"ויהי לי שור וחמור צאן..." שאלתו של רבנו בחיי מדוע יעקוב אבינו לא הקדים את הצאן, כפי שמצאנו בשאר המקומות שהתורה מקדימה צאן כג' .. "ויהי לו צאן ובקר"? ותשובתו: מכיון שע"י עשיית הגדיים שהנם מן הצאן בידי רבקה אמנו הפסיד עשיו את הברכות, ולא רצה להזכירו את ענין הברכות.
תשובת המדרש לשאלה: שרמז לו על כך שנולג יוסף שהנו השטן של עשיו הרשע.
לימודו של הרבנו בחיי מן המילה " וגם הולך לקראתך" שכאן רמזו המלאכים ליעקוב אבינו ע"ה שהנו הולך להאבק עם שרו של עשיו. שימוש התורה בלשון פלוני הלך עם פלוני הנו רק כלפי צדיקים.
הקדוש ברוך הוא דורש מהאבות להיות בעלי בטחון עצמי ואמונה, לבנות גאוה לאומית | היצר הרע מופיע בשלושה דרכים: כאוהב, כגוי וכתלמיד חכם, ומול כל אחד יש דרך שונה להתמודדות, כפי שיעקב התמודדת עם שרו של עשיו | בית אל היא עיר הקודש והיא נושאת שם קדוש.
איך יעקב השתמש במלאכים?
האבות התנהגו כמו המלאכים - עושי דברו לשמוע בקול דברו.
לראות את הרוחניות גם בטבע.
להכיר בערך של הדברים הגשמיים.
כבוד תלמידי חכמים.
עבודת השם בתקופת האבות התנהלה בשלוש דרכים: א. הקרבה על גבי מזבח. ב. ניסוך על גבי מצבה. ג. תפילה ולימוד תחת עץ. לעתים מופיע גם שילוב של שתים או שלוש מהדרכים.
התפילה בזכותם ומכוחם של האבות.
גיד הנשה - שכחת ה'.
הפטרה - נבואת עובדיה. ההתמודדות עם עשיו והיצר הרע.
התמודדות עם קשיים, כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ, לא לפחד מהתמודדות.
דברים לזכרו של הרב משה צבי נריה ופועלו.
מתתיהו ובניו ממשיכים את האור האלוקי שהיה לשמעון הצדיק ומנצחים בכוחו את האויבים שרצו להשמידם. וכמו שמעון הצדיק שחיבר את האור שלו לאור של המקדש, גם הם מתחברים מיד אחרי הניצחונות הראשונים שלהם לאור המקדש ומדליקים את המנורה בשיפודים של ברזל.
במצוות פטר חמור יש אפשרות לפדותו או לעורפו. שני אופנים אלו באו לידי ביטוי במחלוקת שבין יעקב לבין בניו בשאלה כיצד יש לפעול ביחס לשכם בן חמור ואנשי עירו.
*כשם שירושלים חרבה בגלל תרבות יוון שהוכנסה לתוכה ודחתה את תרבות ישראל, כך טור שמעון חרבה כשהאנשים העדיפו לשחק בכדור במקום לעסוק בערכי הנצח של העם היהודי.
*השלטון היווני חשב שצריך להרוג ילדים מיותרים. נשמע מוזר? תחשבו על ההטפות החולניות שבאות מהחוגים הנאורים בימינו בעד הפלות, בעד המתת חסד, בעד צמצום ילודה.
.