- הלכה מחשבה ומוסר
- יסודות האמונה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב אברהם בן ציון ב"ר שבתי זצ"ל
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
מלך כוזר חולם שמלאך מדבר אליו ואומר לו: "כוונתך רצויה בעיני האלוה אבל מעשיך אינם רצויים". את החלום הזה חולם מלך כוזר פעמים רבות, וזה מביא אותו לקיים את מצוות דת הכוזרים עד שהוא עצמו היה משמש בהיכל אשר להם ומקריב קרבנות בלב שלם.
אולם, עם כל אשר הוסיף לשמור את המצוות של דת הכוזרים, היה המלאך נראה אליו לילה לילה ואומר לו: "כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים".
דבר זה גרם למלך כוזר לדרוש ולחקור בדבר האמונות והדעות, לסוף דבר הוא התגייר ואיתו התגיירו עם רב מן הכוזרים.
השאלה: מהו המעשה הרצוי? היא שאלתו של כל אדם ואדם. לכל אדם יש כוונה, יש רצון להיות טוב, להיות מוצלח, להיות שלם. והשאלה: כיצד? כיצד מממשים את הרצון הטוב? כיצד מגשימים את השאיפות הגדולות?
יסודות האמונה (51)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
2 - 2. הסתברות-ודאית ועדות ראיה
3 - 3. המעשה הרצוי ומימוש הרצון
4 - 4. מגבלות ההגיון האנושי להשגת האמונה
טען עוד
כוונה לבד לא מספקת! אם לא יודעים לעשות מעשים נכונים, אפשר עם כוונות טובות להרוס ולהזיק, אפשר לשם-שמים לעשות חס וחלילה, מעשים איומים ביותר. כל עבודת האלילים, כל עבודה זרה שבעולם, כביכול היא לשם-שמים. כוונה לכאורה רצויה, אך מעשים הפוכים מהכוונה.
אם-כן, לא די בכוונה טובה, צריך שגם המעשים יהיו רצויים. אכן, הרוצה לעשות מעשים רצויים בעיני האלהים מבין שהוא בעצמו עפ"י שכלו ורגשותיו האנושיים לא יוכל למצוא ולהשיג מה הם המעשים הרצויים בעיני האלהים, כי גבהו דרכיו מדרכינו ומחשבותיו ממחשבותינו, ומבלי הדרכה אלוקית והכוונה מאיתו יתברך, לא יוכל האדם לדעת כיצד לעבוד את ה' ומהם המעשים האלוקיים הרצויים. על כן החל מלך כוזר לחפש ולחקור מי יוכל להורות לו את המעשה הרצוי בעיני האלהים.
ובראשונה הוא פנה אל הפילוסופים. הוא סבר שהם בודאי מכירים ויודעים את רצונו של הקב"ה והם ידריכוהו מהם המעשים הרצויים. אך מהם הוא לא קיבל את התשובה לשאלתו. קול פנימי אומר לו, מלאך אומר לו לחפש את המעשה הרצוי ולפילוסופיה אין תשובה לשאלה. החשיבה הפילוסופית מעניינת אך היא איננה משיגה שיש מעשים אלוקיים רצויים, התחושה הפנימית העמוקה של מלך כוזר אומרת שכנראה בכח ההגיון הפילוסופי בלתי ניתן להשיג את מה שלמעלה מההגיון. ועל-כן צריך לפנות אל נושאי דבר ה' בעולם.
ועל כך בעז"ה בפעם הבאה.
42. מעלות לשון הקודש
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | התשס"ה
43. מעלות לשון הקודש - המשך
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשס"ה
מצב עמ"י בגלות ללא בית המקדש
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשס"ד
47. החסיד - היהודי האידיאלי המושלם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | התשס"ה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (9)
שיעור מס' 73
י"ח אייר תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (11)
שיעור מס' 75
כ' אייר תשפ"ג
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
למה אומרים "במה מדליקין" בערב שבת?
מתנות בחינם
שלוש המצוות שנצטוו ישראל בכניסתם לארץ ישראל
מה הייעוד של תורת הבנים?
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
קילוף פירות וירקות בשבת
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
תורה מן השמים
איך ללמוד גמרא?
איך מוסרים את הנפש בימינו?