10 שיעורים

המטות לעומת המסעות
מטות ומסעי הם אמנם פרשיות מחוברות, אך הפוכות במשמעותם, המטה הוא דומם והמסע נע, מה התורה מלמדת אותנו בזה?
הרב אביחי קצין | כ"ב תמוז תשס"ט

ציון מעלת משה במצות נדרים
רש"י מלמדנו שהביטוי "זה הדבר" מלמד על מדרגת הנבואה של המיוחדת משה. ועל כך יש לשאול מדוע ציינה התורה מעלה זו דווקא במצווה של נדרים?
הרב אביחי קצין | כ"א בתמוז התשס"ט

זה הדבר - לשעה ולא לדורות
זה הדבר נאמר בהקשר של אמירה לדורות, מדוע אם כן שייך ביטוי זה גם אצלנו? לכאורה פרשת נדרים היא לדורות ?!
הרב אביחי קצין | כ' תמוז תשס"ט

הדיבור אל ראשי המטות ומשמעותו
משה לא מדבר רק אל ראשי המטות, הוא אומר להם שיעבירו את המסר לבני ישראל. מדוע בחר ה' בדרך זו?
הרב אביחי קצין | כ' תמוז תשס"ט

"זה הדבר אשר צווה ה'"
הרב אביחי קצין | יז' בתמוז תשס"ח

מקומם של ראשי המטות
פתיח מיוחד לפרשה: "וידבר משה אל ראשי המטות לבני ישראל לאמור: ... ".והמפרשים לשאול מדוע לא התחיל הכתוב בפתיח הרגיל:"וידבר ה' אל משה לאמור:"?
הרב אביחי קצין | יז' בתמוז תשס"ח

מצוות הפרת הנדרים
הרב אביחי קצין | יז' בתמוז תשס"ח

הפרת נדרים
חז"ל למדו מכך שפרשת נדרים נאמרה לראשי המטות, שהפרת נדר היא ביחיד מומחה. דין זה הוא בעקירת הנדר, מדוע אם כן מצוות הנדר עצמה נאמרה לנשיאים?כנראה שיכולת הפרת הנדר היא הבסיס לעובדה שהתורה מצווה על הנדר עצמו.
הרב אביחי קצין

כח הדיבור
היכולת של אדם מישראל להטיל איסור חפצא על ידי נדר היא חלק מיכולתו של האדם להטיל קדושה, או להבדיל טומאה, על חפצים.דבר זה יסביר את העובדה שפרשת נדרים נאמרה לראשי המטות.
הרב אביחי קצין
