להגיד לשון הרע על ארץ ישראל זה חמור קל וחומר לעם ישראל, עם ישראל הוא עמו של הקב"ה, שכינה שורה בארץ ישראל באופן הגלוי, יותר טוב ללמוד תורה בארץ ישראל, אדם שחי במקום קדוש המקום משמר אותו. מה שרואים משפיע על האדם.
הנצי"ב מבאר שמשה רבנו שולח את המרגלים לשתי מטרות 1לבדוק את אנשי החייל ו2 לראות את טוב הארץ.
באורו של הנצי"ב למילים "במחנים או במבצרים" ומחלוקתו על רש"י בכך. רחוב לבוא חמת הנה הקצה הצפןני של א"י. חידושו של הנצי"ב שהמרגלים חילקו את כל א"י בצורה כזאת שכל שני אנשים ריגלו חלק מ א"י. באור הנצי"ב לשאלה לאיזה צורך ציינה התורה את העובדות שכלב בא לתוך העיר חברון, ושחברון קדמה בשבע שנים לצוען מצריים? מי קרא למקום נחל אשכול? באור הנצי"ב שהמרגלים התקבצו קודם למקום אחד ורק משם חזרו למשה ואהרון. המרגלים ספרו קודם לכל בנ"י ורק אח"כ למשה ואהרון. באור הנצי"ב שתחילת הוצאת הדיבה היתה בכך שהמרגלים אמרו "אשר שלחתנו" ולא, ארץ אשר הקב"ה נותן לנו.
שאלתו של הנצי"ב מדוע דווקא כאן בנ"י מבקשים לשלוח מרגלים ולא בהר סיני? ותשובתו ב2 מהלכים שונים. מהו ההבדל בין המילה ריגול לבין המילה לתור. "כל נשיא בהם" במה היו גדולים? הסברו של הנצי"ב לשאלה ע"פ מה נמנו המרגלים בפרשתנו. ומחלוקתו עם הרמב"ן בכך. מדוע שבט יוסף נכלל כולו על שבט מנשה ולא על שבט אפריים? דברי רש"י מדוע משה קורא ליהושוע יהושוע, וקושיית הנצי"ב על כך שאם משה יודע שהמרגלים ירשיעו מדוע שולחם? תשובת הנצי"ב (הנצי"ב חולק על רש"י בבאורו).
שכחת אהבת ה' והמחשבה שה' שונא אותם היא חוסר אמונה גדול. חוסר האמונה הזה הוא יסוד בחטא המרגלים. לפי זה ההבנה הגדולה והידיעה שה' אוהב אותנו היא תיקון חשוב לחטא המרגלים. והתיקון הזה נעשה בברכת "אהבת עולם אהבתנו" שאומרים כל בוקר בתפילה.
מרן הרב אליהו זצוק"ל היה עונה לכל מי ששאל אותו כי מי שעוזב יישוב ביהודה ושומרון בעת מצוקה עלול לשבור את רוח התושבים. וכן היה אומר שיש אפשרות לאדם לעבור מיישוב ליישוב, אבל לא בעקבות פיגוע או בעת משבר, רק בעת חוזק.
המרגלים לא רצו להיכנס לארץ כדי לא לעסוק בחומריות.
איך יודעים למי להקשיב במחלוקת בין רבנים?
תיקון חטא המרגלים, לשבח את ארץ ישראל.
לא להיות מרגלים - מבט אופטימי על המציאות.