הרב עוסק במצוות קידוש החודש ובמשמעות של זה שזאת מצווה שהיא על בני ארץ ישראל שרק במקרי קיצון חכמי חוץ לארץ יכולים לקיים.
בהמשך הרב עוסק במצוות תפילין ובמשמעות שלה (אות בין ישראל לה')
"חלל עליו שבת אחת בשביל שישמור שבתות הרבה", ומה עם חרש ושוטה שאינם יכולים לשמור שבתות? | עובר אינו נחשב כחי, שכן הורגים אותו כאשר הוא מסכן את חיי אימו, ואם כן מדוע מותר לחלל עליו שבת | ומה הדין בחילול שבת עבור פיקוח נפש רוחני?
*מה לעשות כשהצבא נהיה מעורב? לכוון את הנוער לעשות קידוש ה' במקומות אחרים.
*שינוי בתפילה לשלום המדינה.
*ממשלה ימנית או ממשלה רחבה - רפורמת המשפט.
*דבקות בצדיקים.
הקב"ה הופיע אל האבות דרך הטבע, ואילו אל משה הוא הופיע דרך ניסים | מגאולת מצרים ניתן ללמוד על בטחון בה', וכן על מסירות נפש מהצפרדעים שקפצו לתנורים | מגאולת מצרים ניתן ללמוד על גאולת האדם הפרטי מהיצר הרע והכוחות ששולטים בו.
גם היאוש הוא דבר טוב, כי המרירות שבו דוחפת את האדם להתקדם ולכן "אין בן דוד בה עד שיתיאשו מן הגאולה", וזו היתה מטרת השואה, להביא אותנו למצב של חוסר אונים ממנו נוכל רק לצמוח.
מול הגויים הקמים להשמידנו עומד חוסן ישועתנו הקיים בדבר ה'.
ספר שמות הוא המשך ישיר של ספר בראשית.
ספר בראשית הוא ספר המידות, והבריאה, ומתוך כך - אנחנו נכנסים לספר שמות, שהוא ספר הגאולה.
חז"ל למדו אותנו מתוך הפסוקים שכאשר עם ישראל חוטאים, והם נכנסים לצרה, הופעת רצון ה' מצטמצמת, וכשעם ישראל נגאל - הקב"ה מופיע בעולם בצורה שלימה. עם ישראל הם עם אחד - לא אוסף פרטים, וכולם בתוכו - צדיקים, בינונים ורשעים, וצריך את כולם בשביל הופעה שלימה של שם ה' בעולם.
חולה שצריך לאכול ביו"כ, האם עדיף שיאכל נבילה או שישחטו עבורו בהמה? | הרשב"א תולה זאת בספק הותרה או דחויה: האם פיקוח נפש מתיר את איסורי השבת לגמרי, או רק דוחה אותם ויש למעט בהם? | ניתן לתלות זאת גם במחלוקת הרמב"ם והר"ן לגבי החשכת חדר לחולה שישן, וכן במחלוקת הרמב"ם ובעל המאור לגבי מילה בשבת, וכן מחלוקת השו"ע והרמ"א בעניין חילול שבת ע"י קטן.
קבלת עול מלכות שמים באמירת 'שמע ישראל' ולעומתה 'ברוך שם' מבטאת את מלכות ה' על הכלל ועל הפרט, או לחילופין על כל העולמות ועל העולם שלנו | בתחילת ספר בראשית הקב"ה יוצר את עולמו, ואף אנו צריכים ללכת בדרכיו, ליצור ולפתח את העולם | אנו צריכים לעבוד את ה' בישרות, לעשות רצונו כרצוננו, ולא להתייחס בחשדנות לעובדי ה' הנוהגים אחרת מאתנו.
לנתיבות ישראל - מאמר "תמימים נהיה - בתורה ובארץ" - המשך
ארץ ישראל היא לא רק מקלט בטוח, "ארץ זבת חלב ודבש", או מקום עם מעלות רוחניות.
ארץ ישראל היא חלק מאיתנו, אנחנו קשורים אליה בקשר של חיים, לא ניתן להבין זאת או לחוש זאת ברגש. אלא צריך מעלה רוחנית גבוהה כדי להבין את זה.
האחים ניסו למכור את יוסף, והוא מצידו התנכר אליהם, עד לאיחוד שבפרשתנו, לאחר העימות בין יהודה ליוסף | המתח ממשיך בדורות הבאים בין מלכות יהודה לישראל, כשיהודה מבטא את הקודש שכלפי חוץ ויוסף את הקודש הפנימי | כל אחד מהכוחות הללו צריך להתפתח בנפרד, ולבסוף יהיה איחוד ביניהם באופן שלא מצמצם אף אחד מהם.
אסור למסור חלקים מא"י לנוכרים מצד חוקי התורה, שכן התורה אוסרת למכור קרקע לנוכרי.
ואף מצד אמונת התורה, מצד המוסר התנכ"י האלוקי המחייב את כל אומות העולם , על פיו א"י שייכת רק לנו.
האמונה היא דבר מהותי פנימי בלתי מושג, ומתגלה כשאין לה מפריעים.
מגיעים לאמונה דרך הופעת ה' - במציאות, בניסים, ובפנימיות האדם.
הופעת האמונה השלמה שתגיע מבפנים ע"י הדרכה מבחוץ.