בית המדרש

x
  • אודיו
סינון על פי אורך שיעור
64 שיעורים
    undefined
    32 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת וזאת הברכה

    א"י ניתנה אך ורק וזרעו של יעקוב, ולא לבני אדום וישמעאל. היכן נרמז בתורה, ש א"י, הנבואה, תחיית המתים, והתורה הנם מיוחדים לישראל ולא לשאר האומות? כל עמ"י יקומו בתחיית המתים, הצדיקים יקבלו שכר, והרשעים יקבלו עונש. ארבעה פירושים למי מתייחסות המילים "שמיו": הקב"ה, עמ"י, א"י. יחודו של עמ"י הנו בכך שיש להם גם שכר בעוה"ז, וגם שכר בעוה"ב, ונושע בקב"ה בעוה"ז. כאשר עמ"י מצליחים ומנצחים את אויביהם זהו סימן שבהם דביקים ונושעים בקב"ה. תירוצו של רבינו בחיי לשאלת ה"ראשונים" המפורסמת מדוע לא הוזכר עוה"ב בתורה? מהי הסיבה שאלו הדברים האחרונים שאומר משה רבינו לעמ"י, לפני מותו?

    הרב חיים כץ | ח' תשרי תשפ"ה
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת נצבים- וילך חלק ב'

    הבטחת ד' שהגלות לא תתמשך לעולם, ומהי הסיבה שבגללה מתעכבת הגאולה? הסברו של הרמב"ן לסיבת סמיכות הפסוקים "כי תשוב.. ובכל נפשך", ל "ושב ד' ". יהיו שני קיבוצי גלויות, אחד של עשרת השבטים, ואחד של שבטי יהודה ובנימין. בגאולה העתידה נגיע למדרגה יותר גבוהה מאשר בימי דוד ושלמה.

    הרב חיים כץ | כ"ג אלול תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת נצבים- וילך חלק א

    האדם שאוהב את התוכחות הנן אוהב את החיים, ואדם אשר שונא את התוכחה הוא אוהב מוות. שני הסברים לפס' "טובה תוכחת מגולה מאהבה מוסתרת. הסברו של הרד"ק שגם תוכחה גלויה היא טובה אבל מי שאוהב יעשה זאת בסתר. ביחד עם התוכחה צריך גם להדגיש ולהעלות את הנק' אשר באדם טוב בהם. הסברו של המדרש שהתוכחות של משה רבינו יותר טובות מברכותיו של בלעם הרשע. הסבר נוסף של הרבינו בחיי שהתוכחות שבבחוקותי ובכי תבוא הנם כולם באים מאת רבש"ע. הטובה שבקללות הנה שאע"פ שעמ"י עבר כ"כ יסורים, עדיין אנחנו קיימים., והכל בא לטובתנו. כיצד כל ההסבר הזה קשור לפרשתנו?

    הרב חיים כץ | כ"ב אלול תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת כי תבוא חלק א

    אם האדם יכבד את ד' מממונו, התורה מבטיחה לו שעושרו יגדל; הממון אשר ישיג האדם בדרכי גזל ומרמה, לא יעזור לו ביום כעסו של הקב"ה, אך הממון שיחסיר לצדקה זה מה שיצילנו; ישנו חיוב על האדם לכבד את ד' מהמעלות שנתן לו ד' ית'!; חיוב הבכורים הנו רק משבעת המינים, ורק לאחר ירושה וישיבה; דין נוסף בבכורים: האדם צריך לקשור לסימן את התאנה הראשונה, ולקרוא עליה שם; בכל המצוות שהאדם עושה, צריך לעשותם מן המובחר; החיוב בביכורים הוא ההבאה לעזרה, ואם לא הגיעו לשם, חייב באחריותם. זמן חיוב הבאת ביכורים מתחיל בחג השבועות ונגמר בחנוכה. חובת מקרא בכורים הנו משבועות ועד חג הסוכות.

    הרב חיים כץ | ט' אלול תשפ"ד
    undefined
    20 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת כי - תצא

    דברי המדרש שבכיית אשת יפת תאר, הנה על הע"ז שהורגלה בה מנעוריה. הסבר פרשיית אשת יפת תאר ע"פ הדרש שזה מכוון למלחמה כנגד יצה"ר. מהי סיבת סמיכות הפרשיות של אשת יפת תאר, ירושת בכור, בן סורר ומורה, איסור השארת גופה תלויה על העץ אחרי שקיעה, זה לזה? מהיכן למדנו בפרשה את הכלל: "מצווה גוררת מצווה ועבירה גוררת עבירה"? עמ"י לא מקבל גירים בקלות רבה כ"כ ולא מעודד גיור המוני, וחלק מדיני גירות.

