298 שיעורים

דברו אמת איש את רעהו
חלק גדול מקרע חברתי יונק מחוסר האמון ברצונו הטוב של האחר, ובכך שאנו חושבים עליו רעה. החשדנות, הפחדים ומחשבות השווא אינם מאפשרים את הקיום המשותף המיטיב. רק במקום שבו מתקיים אמון – יש אפשרות לבנות ביחד את בית ה'
הרב יובל שרלו | אב תשפ"ג
תקנות חז"ל למניעת התבוללות
חכמינו אמרו שפנחס הוא אליהו, ללמדך כי גם בגאולה העתידה תנסה הקליפה לעצור את הגאולה של עם ישראל באמצעות התבוללת ונישואי תערובת. ובאמת בחו"ל ההתבוללות אוכלת בעם ישראל בכל פה ואנשים לא מודעים לגודל הסכנה.
הרב שמואל אליהו | תמוז תשפ"ג

שונים אך אחים
היהדות הייתה ממבשרי ערך השוויון, אך הקפידה לאזן אותו עם ערכים אחרים. למול דרישת השוויון הפרוגרסיבית, שמבקשת לבטל את ההבחנה בין היכולות והתפקידים השונים, יש להציב את ערך האחווה שמשמעותו הדדיות המכילה שוני.
הרב עזריאל אריאל | תמוז תשפ"ג
קדושה חקוקה בישראל
כשם שקדושת המקדש קיימת לעולם, כך קדושת הזמנים קיימת לעולם וכך קדושת האדם מישראל קיימת לעולם. לכן אחרי שהתורה מדברת בספר ויקרא בפעמים רבות על קדושת המקדש, היא מדברת בפרשיות הללו על קדושת עם ישראל
הרב שמואל אליהו | יג איר תשפ"ג

וחי אחיך עמך
במקום שיד המשפט וההלכה אינן משיגות, קוראת לנו הנבואה לא להתעלם מעוול שנגרם בסביבתנו. מחירי הדיור והפגיעה שלהם ביכולת של משפחות להתקיים בכבוד היא סוגיה מן הסוג הזה, ועלינו לחפש פתרון שישמור על שוק רווחי לצד קיום בכבוד.
הרב יובל שרלו | כסלו תשפ"ג
גאולת מצרים בהשוואה לגאולה שלנו
היחס בין גאולת מצרים לגאולת ישראל. תפקידו של עם ישראל בגאולה שלנו. שו"ת בענייני הזמן והשעה.
הרב אורי שרקי | כ"ה חשוון תשפ"ג
חזון מדינת ישראל
החזון שהועיד הקב"ה לעם ישראל בארצו הוא להביא ברכה לכל הגויים, אך לא בדרך נס, אלא על ידי הקמת מוסדות ראויים והטבת דרכינו , הדרך להשלמת החזון עוברת בחיזוק ערכי העבודה, המשפט, המדע והמשפחה - כשלימוד התורה משפיע מטובו על כולם , התבלטות לטובה של מדינת ישראל בכל הפרמטרים תביא אליה בחזרה גם את שארית העם שנשאר בגולה
הרב אליעזר מלמד | חשוון תשפ"ג
באיזו אחדות תמך הרב קוק?
סיסמאות הבחירות מוצפות בקריאות לאחדות, שרבות מהן נתלות ברב קוק. אבל עיון מעמיק בדבריו מגלה שהאחדות האמיתית היא זו שמתחילה בהיבדלות ובהצבת קווים אדומים.
הרב אברהם וסרמן | אלול תשפ"ב

ראויים לטוב
בין "שיח הזכויות" שמבוסס על ראיית האדם כיצור בודד הקובע לעצמו את ערכיו ל"שיח החובות" הבא לאזן אותו ולמנוע ממנו לגלוש לתהומות האבסורד, מופיע "שיח הראוּיוּת", שמתבסס על ראיית האדם כחלק ממערכת רחבה.
הרב ברוך כהנא | איר תשפ"ב
האסון שבמחלוקת
מתוך כנס "אסופות - ולעבדו בלבב שלם".
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ד אדר ב' תשפ"ב
גיור למי שמתכוון לחיות כמסורתי
אומנם מקובל לחשוב שגיור בלא קבלת מצוות אינו תקף, ואף אני סברתי כך בעבר, אך עיון נוסף מלמד שרבים האחרונים שהתירו גיור של מי שמתכוון לחיות כיהודי מסורתי , בקרב האחרונים מצאנו לא פעם את השיקול של מניעת התבוללות כטעם מכריע להכשיר גיור גם בלי שנדע בוודאות שישמור מצוות , מכיוון שיש לדעת המתירים על מה שתסמוך, אין למנוע מהם להורות כן הלכה למעשה.
הרב אליעזר מלמד | אדר ב תשפ"ב
חיי המעשה וחיי תורה, הילכו שניהם יחדיו?
איזון בין קודש לחול, בין עם ישראל לאוקראינים, ציווי הרב הרצוג בשובו מן האפיפור, מה יש לעשות כדי להעלות את יהודי אמריקה?ועוד. 16 אברכים ובחורים מישיבת בית אל, בביקור אצל הרב דוב בערל וויין, רב בית כנסת הנשיא בירושלים, בשאלות ותשובות.
הרב דב בערל וויין | ז' באדר ב תשפ"ב
איך הגיב הרב קוק כשגדולי ישראל חלקו עליו?
הרבה רבנים יצאו נגד הרב קוק בחריפות. במכתב הזה הרב קוק הסביר איך הוא מתייחס לכך, ואיך אפשר לכבד וגם לחלוק.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ב אדר א' תשפ"ב
