תפילה, תורה, חינוך, צדק, הנהגת העולם, מלכות, עבודת ה', חכמה, כל שאיפותינו, חלומותינו והתחומים החשובים לנו, שורשם ושלמותם נעוצים במקדש ה', הרב שמואל אליהו על שער השמים .
דווקא בימים אלה, כשאנו פועלים מחוץ להר הבית, כשאויבינו קמים עלינו בתואנות בתחום חשוב זה והעולם רוגש כולו, מצווה עלינו לברר לעומק סוגיות הקשורות ל"סלע קיומנו". העיסוק בסוגיה זו יגביר בציבור הרחב את המודעות לחשיבות המקום בתודעה הלאומית של "ההר הטוב והלבנון", שאנו תפילה כי יבנה במהרה בימינו, אמן!
התפילה שבעשרת ימי תשובה מדגישה את דברי ר' נחמן מברסלב - שבאמצעות לימוד זכות בונים את המשכן ותינוקות של בית רבן זוכים לקבל משם את הבל פיהם. ההבנה הזו מאירה באור חדש גם את מבנה המקדש והעזרות שהיו בו.
א. התכלית של השראת השכינה במשכן היא השראת השכינה בליבו של כל אדם מישראל ב. משה - מלמעלה למטה, אהרון - מלמטה למעלה ג. ללא אהבת חינם אין מקום להשראת שכינה.
ישנם שני מרכזים רוחניים קבועים לעם ישראל – האחד "מנוחה" והשני "נחלה"; האם המצב בו יש שני מרכזים הוא מלכתחילה או בדיעבד? האם יתכן מצב רוחני אידאלי שיש לעם ישראל שני מרכזים? ואם כן, מה משמעות העניין מבחינה רוחנית?
בביאור ואיחוד שיטות הרמב"ן והרמב"ם לטעם מצוות בנית בית המקדש; לרמב"ן טעם המצוה הוא לעשות בית שבו תשרה השכינה; ולרמב"ם טעם המצוה הוא כדי שיהיה מקום להקריב בו קורבנות.
מצוות "ועשו לי מקדש" קיימת לדורות. כיצד מקיימים אותה היום, כשאין לנו בית מקדש? המשכן נבנה בעקבות חטאיהם של בני ישראל. האם הוא לכתחילה או בדיעבד? השוואה בין הקמת המשכן לקבלת התורה.
בראש השנה תשס"א פרצה מלחמת "אל אקצה" כפי שהיא קרויה בפיהם. הם מדגישים חזור והדגש שהמלחמה על ירושלים ועל המקדש. אצלנו מנסים לטשטש מוקד זה. לבירור מקומו הריאלי-אידיאלי של מקום המקדש בהשקפתנו מיועדים הדברים הבאים.