8 שיעורים

ממגורים בשלום למלכות וממשלה
א. וישב יעקב בארץ מגורי אביו. מדוע פתח הפסוק בשורש י.ש.ב וסיים בשורש ג.ו.ר? ב. על האחים אומרת התורה: "ולא יכלו דברו לשלום". האם שתיקתם זו חיובית היא או שלילית? ג. מדוע שולח יעקב את יוסף לבדו אל אחיו כאשר הוא יודע על המתח ביניהם? ד.האחים אומרים ליוסף: המלוך תמלוך עלינו אם משול תמשול בנו. מהו ההבדל שבין המלכוה לבין הממשלה?
הרב אביחי קצין | י"ט כסליו תש"ע

מדוע ירד יוסף מצרימה?
השפת אמת רואה בכך צורך משמים כדי למנוע קרע בביתו של יעקב ודחייתם של השבטים כישמעאל ועשו בשעתו.
הרב אביחי קצין | יז' כסלו תשס"ט

שליטה עצמית וחיצונית
במדרש מחבר את חלומו של יוסף על השמש , הירח ואחד עשר כוכבים לעובדה שיהושע, מזרעו של יוסף העמיד את השמש והירח בגבעון. מה משמעותו של חיבור זה?
הרב אביחי קצין | יז' כסלו תשס"ט

סוף האחווה
התורה מתארת שאחי יוסף "לא יכלו דברו לשלום" - מהו הצד החיובי של קביעה זו ומה הצד שלילי שלה?
הרב אביחי קצין | יז' כסלו תשס"ט

"אשרי יושבי ביתך"
התורה פותחת בפסוק: "וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען" מה משמעות השינוי בין הפועל לשבת המוזכר בתחילת הפסוק לביטוי מגורי המוזכר בהמשכו?
הרב אביחי קצין | יז' כסלו תשס"ט

הכח של שילוב הדורות
המדרש מתאר את יכולתו של יעקב לנצח את עשו.גץ שלך - יעקב, וגץ שלו - של יוסף, שורף את הקש של עשו. ללמדנו שהנצחון על עשו אפשרי רק ע"י השילוב שבין הדורות.
הרב אביחי קצין | ט"ו כסליו התשס"ח

תושב בעניינים הרוחניים
לכל אדם יש מקומות בהם הוא תושב ומקומות בהם הוא גר. על האדם לחוש תושב בעניינים הרוחניים ולהרגיש גר בעניינים הגשמיים.
הרב אביחי קצין | ט"ו כסלין תשס"ח
