בית המדרש

x
  • אודיו
סינון על פי אורך שיעור
51 שיעורים
    undefined
    39 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    כח השפעת הרצון בעולם

    "אורות הקודש" ח"ג פסקה לד

    אין גבול לרצון, והנו יכול להתפשט לכל מקום. יחודיות האדם ע"ג שאר הנבראים הנה ביכולת כח בחירתו החופשית. רצון האדם הנו נובע ונמשך מן הרצון האלוקי. גם אדם אשר הנו עבד ועובד את אחרים, האחרים אינם יכולים לשלוט על רצונו של האדם. רצון האדם הנו פועל במציאות, אפילו אם לא הוציאו מן הכח אל הפועל. דיבור האדם פועל במציאות בין לטוב ובין למוטב. כל דיבור/תפילה של האדם הנה הופעה של רצון האדם. בסופו של דבר כל העולם יאזין לעמ"י אשר מופיעים את קול ואת רצון ד' בעולם !

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ז אדר ב' תשפ"ד
    undefined
    44 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    שאיפת הבריאה

    "אורות הקודש" ח"ג פסקה לג

    לבריאה ישנה שאיפה תמידית להתקדם, להשתפר ולהגיע אל יעדה. ככל שהאדם יפתח את רצונו, השפעתו תתפשט במציאות. רצון הבריאה והאדם נותן כוחות חיים לכל הבריאה כולה. נקודת הצדיקות שבכל אדם ואדם מקיימת את המציאות ע"פ מדרגת האדם. והצדיקים הנם מקיימים את העולם. דברי הגמ' במסכת סנהדרין, שאלמלא עוונותינו היינו יכולים כביכול לברוא עולם כפי עבודת האדם וטהרתו ועבודתו הנו מסלק את המחיצות הקיימות בינו לבין הקב"ה. דברי בעל התניא שיש שלוש חלקים באדם נפש, רוח ונשמה. הסברו של מרן הרב זצ"ל לשאלה מדוע בברכות השחר אנו מברכים שלא עשני גוי, עבד, אשה, בלשון שלילי ולא בלשון חיובי שעשני יהודי, בן חורין, איש. האדם יכול לפתח ולגדל כל הזמן את רצונו

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אדר ב' תשפ"ד
    undefined
    40 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    מהותו של הרצון

    "אורות הקודש" ג, פסקאות לא -לב

    הרצון הטוב של העולם הנו מתעלה כל הזמן, והנו פועל כל הזמן גם כאשר אינו מתגלה במציאות בפועל. רצון האדם הפרטי הנו חלק וניצוץ מן הרצון של הבריאה כולה. גם כאשר אדם אינו מצליח להוציא את רצונו הטב מן הכוח אל הפועל.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ו אדר א' תשפ"ד
    undefined
    42 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    רצון האדם והרצון האלוקי

    אורות הקודש ח"ג פסקאות כט, ל

    רצון האדם הנו נובע מהשורש, שהשורש הנו הרצון האלוקי. כאשר האדם מתאים את רצונו לרצון הקב"ה, אזי האדם מתחבר אל רבש"ע ויונק ממנו שפעת אור חיים. אבל כאשר הרצון משתקע ונהיה פרטי אזי האדם מתנתק ממקור חייו. הרצון הנו חופשי, אין דברים שמשעבדים את הרצון. תפקיד האדם בעוה"ז הנו לקדש ולהגדיל את רצונו. כל אדם המקיים את רצון הבורא, הנו מקיים את העולם. התורה הנה מלמדת אותנו ליישר את רצוננו, עד שיוכל לינוק משורשו העליון. אדם שיש לו רצון לחיות יוכל לחיות גם במצבים הכי קשים בחיים.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ט אדר א' תשפ"ד
    undefined
    42 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    המוסר האנושי והאלוקי

    אורות הקודש ג פסקאות יב, יג.

    המוסר האנושי לא יחזיק מעמד ללא הנביעה מן המקור האלוקי. לכל עם ועם מן האומות ישנו את אופיו המיוחד וממילא הופעת ד' בעולם אצלו מתגלה באופן שונה מן אומה אחרת.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ב אדר א' תשפ"ד
    undefined
    40 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    הטהרה שבפרטים

    אורות הקודש ג פסקאות יב, יג.

