כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ – לתקוף או להתגונן?
הרה"ג מרדכי אליהו זצוק"ל: כשאתה מקדים ויוצא למלחמה על אויביך בשטחו - אתה מנצח ושובה ממנו שבי. אבל כשאתה ממתין לתקיפת האויב בשטח שלך ואתה מתגונן מהאויב, אתה בצרות מהַצַּר הַצֹּרֵר אֶתְכֶם; בשיר התודה שלו דוד מלמד אותנו איך להילחם: אל תחכה לאויב. תמיד תהיה היוזם. אל תתמגן בכל מיני גדרות וחומות. אל תעודד את הפחד ואת הפסיביות. תקוף בחכמה ברגע הנכון ואל תניח לאויב עד שמסיימים את המערכה. "אֶרְדְּפָה אֹיְבַי וָאַשְׁמִידֵם וְלֹא אָשׁוּב עַד כַּלּוֹתָם. וָאֲכַלֵּם וָאֶמְחָצֵם וְלֹא יְקוּמוּן וַיִּפְּלוּ תַּחַת רַגְלָי"
אף שמצוות שמיטת כספים בימינו היא מדרבנן, איסור מניעת נתינת צדקה או הלוואה מחשש שהשמיטה תשמיט את החובות הוא מהתורה גם בימינו. ואין לחשוש מהפסד בגלל שמיטת כספים שהרי הבטיחה התורה "כי בגלל הדבר הזה יברכך ה' אלוקיך בכל מעשיך ובכל משלח ידך".
*בארבעים יום אדם יכול להתחיל להתגבר על מידות שהוא רוצה לתקן. וכמובן הכול בנוי על כך שבארבעים יום אדם נוצר, וכך נוצרת מדרגה חדשה בנשמתו בארבעים יום של מאמץ.
*"הולכין למקום שתוקעין ואין הולכין למקום שמברכין". כי חיוב תקיעת השופר מדאורייתא. ואפילו אם בוודאות אין באותו מקום תפילה אבל בספק שיש בו שופר, אעפ"כ יש להעדיף את מקום ספק השופר כי הוא העיקר.
*תקיעת שופר שלעתיד לבוא תהיה לשחרור עם ישראל משעבוד מלכויות, שהיא עיקר הגאולה, לפחות בראשיתה. כמו שיציאת מצרים והשחרור מפרעה והעבדות היו יסוד הגאולה ממצרים.
*"ומכאן ילמוד האדם מוסר השכל, לשמור פיו ולשונו, לבל יוציא מפיו שום דיבור לא טוב, לגנות אפילו אמה אחת מארץ ישראל, הן מצד האויר, הן מצד קור וחום, הן מצד הפירות... כדי שלא יהיה בכלל מוציא דיבה על ארץ ישראל".
*בשוב הרב יוסף חיים לבגדד הוא הביא איתו מעפרה של הארץ ופיזר אותו על רצפת בית הכנסת בו התפלל. הוא גם לקח אבן מאבני מירושלים שנקבעה בכניסה לבית הכנסת שינשקוה המתפללים.
וּבְרִית אָבוֹת לַבָּנִים תִּזְכּוֹר - פרשת כי תצא תשע"ז
באדיבות אתר הרב
*בארבעים הימים שבין ראש חודש אלול ליום הכיפורים משה מתפלל על החזרת הברית, ובסופם הוא מקבל לוחות שמסמלים את החזרת הברית מצד הקב"ה לעם ישראל.
*אדם שנכנס בברית ה' וחטא, ה' יסלח לו, כי הוא רוצה להיות דבוק בה' אבל יצרו מנצחו.
באדיבות אתר הרב
*בחודש אלול אנו מנקים את עצמנו מהקליפה הראשונה של היצר הרע של התאוות שקרובות אל הקודש. אז יש לנו כוח להתפלל בעשרת ימי תשובה על הרשעה הגדולה. על ערבובו של השטן ועל ביטול הרוע העולמי.
*בגלל היטהרות העולם, יש יותר ויותר אפשרות ללמוד ולהבין את דברי הזוהר הקדוש, ויש יותר ויותר אפשרות לפסוק הלכות כמותו.