בית המדרש

x
x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
7 שיעורים
    undefined
    55 דק'
    חן החומש על פרשיותיו

    שתי השליחויות של משה

    חן החומש על פרשיותיו, חומש שמות, פרק א'

    השליחות שה' שלח את משה לישראל והשליחות לפרעה אלו שליחויות שונות: ישראל מקבלים הבטחות גשמיות ופרעה מקבל מסר רוחני ומוסרי. בסוף גם ישראל עוברים תהליך שמביא אותם לקראת קרבן פסח וקבלת התורה.

    הרב שמעון קליין | כ' אדר ב' תשע"ט
    undefined
    58 דק'
    חן החומש על פרשיותיו

    ספר שמות - ספר היצירה

    חן החומש על פרשיותיו, חומש שמות, פרק א'

    שני הפרקים הראשונים בבראשית משקפים שתי התייחסויות שונות לכל העולם. בריאה - תנועה אלוקית מלמעלה למטה, ויצירה - תנועה אנושית בכיוון ההפוך. בשונה מספר בראשית שסובב בעיקר בציר הבריאה, ספר שמות הוא ספר של יצירה כמו שרואים במקומות רבים, "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". "החדש הזה לכם ראש חדשים", כל מניין מתחיל ממועד מיוחד, מועד שמתחיל דבר מיוחד ואחריו לא יחזור להיות כשהיה. ספר שמות מתחלק לשלושה חלקים: המכות ויציאת מצרים - היווצרות העם, קבלת התורה לשלביה ועשיית המשכן. בכל חלק עמ"י נהיה יותר פועל ו'יוצר'.

    הרב שמעון קליין | כ"ט אדר א' התשע"ט
    undefined
    54 דק'
    חן החומש על פרשיותיו

    כיצד נהיינו לעם? חלק ב'

    חן החומש על פרשיותיו, חומש שמות, פרק א'

    פרעה הוא הראשון שקורא למשפחת יעקב 'עם', ובכך מחזיר את עמ"י לייעודו ולתפקידו. בשלב הראשון מנסה פרעה להתנגד לפן הלאומי שבישראל, ומעורר בכך תגובה טבעית של העם. בשלב השני פרעה יוצא כנגד דבר בראשיתי יותר של עמ"י. ביהדות וברוחניות, ושם התגובה שונה. בהמשך פרעה פונה למיילדות, פרשה זו מעוררת שאלות רבות, וע"י התשובות רואים סיפור חדש. אנו רגילים לראות את ספר שמות כסיפור ניסי, על טבעי. אך התחלת היווצרות העם טבעית מאוד ובאה מלמטה, מה היחס הנכון?

    הרב שמעון קליין | כ"א אדר א' התשע"ט
    undefined
    34 דק'
    חן החומש על פרשיותיו

    כיצד נהיינו לעם? חלק א'

    חן החומש על פרשיותיו, חומש שמות, פרק א'

    בתחילת הפרק עם ישראל לא מוצג כעם, אלא כבני ישראל. משפחה גדולה. ומהתיאורים בהם משתמש החומש בתחילתו נראה שבני ישראל שכח את תפקידו, איבד כיוון. דווקא פרעה, הראשון שקרא לבני ישאל 'עם' הוא זה שממקד את בנ"י. שם מראה מול עיניהם ומראה להם שהם כבר לא משפחה. התיאורים בהם משתמש הכתוב לאחר תגובת פרעה הם ממוקדים יותר. מה בין שני חלקי הפרק? מדוע עמ"י לא נוצרו במקומם הטבעי, א"י? מה בין יעקב לישראל? מה ההבדלים בין תיאור הירידה שבחומש בראשית ובין התיאור בתחילת פרשתנו?

    הרב שמעון קליין | ט"ז אדר א' התשע"ט
    undefined
    56 דק'
    משה רבנו

    ומשה היה רועה את צאן יתרו - שמות פרק ג'

    ויאמינו בה' ובמשה עבדו - שיעור 3

    המדרש כותב שמשה נמדד ברעיית הצאן - שדאג שהצאן לא יגזול. המנהיגות הגדולה במעשה זה היא מצד אחד לדאוג כמה שאפשר לצאן שלו, ומצד שני להבין את המחויבות למגרש הגדול, ולהבין שאם ייתן לצאן לרעות בגזל, היחס הזה יחזור אליו כבומרנג. מנהיג גדול לא חושב אך ורק על הציבור שלו, אלא על הכלל.

    הרב שמעון קליין | כ"ג אלול תשע"ג
    undefined
    58 דק'
    משה רבנו

    גדילתו של משה - שמות פרק ב'

    ויאמינו בה' ובמשה עבדו - שיעור 2

    קריאה חוזרת של הפרק בעמקות. הבנת היסודות ותבניות החיים שמקבל משה בילדותו המיוחדת (אצל אימו, בבית פרעה, בית המלוכה, קבלת ההשכלה, ובמדיין - עולם הרוח) שבה מקבל משה מידע רב על כל רבדי החיים.

    הרב שמעון קליין | ט"ו אלול תשע"ג
    undefined
    1:00
    משה רבנו

    ילדותו של משה - שמות פרק ב'

    ויאמינו בה' ובמשה עבדו - שיעור 1

    כשהמקרא מתאר את סיפור הגדילה של אדם הוא בא לספר שסיפור הגדולה מקנה לדמות את זהותה ומשפיע על חייה. בפרק ב' הבחנו במבנה הכפול וההדרגתי, שבו מקופל הסיפור על זהותו הפנימית של משה שתתחלף כמה פעמים.

    הרב שמעון קליין | ח' אלול תשע"ג
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il