10 שיעורים

רחב ואות האמת
בזוהר נאמר שרחב ביקשה מהמרגלים את האות ו' כסימן לאמת, וכשהם נתנו לה את '"תקות חוט השני" הם רמזו לה שכעת יהושע מנהיג את ישראל. דיון במשמעות הדבר.
הרב מרדכי הוכמן | אדר התשע"ג

רש"י – והפסוק שלא קיים
רש"י לגבי פסל מיכה מביא פסוק שלא קיים, ור' אברהם בן הרמב"ם מספר על מחיית פסל מיכה כאשר בתנ"ך מסופר להיפך. הם רומזים לנו שפרשיות פילגש-בגבעה ופסל-מיכה אינן כפשוטן.
הרב מרדכי הוכמן | שבט תשע"ג

פסל מיכה - השקפת עולם מתמידה
פסל מיכה עבר בים סוף, ובתנ"ך משמע שהוא התקיים עד חורבן הארץ. תמוה מדוע משה ושאר המלכים הצדיקים לא השמידוהו. אלא שמדובר באנדרטא שמסמלת השקפת עולם שיש שמצדיקים אותה.
הרב מרדכי הוכמן | טבת תשע"ג

אשת שאול - והמחוללות
פרשיית ה"נשים" שבני בנימין חטפו מן המחוללות בכרמים היא סמלית, ולפיכך מובן כיצד יתכן שאשת שאול רדפה אחר שאול ו"חטפה" אותו ל"בעל".
הרב מרדכי הוכמן | כסלו תשע"ג

מלקות לאורחים, מדוע?
מעשה במארח שהיה מזמין אורחים לביתו ומלקה אותם; אך חכמים הצדיקו אותו משום שהיה מלקה את מי שמבדה בתורה. המעשה מגלה במקצת את מה שמרומז במאורעות פלגש-בגבעה.
הרב מרדכי הוכמן | כסלו תשע"ג

רבי טרפון וה"שש"
יש מחלוקת האם ר' טרפון שיבח או העליב אדם שהיו לו בידיו וברגליו שש אצבעות. הדברים אינם כפשוטם וזו מחלוקת בהשקפת עולם שמרומזת גם בתנ"ך.
הרב מרדכי הוכמן | חשוון תשע"ג

הלוי שאהב לאכול
פרשיית פילגש בגבעה מאריכה בתיאור האירוח של הלוי והיא מדגישה את המספרים שלוש וארבע. אלו רמזים שהאכילה והשתיה היו נחשבות ללוי כמו "אשתו" ואילו התורה היתה נחשבת אצלו כ"פילגש" בלבד.
הרב מרדכי הוכמן | חשוון תשע"ג

פלגש בגבעה
בגמרא מובא שגם כשהמארח היכה את אשת האורח - האורח צריך להישאר שם. ושיקירי נהרדעא היו מתכנסים כל ליל יום כפורים והיו חוטאים והקב"ה היה מלמד עליהם זכות. אלו מעשים סמליים שמרמזים להבנה אחרת של מעשה פלגש בגבעה.
הרב מרדכי הוכמן | תשרי תשע"ג

המלחמה במצפה
בסיום ספר שופטים מסופר על מלחמה של בני ישראל כנגד בני בנימין, ויש שם סתירות רבות וקשיים רבים, תרגום יונתן ותנא דבי אליהו מרמזים שמדובר במלחמה סמלית בין שתי דמויות של צדיקים.
הרב מרדכי הוכמן | אלול תשע"ב
