בית המדרש

x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
123 שיעורים
    undefined
    כי תשא

    מיקום מזבח הקטורת והכיור

    הציווי על בנית מזבח הקטרת והכיור הוזכר מאוחר לרמז שחל כביכול שינוי במקומם. מזבח הקטרת ראוי שיהיה בקודש הקדשים אך הוצא להיכל, והכיור ראוי שיהיה בפתח המשכן אך הוכנס מעבר למזבח העולה.

    הרב מרדכי הוכמן | אדר א תשפ"ד
    undefined
    42 דק'
    תצוה

    ועשית בגדי קדש

    שיחת מוצ"ש פרשת תצווה תשפ"ד

    הגאולה האחרונה - בזכות התורה הזכה. הכהן הגדול מבטא את מעלות המציאות כולה, בהשתלשלות - דרך הכהנים, ודרך עם ישראל. הבגדים מבטאים את הפנימיות, ויש להם תפקיד משמעותי וחשוב, ובימינו לא רק הבגדים, אלא כל החיצוניות. תפילות חו"ל עולה דרך ארץ ישראל, ועל כן מעלת תפילת א"י גדולה יותר. הקב"ה בחר בנו להופיע את שמו בעולם על ידינו, ובמידה מסוימת - הוא צריך לנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט"ו אדר א' תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת תצווה חלק ב'

    עשיית בגדי הכהונה הייתה צריכה להיעשות מתוך חוכמה מרובה. דברי הגמ' במסכת ערכין שבגדי כונה מכפרים כמו שהקרבנות מכפרים. ופרוט על אילו עבירות הבגדים מכפרים. מדוע הציווי על עשיית האפוד הוקדמה אל עשיית החושן, והרי לפי סדר הבגדים הוקדם החושן לאפוד?

    הרב חיים כץ | י"ג אדר א' תשפ"ד
    undefined
    6 דק'
    תצוה

    משמעות הבגדים לאדם ולכהן

    הרב יצחק בן יוסף | יג אדר א תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת תצווה חלק א'

    שלמה המלך ע"ה הרחיב את מצוות אהבת הגר לכל אדם אשר יעבור מארץ מולדתו אל ארץ אחרת, אשר יש לספק לו את מזונותיו ולהאיר לו פנים דרך אהבה אמתית ולא בדרך של חנופה.

    הרב חיים כץ | י"ב אדר א' תשפ"ד
    undefined
    4 דק'
    תצוה

    הסיכוי והסיכון שבבגד

    הרב מאיר גולדויכט | יג אדר א תשפ"ד
    undefined
    48 דק'
    תצוה

    פטדה והמאבק ברשתות

    מה עושה בחושן שעל ליבו של הכהן הגדול אבן הפטדה אבנו של שבט שמעון שענינה הוא המאבק בזימה וביצר העריות?

    הרב יצחק חי זאגא | יג אדר א תשפ"ד
    undefined
    34 דק'
    תצוה

    למה ישראל נמשלו לזית?

    *התורה והמצוות. *מעלת התפילה וההכנות אליה. *בגדי אהרון עולים בקודש מהפרט את הכלל.

    הרב חיים בן שושן | י"ג אדר א' תשפ"ד
    undefined
    2 דק'
    רגע בפרשה

    למה אנחנו ממש דומים לשמן?

    רגע בפרשה | פרשת תצווה

    למה נבחר השמן זית זך לשמש לתפקיד החשוב של הדלקת נרות המנורה במשכן? ואיך זה קשור אלינו ולאתגרי החיים? הרב איתן מינקוב ב"רגע בפרשה" לפרשת תצוה.

    הרב איתן מינקוב | י"א אדר א' תשפ"ד
    undefined
    40 דק'
    תצוה

    פורים - הקב"ה מתגלה בדרך הטבע

    שיחת מוצ"ש פרשת תצווה תשפ"ג

    בניגוד לשאר החגים בהם הקב"ה התגלה בדרך נס, בחג הפורים הקב"ה התגלה בדרך הטבע. כבר מהפסוק הראשון במגילה ניתן לראות אירועים שלמפרע גרמו לנס | מפורים עלינו ללמוד ולהקיש אל הניסים מתרחשים בדורנו בדרך הטבע, ולהודות לקב"ה עליהם.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"א אדר תשפ"ג
    undefined
    6 דק'
    תצוה