    הרב חיים כץ | ט' אלול תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת שופטים - חלק ב'

    התורה מזהירה את הדיין לא להטות משפט, ומזהירה את עמ"י למנות שופטים צדיקים שלא יעוותו את המשפט. למה נמשל הממנה שופט שאינו הגון? דברי המדרש בויק"ר: מהם דברי הכרוז בזמן עליית שלמה לכסאו? אסור לדיין/שופט להעדיף בצורה כל שהיא את אחד מבעלי הדין, ולא להראות פנים יפות לאחד מהמתדיינים כאשר אדם לוקח שוחד, אינו רואה בחובתו של נותן השוחד. האדן צריך להיזהר במעשיו ובדיבורו שיהיו צודקים, וידבר רק דברים טובים. אדם שנזהר מלדבר דבורים רעים, זו הוכחה לכך שגם מעשיו הנם טובים. גם בעלי הדין צריכים להיזהר בטענותיהם שיהיו צודקים, ושלא ישקרו בשביל לזכות בדין. הסבר הפס' ע"פ הקבלה. אם האדם לא יקח שוחד, התורה מבטיחה לו שיחיה בעוה"ב וירש את א"י. איסור נטיעה לשם ע"ז. אדם שנוטע אשירה(אצל המזבח) עובר על לאו וחוטף מלקות. שני הסברים מדוע בהריגת עובדי ע"ז, התורה השתמשה בלשון "בקרבך". ש. מדוע התורה כותבת בתיאור סוג הע"ז שעבדו, "אשר לא צוויתי", וכי הייתה לנו הוו"א שהקב"ה כן ציווה לעבוד ע"ז? הסבר הפס' ע"פ הקבלה.

    הרב חיים כץ | ב' אלול תשפ"ד
    undefined
    27 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת שופטים - חלק א'

    מעלת השלום. כשם שהשלום הנו קיום העולם, כן המשפט הנו קיום העולם. מה הסיבה שהתורה סמכה את פרשת מינוי השופטים לפרשת הרגלים? שלושה סוגים של שופטים ובי"ד, הקיימים בישראל. ודיניהם. דברי המדרש א: השופטים והשוטרים תלויים זה בזה, א"א לעשות משפט מדק אם אימת השוטרים לא תהיה על נעם, ואם אין שופט אין שוטר. ב: אם עושים משפט צדק בארץ, אין הקב"ה יושב עמם בדין. דברי המדרש בתהילים כנ"ל (ח"ב) ומוסיף שאם עושים משפט צדק, הקב"ה דן את עמ"י ברחמים. מדוע כתוב "תתן לך" והרי המשפט הנו לכל ישראל, ולא רק למשה רבינו בלבד? באור המילים "משפט צדק". באור המילה "משפט", בארץ, ובאור המילה משפט אצל הקב"ה. באור הפס' ע"פ הסוד. דברי המדרש תנחומא, שהצדק נעשה גם עם הזכאי, וגם עם החייב.

    הרב חיים כץ | א' אלול תשפ"ד
    undefined
    24 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת מטות-מסעי - חלק ב'

    הרב חיים כץ | כ"ו תמוז תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת מטות-מסעי - חלק א'

    איסור שבועה הוא איסור חמור. בנוסף - פירוט הלימוד מהפסוקים לדיני נדר.

    הרב חיים כץ | כ"ה תמוז תשפ"ד
    undefined
    29 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת פנחס - חלק ב'

    דברי הראב"ע שהכוהנים הגדולים היו מזרעו שח פנחס ההבדל ביו ההבטחה לאהרון ולבניו, לבין ההבטחה לפנחס ולזרעו. הריגת הרשעים הנה כהקרבת קרבנות. כשם שייחסו את פנחס לשבח, כן ייחסו את זמרי לגנאי. בכך שהתורה אמרה שזמרי הייתה משבט שמעון הנה רמזה שזמרי עשה ההפיך ממעשה זקנו שמעון במעשה דינה בשכם. מדוע נסמך הציווי להרוג את מדין לשכר שקבל פנחס?

    הרב חיים כץ | י"ט תמוז תשפ"ד
    undefined
    28 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת פנחס - חלק א'

    הבוטח בקב"ה הנו כמו מי שנמצא במקום מוגן בעת צרה, ולא מפחד מאף אחד. פרוש המילה "השיב את חמתי" כל המתים במגיפה היו משבט שמעון, ופנחס השיב את חמת ד' מעל שאר בנ"י. כשם שפנחס בזכות מעשהו קיים את עמ"י, זכה מידה כנגד מידה לחיים נצחיים, ולכן כשמאס בחיי העוה"ז עלה בסערה השמימה. מהו השלום שניתן לפנחס בברית? ע"פ הפשט וע"פ המדרש. פנחס נולד קודם כיוהן אהרון ובניו, ולכן אלמלא מעשהו א היה זוכה לכהונה.

