב אברהם וסרמן | אלול תשפ"ג
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il