בית המדרש

x
  • קריאה
27 שיעורים
    undefined
    ויגש

    הבטחת עתידו של עם ישראל

    הרב משה ליב הכהן הלברשטט | ט' טבת תשפ"א
    undefined
    הדרכות כלליות

    את מי לא מלמדים תורה

    התורה ניתנה לכל עם ישראל, אבל לא כל דיון שבו מצטטים מארון הספרים היהודי הופך אוטומטית ללימוד תורה באדיבות העיתון בשבע

    הרב אברהם וסרמן | סיון התשע"ה
    undefined
    הדרכות כלליות

    על לימוד תנ"ך

    לדאבוננו, יש חוקרים ומפרשים מבני ישראל שרחקו מאמונה והם עוסקים בתנ"ך כספר שנכתב על ידי בשר ודם, שאין בו קדושה, שאינו דבר ה'.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | שבט תשע"ה
    undefined
    הדרכות כלליות

    מסורת לעומת השקפה

    הרב אליהו סולובייצ'יק | תשע"ג
    undefined
    הדרכות כלליות

    חכמים אל תתייאשו מן הפשט

    הרב אליהו סולובייצ'יק | תשע"ג
    undefined
    שונות

    כנגד פסק הדין במשפט ר' עידו אלבה

    הרב עידו אלבה כתב מאמר הלכתי בנושא הלכות הריגת גוי ואם זה שונה מהריגת ישראל, ונידון על כך לשנתיים מאסר.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ו בניסן ה'תשנ"ה
    undefined
    מגד ירחים

    הקלקול והתיקון שבתרגום ובלימוד בגובה העיניים

    מתוך מגד ירחים גליון 111 בהוצאת "בית הרב"

    מתוך מגד ירחים גליון 111 בהוצאת "בית הרב"

    הרב זאב קרוב | טבת תשס"ט
    undefined
    בימה תורנית

    לימוד תורה - מה, למה וכיצד?

    אלעזר ויניב פסעו לאיטם ברחוב הירושלמי השקט. הם נעצרו ליד לוח המודעות, ובחנו את שלל המודעות הצבעוניות, שבישרו על שיעורי ליל שבועות בבתי הכנסת השונים. "מה אתה אומר, שאל איתמר, להיכן כדאי ללכת"? "לדעתי", ענה אלעזר, "השנה במקום ללכת לשיעורים, עדיף שנברר בחברותא בצורה רצינית, לכבוד חג מתן תורה, את השאלה: למוד תורה - מה, למה וכיצד"?

    רבנים שונים | סיוון תשס"ז
    undefined
    הדרכות כלליות

    עצות להצלחה בלימוד תורה

    התמדה בלימוד; להתרחק מלסבור סברות עצמיות, מחוסרות סמך; כיצד ללמוד סוגיה; לימוד כל סוגיה ובירור ההלכה למעשה; לקבוע עיקר לימודו במקצוע בתורה שלבו חפץ בו; לימוד רזי תורה; ממי ראוי ללמוד? האם רשאי בחור רווק ללמוד מסכת נדה? ת"ח המפסיד מזמנו כדי ללמד מתחיל.

    הרב משה צוריאל | ג' אלול, תשס"ו
    undefined
    הדרכות כלליות

    רב ותלמיד

    תפקידן של הישיבות היא למסור את התורה מהזקנים לצעירים; פרשת השבוע (פנחס) זה עניין של רב ותלמיד; הקישור מההפטרה לפרשה; כפיות הטובה, שפוסקים נגד רבים ועוד מתייהרים בזה. זה לא היה מעולם, ההנחה הזו שאפשר לומר נגד רבנים, ולומר שרבנים לא מבינים...

    הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | תמוז התשס"ו
    undefined
    בלק

    מדות מתוקנות תנאי ללימוד תורה

    מה בין תלמידיו של אברהם אבינו לתלמידיו של בלעם הרשע? אין הנבואה שורה אלא על גיבור, חכם ועשיר; מקום תורה בונים ע"י מידות טובות, אהבת תורה וכיבוד תלמידי חכמים. בכסף בלבד אין מקום תורה.

    הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | תמוז התשס"ו
    undefined
    11 דק'
    חקת

    בור ובאר בלימוד התורה

    חטא המרגלים נבע מכך שישראל רצו להישאר במדרגת 'כאשר ישא האומן את היונק'. זה היה גם עניין חטאו של משה רבינו בהכאת הסלע, שהוא לא התייחס אל ישראל כאל עם בוגר, והתיקון לכך היה בספר דברים. גם תלמיד חכם צריך להתחיל במדרגת בור, שכולו קבלה, ולהמשיך למדרגת באר שעומדת בכוחות עצמה. שיעור זה עומד בפני עצמו, והוא גם יכול להוות המשך לשיעור "התלמיד שסחט את הכוונות מהרב'ה".

    הרה"ג שלמה פישר זצ"ל | כ"ו טבת, התשס"ד
    undefined
    קול צופייך

    שיטות לימוד

    "קול צופייך" – גיליון 314

    שיטת לימוד רב לתלמידיו; צניעות.

    הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אייר תשס"ה
    undefined
    45 דק'
    הדרכות כלליות

    תנאי היסוד לקניין התורה ולקניין הארץ

    השיעור עוסק בתנאים הבסיסיים הנחוצים לקבלת תורה בשלמות, על פי הפסוקים הפותחים את פרשת מתן תורה, הזהים לתנאים הדרושים לקניינה השלם של ארץ ישראל.

    הרב חיים כץ | ט"ו בשבט התשס"ה
    undefined
    הדרכות כלליות

    בין קודש לחול

    השעור נועד לבחורי ישיבה המתלבטים בקשר לעתידם; בתוך דבריו מברר הרב את היחס בין הקודש לחול, ואיך להפוך את חיינו למעין "אידיאליזם" בלתי גבולי.

    הרב משה אליה
    undefined
    עניני החג

    "ותתחלחל המלכה מאוד"

    עיון בענייני המגילה לאור פִּסקה מ'אורות התורה'.

    הרב אליהו בזק
    undefined
    48 דק'
    התבוננות אמונית

    פסח - על שום מה?

    להתחדש ולחדש בלימוד התורה

    'פסח מצה ומרור' הם שלשה דברים שחייבים לומר בפסח. ה'פסח' מבטא את הצורה שבה מתרחשים הדברים, וצורה זו היא מהותית בבניין הרוחני, היא מלמדת שיש דברים שהקב"ה פועל רק לאחר שהאדם פעל. גם בצמיחה הרוחנית של כל אדם, שאלת ה'איך' היא שאלת מפתח - שימוש תלמידי חכמים הוא המחבר את האדם למקור מצד אחד, ומאפשר לו לצמוח ולגלות את האות המיוחדת שלו בתורה מאידך.

    הרב משה אליה | כ"ט אדר תשס"ב
    undefined
    בחוקותי

    עמל התורה

    לפרשת בחוקותי

    רש"י מפרש: "אם בחוקותי תלכו - שתהיו עמלים בתורה". מניין רש"י ידע לפרש כך, בלשון "עמל", ולא פירש שהכוונה ללימוד תורה בעלמא??

    הרב דוד דב לבנון | בחוקותי תש"ס
    undefined
    הדרכות כלליות

    הדרך לקבלת התורה

    מהי הדרך והצורה הנכונה בה צריך האדם להיות, כדי להתכונן לקבלת התורה בשלימות?

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | שבט תשס"ג
    undefined
    מוסדות חינוך

    הקודש שבחול

    הגאון ר' אליהו מווילנא עודד את תלמידיו ללמוד חכמות חיצוניות, וצווה לתלמידו ר' ברוך משקלוב לתרגם את אוקלידס מיוונית לעברית, כדי שיוכלו התלמידים ללמוד גיאומטריה. ואמר לו, שכפי שיחסר לאדם ידיעות משארי חכמות, לעומת זה יחסר לו מאה ידות בחכמת התורה. מהו היחס שצריך להיות בין לימודי קודש וחול?

    הרב אליעזר מלמד | ג שבט תשס"ג
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il