    הרב חיים כץ | י"ח תמוז תשפ"ד
    undefined
    31 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת בלק - חלק ב'

    דברי המדרש המתארים את הדו שיח שבין הקב"ה לבלעם. מדוע בלעם עונה תשובה רק לשרי מואב, ולא לזקני מדיין? בלעם חשב בהתחלה, שהקב"ה לא יתן לו אישור ללכת לקלל את ישראל. מחשבת בלק שסירובו של בלעם נובע מחמת ש "המחיר שהוצע, הוא נמוך מידי".

    הרב חיים כץ | י"ב תמוז תשפ"ד
    undefined
    31 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת בלק - חלק א'

    מלך בשר ודם כוחו בעמו, וברגע שהעם מורד במלך סר כוחו ונהיה כרזון ששולט בעם. מהי הסיבה שהקב"ה לא רצה שעמ"י ימנה לעצמו מלך? כאשר בלק ראה את הריגת סיחון ועוג בידי ישראל נתיירא לנפשו. מאז הריגת סיחון ועוג, בלק אינו רואה א"ע יותר כמלך.

    הרב חיים כץ | י"א תמוז תשפ"ד
    undefined
    29 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת חקת - חלק ב'

    קושיותיו של רבינו בחיי על הסברם של רש"י, הרמב"ם ורבינו חננאל בחטא מי מריבה. מתוך שלושת ההסברים הנ"ל, הסברו של רבינו חננאל הוא הכי נראה לדעתו של רבינו בחיי. הסברו ע"פ הקבלה של רבינו בחיי לחטא מי מריבה. מדוע העונש על מי מריבה הוא דווקא לא להיכנס לארץ?

    הרב חיים כץ | ה' תמוז תשפ"ד
    undefined
    31 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת חקת - חלק א'

    ישנם שלושה סוגי מצוות, סוג אחד של מצוות הנו, שאלמלא שהתורה אמרה אותם לא היינו עושים מעצמנו, אך אחרי שהתורה ציותה אותם הנם מובנים בשכל. סוג שני הנו מצוות שהיינו מקיימים אותם גם ללא ציווי התורה. והסוג השלישי שנו שגם לאחר שהתורה ציוותה איננו מבינים את טעם המצוות הללו. מדוע נסמכה פרשת פרה אדומה לפרשת מתנות כהונה?

    הרב חיים כץ | ד תמוז תשפ"ד
    undefined
    27 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת קרח - חלק ב'

    הסיבה השנייה שבגללה נכשל קרח. דרשת שמותיו של קרל ושולשלתו ע"פ המדרש. ע"פ המדרש המילים קראי מועד באו לרמוז לנו מי היו ה250 מכובדי העידה. טענת קרל א. הבכורות כולם קדושים ומדוע הפרשתם את הלויים, ב מדוע לקחתם לעצמכם שררה?

    הרב חיים כץ | כ"ח בסיוון תשפ"ד
    undefined
    34 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת קרח - חלק א'

    ישנה מצווה וחובה על האדם להתפלל שיהיה טוב לחברו, ואם האדם מתפלל שיגיע טוב לחברו, לו בעצמו יהיה טוב אך אם מתפלל על חברו ההפך אז יגיע לו רע ח"ו. אדם נענש על כך שלא התפלל שיהיה טוב לחברו. רוב דושי הרע הנם אנשים שבוטחים בעובדה שהנם עשירים.

    הרב חיים כץ | כ"ז בסיוון תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת שלח - לך - חלק ב'

    מדוע התורה חזרה שוב פעם ואמרה "אלה שמות האנשים", והרי כבר נאמר "ואלה שמות? האות י בשמו של יהושוע מרמזת על כך שנטל בחלקו בארץ כנגד כל עשר המרגלים. אם שמו של יהושוע ניתן לו רק במרגלים, מדוע לפני"כ הוזכר כמה פעמים בשם יהושוע?

    הרב חיים כץ | כ"א בסיוון תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת שלח - לך - חלק א'

    האדם צריך לעשות את כל ההשתדלות המוטלת עליו, וכשיצליח במעשיו אל יאמר זה הגיע לי בזכות מעשי אלא הכל מאת ד' ית' . מהי המטרה בשילוח המרגלים? ציווי ד' לשלוח את המרגלים נעשה רק לאחר רצון ישראל בכך.

    הרב חיים כץ | כ בסיוון תשפ"ד
    undefined
    29 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת בהעלותך - חלק ב'

    שאלתו של רבנו בחיי מדוע פרשת ויהי בנסוע הארון כתובה בין שתי הפרשיות בפרשתנו? הסברו ע"פ הפשט כדי להוציא מדעת הפילוסופים, ולחזק את האמונה בלבבות ישראל. שלוש דעות בחז"ל מדוע פרשת ויהי בנסוע הארון נכתבה בפרשתנו? מה מרמזים הנונים ההפוכים?

    הרב חיים כץ | י"ד סיון תשפ"ד
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il