    חזרה וסיכום של פיסקה יב, ככל שהפרטים יהיו יותר מוסרים בטהרה, כן הציבור יהיה יותר קדוש. הסברו של המהר"ל לשוני בין תפילה בציבור, לתפילה ביחיד. הכלל לעולם יהיה טוב וקדוש, והחטאים הנם רק בפרטים. הסברו של מרן הרב לצורך שהיה בגלות עקב קלקולי העם בא"י היה צורך להפריד בין העם וטבין האארץ, כדי לתקן את העם שיהיה יותר טוב ויותר מתוקן. דברי הר"ן בדרשותיו שכאשר הכלל הנו חיובי, אזי גם אם הפרטים מקולקלים הנם בטלים בטוב הכללי. ההתרוממות הרוחנית מתחלת ושורשה במקור הטוב.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ה' אדר א' תשפ"ד
    undefined
    42 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    שורשם של הופעת ה' בעולם

    אורות הקודש ח"ג פסקה יב

    כאשר האדם מגיע למדרגת הקדושה המדוברת ב"מסילת ישרים" אזי אהבת האדם א"ע הופכת לאהבה יותר גבוהה, אהבה של ההופעה האלוקית המופיעה דרכי. ככל שהאדם יכיר את עצמו ואת מעלותיו, ולא יתכחש לעצמיותו הנו יוכל להופיע יותר טוב ויושר בעולם, ואת העצמיות שלו בעולם. הדמוקרטיה והלאומיות סותרים זה את זה. יכול להיות רק עם קדוש וככל שיגביר העם את ערכו מבפנים ומבחוץ כן יוגבר האור והטוב בעולם.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח שבט תשפ"ד
    undefined
    44 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    שורשם של הופעת ה' בעולם

    אורות הקודש-מוסר הקודש ט-י"א

    כל הופעה שמתגלה בעוה"ז אצל היחיד, נובעת מו שורשו של העולם. בזמן שהאדם מבין שכל מגמת הקב"ה בעוה"ז הנה להיטיב בלבד אזי אזי הנו מבין שכל אדם בפנימיותו הנו טוב. וההבנה הזאת הנה דווקא אם אנו מסתכלים בהסתכלות האלוקית אל השכל האנושי אין לנו אפשרות לתפוס זאת.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"א שבט תשפ"ד
    undefined
    41 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    הרצון האלוקי מופיע אלנו דרך המצוות

    אורות הקודש-מוסר הקודש פסקאות ח-ט

    התו"מ הנן תוכן המציאות, וכל אבר הקיים באדם, הנו הופעה של מצווה מסוימת. כל הבריאה נבראה עם מגמה ושאיפה, וכל הזמן הנה שואפת להגיע לתכליתה. כשם ש הרע המופיע ביחיד הנה תוצאה של ירידת היחיד ממדרגתו, והרע החברתי הנו תוצאת מן ירידת הכלל, כן הרע שמופיע העולם כולו הנו תוצאה של ירידת העולם. לחטא האדם קדם חטא הארץ וחטא הלבנה. וכשנזכה לתקן את חטא אדם הראשון, יתוקן גם חטא הלבנה וחטאה הארץ.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ד שבט תשפ"ד
    undefined
    41 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    מהי תורת א"י?

    אורות הקודש-מוסר הקודש פסקאות ו-ז.

    הסברו של מו"ר רה"י למושג "תורת א"י. אם בגלות התמקדנו בפרטים, שמנו את הדגש על כך ש העוה"ז הנו מעבר ופרוזדור אל העוה"ב, כעת כאשר חזרנו לארצנו, הננו שמים את הדגש על המושגים של כלל ישראל וכד. והפרטים הנם חשובים, והכלל מורכב מאלפי פרטים, אך הנם משמשים את הכלל כולו. כל הטוב שבעולם כל החוכמה, הגבורה, והעשירות אשר ישנם לבני אדם, אם הנה עומדת לבדה ללא מוסר אלוקי אינם שווים מאומה. והמוסר האלוקי הנו מוסר כזה אשר נובע מן מעיין החיים., "ומפעם ביחידים ממעיין האומה"

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ז' שבט תשפ"ד
    undefined
    43 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    הטוב הכללי

    אורות הקודש ג, ד - מוסר הקודש

    שורש המוסר הוא ההטבה לכל ההויה, הדרך להגיע למקום זה היא דווקא ע"י הקודש והתורה. המגמה האלוקית ומגמת הבריאה כולה- היא השאיפה לשלמות מוחלטת, ולטוב השלם ביותר.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ג טבת תשפ"ד
    undefined
    44 דק'
    אורות הקודש - הרב זלמן מלמד שליט"א

