248 שיעורים

מודה בשטר שכתבו
כתובות דף יט ע"א; בבא מציעא דף ז ע"א
הטעם שלרשב"ג אינו נאמן במיגו; האם יש ערך לשטר שאינו מקויים? חידוש הגרי"ז שכוחו של שטר חוב אינו נובע מחזקת "שטרך בידי מאי בעי?" אלא מהסכם של שני הצדדים.
הרב יאיר וסרטיל | שבט תשע"ה
לקיחת חפצים מבית מלון
בבא מציעא כ"ב ע"א
מח' תוס' וש"ך בהסבר הגמ' - בבא מציעא דף כ"ב ע"א. בגמ' הנ"ל מובא מעשה באריסו של מרי בר איסק - דעת הירושלמי באינו מקפיד.
הרב בן ציון אלגאזי | כ"ב תמוז תשפ"ב
קנין בדבר שלא בא לעולם
שיעור כללי
התייחסות להיבטים שונים של הסוגיא הזו: תרומות ומעשרות, עסקאות בבורסה, פגיעה בנכס רוחני.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ד' אדר תשפ"א
מיגו דזכי לנפשיה זכי נמי לחבריה
מחלוקת רש"י ותוס' בסוגיא - זוכה רק בשביל חבירו או גם בשביל עצמו, ביאורי האחרונים.
הרב חיים כץ | כ"ז שבט תשפ"א
גדרי יאוש
שיעור כללי
האם יאוש מוציא את החפץ מרשות האדם או רק מאפשר זכיה לאחר?
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח טבת תשפ"א
"לא שילם שילם ממש"
דף לד
דף לד
הרב עזרא כהן | אלול תשע"ט
"חוץ מגיזותיה וולדותיה"
דף לד
דף לד
הרב עזרא כהן | אלול תשע"ט

אין שליח לדבר עבירה
קידושין דף מב ע"ב; בבא מציעא דף י ע"ב
האם דין זה תלוי בסברא או שזוהי גזירת כתוב שאינה תלויה בסברא? עיון בסברות הראשונים אם הפגם בשליחות נובע מצד המינוי של השולח או שמא מצד השליח שלא היה לו לבצע. האם יש נפקא מינה מחקירה זו? האם הדין מלמדנו רק שהשליח הוא הנושא באחריות העונשין ולא השולח או שמלמדנו שכלל אין תוקף וחלות לשליחות.
הרב יאיר וסרטיל | שבט תשע"ה
דין הילך במשכון
הסבר סוגית מודה במקצת לפי דברי הר"י מיגאש. עיון בדברי הר"י מיגש שאמר שאם הלווה נתן משכון לאחר שהודה במקצת, אין דין הילך וחייב שבועה.
הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל | כ"ג אייר תשע"ז
למה מודה במקצת צריך שבועה?
לפי רש"י, כשהגמרא שואלת למה מודה במקצת הטענה ישבע, היא שואלת האם מודה במקצת שייך רק בשומרים, או בכל אדם. הגמרא עונה על ידי דרישת טעם הפסוקים. אנו לא דורשים טעמא דקרא כדי לפסוק על פי זה הלכות, אבל אם אנו צריכים להבין למה התורה התכוונה, מותר לדרוש.
הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל | ט"ז אייר תשע"ז
זכין לאדם ולא מאדם
רש"י ותוס' נחלקו האם הדין של אין תופסים לבעל חוב במקום שחב לאחרים שייך בשליחות. לפי קצוה"ח אסור לקחת ממישהו משהו למרות שאם הוא היה יודע הוא היה רוצה בלקיחה זו, כמו במכירת חמץ. לפי זה, ההיתר למכור חמץ מופקד נובע משני מקורות אפשריים- א. הפיקדון שייך במובנים מסויימים לשומר. ב. מדין השבת אבידה- ראה היאך תשיבנו לו.
הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל | ט' אייר תשע"ז
אין קניה לחצאים
בשניים אוחזים בטלית, אין אפשרות לטעון נאמנות במיגו, מפני שהוא מיגו להוציא. בעיזים שאכלו חושלא, ניתן לטעון מיגו למרות שהוא להוציא, מפני שהעיזים נחשבות בתור משכון וממילא ברשות בעל החושלא. בטלית, לא אומרים שקונה בתורת משכון, מפני שאי אפשר לעשות מעשה קניין בכולה. אותו טעם מועיל גם לגבי היכולת של אחד מהם להקדיש את הטלית למרות שהשני עדיין אוחז בטלית.
הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל | ב' אייר תשע"ז

מסכת בבא מציעא דף קי"ט - קצר (שמע)
הרב אביחי קצין | כ"ה טבת תשע"ז
מסכת בבא מציעא דף קי"ח- וידאו
באדיבות ערוץ אורות
באדיבות ערוץ אורות
הרב אביחי קצין | כ"ד טבת תשע"ז
מסכת בבא מציעא דף קי"ט- וידאו
באדיבות ערוץ אורות
באדיבות ערוץ אורות
הרב אביחי קצין | כ"ה טבת תשע"ז

מסכת בבא מציעא דף קי"ח - קצר (שמע)
הרב אביחי קצין | כ"ד טבת תשע"ז
מסכת בבא מציעא דף קט"ז - וידאו
באדיבות ערוץ אורות
באדיבות ערוץ אורות
הרב אביחי קצין | כ"ב טבת תשע"ז

מסכת בבא מציעא דף קט"ז - קצר (שמע)
הרב אביחי קצין | כ"ב טבת תשע"ז
מסכת בבא מציעא דף קט"ו - וידאו
באדיבות ערוץ אורות
באדיבות ערוץ אורות
הרב אביחי קצין | כ"א טבת תשע"ז
