דין הערבים בעזה הוא כדין עמלק וצריכים לקיים בהם מצוות מחיית עמלק, שהרי הם כתבו באמנת החמאס להשמיד כל יהודי, ומעשיהם בשמחת תורה, רציחת תינוקות וילדים באכזריות והשמדת כל יהודי שנקרה בדרכם, לימדו שהם שונאי ישראל.
הישיבה והצבא - פגישת הרצי"ה עם שר הביטחון (שיעור סיכום)
ארץ ישראל בהלכה ובמחשבת ישראל
הרמב"ם כותב ששבט לוי לא יוצא למלחמה, ומתרץ הרב הנזיר ששבט לוי לא יוצאים למלחמת כיבוש כי אין להם נחלה. אבל למלחמת פיקוח נפש יוצאים.
בפגישה עם שר הביטחון הסביר הרצי"ה בניגוד לשאר הרבנים את חשיבות לימוד התורה בכך שהוא המדע המיוחד לישראל ושאין תלמיד שפטור מהצבא - יש תלמיד שדוחה גיוס עד שישתלם בגיבוש אישיותו הרוחנית
הגיוס באנגליה לעומת הגיוס בארץ ישראל (אגרות ראי"ה)
ארץ ישראל בהלכה ובמחשבת ישראל
באגרת כותב הראי"ה קוק זצ"ל לרב ד"ר הרץ - רבה של אנגליה לאחר מלחמת העולם הראשונה. באיגרת מביא הראי"ה שלוש מקורות על חשיבות הלימוד של ת"ח, ואת האיסור לגייסם.
הרצי"ה מסביר מדוע שלוש מקורות אלו אינם שייכים בזמנינו - בזמן מלחמת מצווה
דיני ציבור שונים מדיני היחיד, ולכן כלל ישראל יכול לצאת למלחמה למרות הסכנה לנפגעים, וכן חיילים בודדים יכולים להסתכן להצלת חבריהם.
היחס בין הישיבה והצבא.
הסיפור על הכרוז המזוייף של מרן הראי"ה קוק זצ"ל הקורא לאי גיוס בני הישיבות והסברו עפ"י הרצי"ה.
החובה על כל יהודי להציל את חברו אפילו בספק סכנה וכל שכן כשמדובר בהצלת קיומם של ישראל בארצם.
בשעת מלחמה אף בסכנה ודאית חייב היהודי לסכן עצמו כדי להציל את חברו.
תלמידי ישיבה ההולכים לצבא צריכים לחוש כל העת את המצוה הגדולה שבכיבוש הארץ ושמירה עליה, ואת השליחות הגדולה שלהם כיצוג התורה וממילא שמירת מעשיהם כדי לא להביא לחילול ה'.
האם ישנה מצוה ללכת לצבא? ;האם בני ישיבות חייבים? ; הסדר לכתחילה או דיעבד?; מצוות הגיוס מצד מלחמת מצוה, חסד עם אחרים? חילול ה'? מחלוקת בעל ה"ציץ אליעזר" זצ"ל והגש"י זוין זצ"ל. תורת ההסדר, מול גדלות תורנית? מחלוקת הגרז"ב מלמד שליט"א והגר"א ליכטינשטיין שליט"א.