44 שיעורים
הייאוש ככוח דחיפה לטוב
אורות התשובה פרק ח' פסקה ט"ו- ט"ז
זה שהאדם מיואש מהחיים זה טוב, כי זה אומר שהמצפון שלו התחיל לעבוד וזה מחזק את עבודתו הפנימית. יש אנשים שמרגישים שהם צדיקם וישרים, ואז פתאום מגלים את המעשים הרעים שלהם, אסור להיבהל כי זה הטבע.
הרב ירחמיאל וייס | כ"ז אדר תשע"ח
החטא שגורם לחרדה
אורות התשובה פרק ח' פסקה י"ג
החטא גורם לחרדה שהחרדה הזאת ניכרת בכל מיני אופנים בגוף, וזה כי העולם כולו הרמוני וכאשר חוטא מתנתק ממנו זה גורם לחרדות בנפש. ואפשר לתקן זאת ע"י התשובה.
הרב ירחמיאל וייס | י"ג אדר תשע"ח
החכמה שתלויה ברצון
אורות התשובה פרק ח' פסקה י"ד
החכמה מאוד תלויה ברצון, בלי רצון א"א להתחיל להתקדם. העבירות גורמות לעיכוב בהתקדמות, במיוחד עביאות שבין אדן לחבירו ובמיוחד הגזל. כיון שרכוש הופך להיות חלק מהאדם
הרב ירחמיאל וייס | כ' אדר תשע"ח
העצבות והתשובה
אורות התשובה פרק ח' פסקה י"ב
צריך להיות שמצד אחד תהיה עצוב כדי לחזור בתשובה שאין כוח מדרבן לתשובה. ומצד שני לא לשקוע בעצבות.
הרב ירחמיאל וייס | ט"ו שבט תשע"ח
החרטה הצער והתשובה
אורות התשובה פרק ח' פסקה י"א- י"ב
החטא גורם לנתק עם החיבור האלוקי. קבלת ההחלטה נעשית כהרף עין ולכן יש לכך הרבה חרטה ועצבות. כדי לשוב בתשובה צריך להצטער אבל אסור לשקוע בצער.
הרב ירחמיאל וייס | ח' שבט תשע"ח
תוצאות ההתבוננות הפנימית
אורות התשובה פרק ח' פסקה ט'
כשהאדם מרגיש שהוא לא בסדר הוא מתבונן בפנימיותן ומאוד מצטער על הפגמים שלו וזה יכול לשתק אותו, אבל לפעמים זה גורם לו לחזור בתשובה.
הרב ירחמיאל וייס | א' שבט תשע"ח
מתוך הכאב באה התשובה
אורות התשובה פרק ח' פסקה ח'
העולם כולו מלא במשברים והוא רחוק מה', והמשבר הזה גורם לשתיקה. כדי להתרומם צריך לתקן דווקא את המשברים שמהם תגיע תשובה.
הרב ירחמיאל וייס | כ"ג טבת תשע"ח
אחדות ומוסר העולם
אורות התשובה פרק ח' פסקה ז'
מכיון שכל העולם אחדותי והרמוני יש לו מוסר, ואדם שחוטא מתנתק מהמוסר הזה ולכן כואב לנשמה והתיקון זה תשובה.
הרב ירחמיאל וייס | ח' טבת תשע"ח
העולם כולו מחובר והרמוני
אורות התשובה פרק ח' פסקה ז'
העולם כולו הרמוני, העולם כולו נוטצר מדבר אחד, המפץ הגדול. ואם האדם מתנתק הוא גורם לנתק עצום.
הרב ירחמיאל וייס | י"ח כסלו תשע"ח
תשובת הצדיקים
אורות התשובה פרק ח' פסקה ו'
לפעמים גם אנשים שלא נראים צדיקים, הם גדולים. הצדיקים, נפילותיהם מאוד קטנות ובכל זאת הם מצטערים על כך כי אין האדם מושלם. על ידי החיבור לצדיק מתעלים.
הרב ירחמיאל וייס | י"א כסלו תשע"ח
צער הצדיק
אורות התשובה פרק ח' פסקה ה'
הצער של הצדיק נובע מזה שהוא שואף להתגלות אלוקים וזה יהיה רק ע"י שכל העולם כולו יהיה טוב ובנתיים הוא מתייסר.
הרב ירחמיאל וייס | ד' כסלו תשע"ח
טוב החיים ההרמונים
אורות התשובה פרק ח' פסקה ד'
החיים הטובים זה חיים הרמוניים ואז כולם עוזרים אחד לשני. אבל אם האנשים אנוכיים, הם כל הזמן מרגישים שרודפים אותם והם חיים כל הזמן בפחד.
הרב ירחמיאל וייס | כ"ו חשוון תשע"ח
סיבת רוגזם של רשעים
אורות התשובה פרק ח' פסקה ד'
הרשע נובע מהאנוכיות, וכדי שיהיהטוב צריך שיהי הרמוניה, ואם אין העולם לא יכול להתפתח., כאשר הרשע רואה את האנשים שחיים טוב, הוא מתעצבן ורוגז.
הרב ירחמיאל וייס | י"ט חשוון תשע"ח
החטא סותר את ההרמוניה עם העולם
אורות התשובה פרק ח' פסקה ג'
לכל העולם יש מגמה מסוימת שבגללה ה' ברא אותו, ולכן אדם שחוטא מתנתק מהמגמה של העולם והוא לא הרמוני וזה מכאיב לו.
הרב ירחמיאל וייס | ד' חשוון תשע"ח
איך עובדת התשובה
אורות התשובה פרק ו' פסקה ה'
כיון שהרצון והמעשים של האדם קשורים ע"י התשובה. הרצון משנה את הציביון של החטא מהעבר והופכת אותו לזכות.
הרב ירחמיאל וייס | ו' תשרי תשע"ח
איך התשובה מתקנת את החטא והמכאוב שלו?
אורות התשובה פרק ח' פסקה ג'
החטא מנתק ומפריד את האדם מהאידיאליות של המציאות ולכן כאוב לו והתשובה מחזירה את האדם לאידאליות ומרפא את הכאב.
הרב ירחמיאל וייס | ז' אלול תשע"ז
הכאב שבתשובה
אורות התשובה פרק ח' פסקה ב'
התשובה מלווה ע"י כאב וייסורים, אבל בסוף מבינים שזה לטובת האדם כמו כריתת איבר חולני. ככל שיש יותר כאב אז התשובה מתוקנת יותר כאשר מבינים את רוע החטא התשובה טובה יותר ונעימה יותר.
הרב ירחמיאל וייס | ג' אב תשע"ז