    פרשת תצוה- המנורה, השבת, ופורים

    הרב מאיר גולדויכט | ט אדר תשפ"ג
    undefined
    48 דק'
    תצוה

    בגדי הכהונה מבטאים את קדושת הכהנים

    שיחת מוצ"ש פרשת תצווה תשפ"ב

    המשכן - השכינה שורה בישראל. בגדי הכהונה - הבגדים מבטאים את המהות. דברים לזכרו של הרצי"ה

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"א אדר א' תשפ"ב
    undefined
    5 דק'
    תצוה

    פרשת 'תצווה' - ערך הפאר חיצוני במשכן

    הרב יצחק בן יוסף | ט אדר תשפ"ג
    undefined
    31 דק'
    תצוה

    העמק דבר פרשת תצווה חלק ב'

    באורו של הנצי"ב לסיבת השינויים שיש בין פרשתנו ( לעניין קרבן התמיד) לבין פרשת פנחס. תכלית הבאת הקרבנות במדבר ובא"י שונה זו מזו. חידושו של הנצי"ב שהיה מפגש תמידי של הקב"ה עם בנ"י במשכן, ובנ"י הובטחו על כך בפרשתנו. . השינויים שהיו בהשראת השכינה בין המשכן לבין המקדש. במה באה לידי ביטוי הפרישה של אוהל מועד והמזבח. הבטחה נוספת שבנ"י מלבד עצם היותם בנים לרבש"ע, גם ידעו על כך שנקראו בנים לרבש"ע. באור המילים "לשכני בתכם" הקב"ה מבטיח שינהיג את המון עמ"י בדרך הטבע ובהשגחה נסתרת , ואת הצדיקים בהשגחה גלויה. ביאורו של הנצי"ב לשאלה מדוע הציווי על עשיית מזבח הקטורת מוזכר בפרשתנו ולא בפרשת תרומה ביחד עם כל הכלים?

    הרב חיים כץ | ט' אדר תשפ"ג
    undefined
    31 דק'
    תצוה

    העמק דבר פרשת תצווה חלק א'

    2 השאלות של הנצי"ב: 1- מדוע דווקא בפרשה הזו מוזכר שמשה רבנו צריך לצוות את בנ"י? 2- מדוע הציווי על הכנת השמן למנורה אינו מובא לאחר הציווי על המנורה? הבאת ישוב הרמב"ן לשאלות הנ"ל ודחייתו. חידושו של הנצי"ב שלאהרון הכהן ניתן כוח ההוראה כמ"ש "ולהורות את בנ"י", ולמשה רבנו ניתן כח הפלפול שהנו יותר גדול. תירוץ הנצי"ב לשאלותיו. חידושו של הנצי"ב שהשמן צריך להעשות מלכתחילה לצורך המאור. הציווי לבני ישראל אינו להדלקת המנורה בפעם הראשונה, מכיוון שלה כבר הביאו הנשיאים.

    הרב חיים כץ | ח' אדר תשפ"ג
    undefined
    49 דק'
    תצוה

    השבת והמשכן

    מדוע משה שינה וציווה על השבת לפני המשכן? הסכנות שיש במשכן ובמקדש, והפתרון שנותנת לכך השבת. הצד הנסתר של השבת מול הצד הגלוי, וההבדל בין המשכן למקדש.

    הרב חיים כץ | י"ד אדר א' תשפ"ב
    undefined
    יגדיל תורה

    כּתית למּאוֹר -ה'כּתית' אינוֹ אלּא לצרך ה'מאוֹר'

    הרב אורן נזרית | אדר א תשפ"ב
    undefined
    32 דק'
    תצוה

    רמב"ן על פרשת תצווה - חלק ב'

    האם האורים והתומים הם מעשה אנושי או אלוקי? מה הם האורים ומה הם התומים? מדוע מזבח הקטורת לא מוזכר יחד עם כל הכלים בפרשת תרומה, אלא בפרשתנו? מה היא קטורת זרה?

    הרב חיים כץ | ט' אדר א' תשפ"ב
    undefined
    26 דק'
    תצוה

    רמב"ן על פרשת תצווה - חלק א'

    מהו סוד בגדי הכהן הגדול? האם יש בתורה מילה ערבית?

    הרב חיים כץ | ח' אדר א' תשפ"ב
    undefined
    תצוה

    המשפט העברי וחוק יסוד כבוד האדם וחירותו

    חלק ג

    חלק ג

    הרב יוסף כרמל | אדר א תשפ"ב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il