    הקב"ה מנהל ומשגיח על העולם

    אורות הקודש ג, ג - מוסר ההויה

    המוסר נמצא בכל דבר הקיים בבריאה. תפקיד הבריאה הנו לגלות ולהופיע את מציאות ד' בעולם. ישנם אנשים מיוחדים בעולם, אשר הנם רואים בכל מציאות ובכל אדם את הטוב שבו, אע"פ שהנו מוסתר ומכוסה בהרבה כיסויים. חידושו של מרן הרב זצ"ל שהמושג מוסרי/אינו מוסרי, קיים לא רק באנשים בעלי בחירה, אלא בכל דבר במציאות. מצד ההסתכלות האלוקית גם הרע והרשעה המופיע בעולם, הנו בהשגחת ד' ומשמש את רבש"ע בתוכניתו לתיקון העולם, אל אנו בעינינו ובמציאות הקיימת לפנינו הננו צריכים להילחם ברשעה וברוע.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט"ו בטבת תשפ"ד
    undefined
    41 דק'
    אורות הקודש – הרב אליהו ברין

    סוד החלבנה והפיכת הרע לטוב

    אורות הקודש א' עמ' תצד

    החלבנה עושה ריח רע, אבל מצטרפת לקטורת, וכך גם הרשעים שבתוך עם ישראל.

    הרב אליהו ברין | כ"ג אלול תשפ"ב
    undefined
    42 דק'
    אורות הקודש – הרב אליהו ברין

    חכמת הקודש מול חוכמת הטבע

    חכמת הקודש פסקאות א - ב

    היתרונות של חכמת הקודש והמאפיינים המיוחדים שלה לעומת חכמת הטבע והחול.

    הרב אליהו ברין | ט' אלול תשפ"ב
    undefined
    42 דק'
    אסופות תשפ"ב - "ולעבדו בלבב שלם"

    אורות הקודש - השיטה, הלידה והמהלך

    מתוך כנס "אסופות - ולעבדו בלבב שלם".

    הרב אוריאל עיטם | כ"ד אדר ב' תשפ"ב
    undefined
    55 דק'
    אורות הקודש – הרב ירחמיאל וייס

    שורש המפלגות ברוחניות

    אורות הקודש ב' החיות העולמית פרק כ"ב

    מקור ההויה לפי תורת הסוד. נשמת העולם. משמעות החיים שבהבנת הרוחניות, לעומת היאוש שבחיים המנותקים ממקורם. הבנת שורשי העניינים. הבסיס הארצי לנאצלות.

    הרב ירחמיאל וייס | כ' אדר ב' תשע"ט
    undefined
    38 דק'
    אורות הקודש – הרב ירחמיאל וייס

    העולם כגוף אחד

    אורות הקודש ב' החיות העולמית פרק כ"א

    אורגניות הרוחניות והחומריות. מחזוריות הטבע. השפעת התא על הגוף כולו. השפעת האדם בעולם. השכלים הגדולים.

    הרב ירחמיאל וייס | י"ג אדר ב' תשע"ט
    undefined
    50 דק'
    אורות הקודש – הרב ירחמיאל וייס

    כולנו אחד - ממקור אחד

    אורות הקודש ב' החיות העולמית פרק כ'

    הנטיה להכללה ברוחניות. הניצוצות האלוקיים שבכל מחשבה, והעלאתן. העולם כגוף אורגני אחד. אחדות הקודש והחול. האידיאל העליון.

    הרב ירחמיאל וייס | ו' אדר ב' תשע"ט
    undefined
    55 דק'
    אורות הקודש – הרב ירחמיאל וייס

    איך אלוקים חושב על גבולות?

    אורות הקודש ב' החיות העולמית פרק י"ט

    חכמה ובינה - בלתי גבול וגבול. העונג שבהסברי מרן הרב. "ה' הוא האלוקים" הגבוליות שבבלתי גבולית קיימת שם בציביון רוחני עליון, אפילו ערכים היותר עליונים.

    הרב ירחמיאל וייס | ט"ו אדר א' תשע"ט
    undefined
    54 דק'
    אורות הקודש – הרב ירחמיאל וייס

    מה הם חיים בלתי גבוליים?

    אורות הקודש ב' החיות העולמית פרק י"ח

    שלושת המדרגות האידאליות. הבנת התכונה האורגנית. רוח החיים של הגבולי ושל הבלתי - גבולי. תפארת ומלכות.

    הרב ירחמיאל וייס | ח' אדר א' תשע"ט
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il