אליהו הנביא לימד אותנו כי גדול הדור צריך להתפלל גם על אלה שנראים חוטאים גמורים, כמו שהתפלל אברהם אבינו על תושבי סדום, וכמו שהתפלל על אבימלך. וכמו שהתפלל רבי מאיר על החוטאים שהיו בסביבתו, וכמו שהתפלל רבי זירא על הבריונים שהיו בשכנותו וחזרו בתשובה.
אם הסליחות נועדו לתקן את שורש הקלקול של חטא העגל, הרי הדור שלנו הוא הדור שצריך להבין שכל ההצלחה שלנו היא מתנה משמים. כל השכל שלנו זה ממנו. כל הניצחונות שלנו הם ממנו. כל התבואה המבורכת של ארץ ישראל היא ממנו
מה הטעם שאין היחיד מתפלל בלשון ארמית? | מה שונה בתפילה הנאמרת בציבור, וכן אצל חולה, שמתפללים בלשון ארמית? | מהו הטעם שייסדו בסליחות בקשות בלשון ארמית? | האם היחיד רשאי לומר תפילת 'יקום פורקן' ביחידות? | מהן חילוקי הדרגות בהשראת השכינה במקומות השונים? | כיצד לנהוג באמירת הסליחות כשאין עשרה אנשים בבית הכנסת?
הסליחה על העבר נתונה בידיו של הקב"ה, והשותפות של האדם בכפרה זו היא בכך שהוא שובת, מבטל את עצמו ונעשה פסיבי. תפיסה זו, אשר באה לידי ביטוי בעיקר ביום הכיפורים, היא גם הנקודה המרכזית ששזורה בסליחות שנתחיל לומר במוצאי השבת
עלינו להיות בטוחים בקב"ה שיעזור לנו ויחד עם זאת להתחנן על עניינים אלו.
בראש השנה נקבע כל עתיד השנה בכל המישורים, עלינו לחזק את מעשינו ומתוך כך יבוא גואל.
עיקר תוכן הסליחות הוא תפילה על ישועת הכלל, קץ הגלות וחזרת שכינה לציון * המנהג מימי הגאונים לומר סליחות בעשרת ימי תשובה, ומנהגי העדות השונות בימינו * כיצד לנהוג כאשר ההשכמה לסליחות פוגעת בריכוז בעבודה או בלימוד תורה * האם מותר להוסיף או לגרוע פיוטים מנוסח הסליחות * הצד השווה בין תקופת עזרא לתקופתנו ובין תפילת עזרא לסליחות בימינו * הזדהות עם עם ישראל לדורותיו מאפשרת לומר גם פיוטים שהמצב המתואר בהם אינו מתאים לדורנו