משה רבנו נבדל ממדרגת שאר הנביאים בראייתו הבהירה ובכך שהיה בידו להתנבא בכל עת , תכלית מעמד הר סיני הייתה לבסס את האמונה בתורה ובנבואת משה רבנו , הנביאים שבאו אחרי משה רבנו יונקים את כוחם מנבואתו שהתאמתה על הר סיני, ולכן אינם יכולים לשנות לעולם מצווה מן המצוות שנאמרו שם
מדוע משה לא אומר לפרעה את המטרה האמיתית (הגעה לארץ ישראל) אלא אומר לא רק "שלח את עמי ויחוגו לי במדבר"?
המלחמה מול פרעה היא על הזכות "לחופש לעבוד את אלוקים" ולא מלחמה כלכלית כוח עבודה.
הבירור הגדול על כוחו של הקב"ה בעולם מתרחש מול פרעה ואילו עם ישראל עומדים כצופים מהצד עד מכת הבכורות - שם הם צריכים ליטול חלק.
קריאה חוזרת של הפרק בעמקות. הבנת היסודות ותבניות החיים שמקבל משה בילדותו המיוחדת (אצל אימו, בבית פרעה, בית המלוכה, קבלת ההשכלה, ובמדיין - עולם הרוח) שבה מקבל משה מידע רב על כל רבדי החיים.
כשהמקרא מתאר את סיפור הגדילה של אדם הוא בא לספר שסיפור הגדולה מקנה לדמות את זהותה ומשפיע על חייה.
בפרק ב' הבחנו במבנה הכפול וההדרגתי, שבו מקופל הסיפור על זהותו הפנימית של משה שתתחלף כמה פעמים.
אותו יום שמת משה, הוא לא הסתלק מאתנו, אלא נקבע בתוכנו לנצח; משה זכה ביום מותו להשיג את שער הנו"ן; חמודו של משה היתה ארץ ישראל, וגדלותו - במסירות נפשו לישראל; השוואה בין פטירתו של משה לשל ר' עקיבא.