הגאולה מכח עם ישראל | הטבע כפוף לעם ישראל | הופעת ה' על הים כה גבוהה שלא שייך לזעוק אל ה' | התפעלות "מי כמוך באלים ה" | מעלתה של שירה, ומתוך כך סדרי אומה א-לוקיים במזון ולעומת זאת מול עמלק.
פרעה חשב שכאשר הערב רב יראה את מצרים רודפים אחריהם, יצטרף אליהם | הסבר טענת עם ישראל למשה רבינו | מהי מטרת הרמת המטה, אם בקיעת הים נעשתה באמצעות היד? | מהו חטאו של משה רבינו במי מריבה? | ישראל הגיעו למעלה יותר גבוהה מן המלאכים בזמן קריעת ים סוף | מדוע התורה הקדימה את העובדה שהים נהיה לחרבה, לעובדה שהמים נבקעו?
קידוש שם ה' צריך להיות גם בכל מקום, בבית ובעבודה, בעת טיול ובעת שיחה. לקדש את שם ה' במעשינו . הקידוש הזה נעשה בכל שיעור ובכל שיחה שיש לנו עם אנשים קרובים ורחוקים
"חמושים" – חמושים בתורה, ואע"פ שלא קיבלו את התורה, מכיוון שיצאו אל המדבר והאמינו בקב"ה, התחילו לקנות את קנין התורה שנגמר בים סוף | מדוע הפס' מתחיל בלשון "העם", וממשיך בלשון "בני ישראל"? | הסבר נוסף שכל הפס' מדבר על הערב רב, שעדיין לא היו חזקים באמונה | מה הקשר בין ענין עליית בנ"י חמושים לכך שמשה רבינו לוקח את עצמות יוסף עמו? | עניין 'בעל צפון'
'בני ישראל' ו'העם' – שני צדדים שונים בתוך ישראל | ארבע כתות אז והיום | צנצנת המן – לזכור שהכול מאת ה' | אכילת המצה והמן – בהתאם למדרגה הרוחנית של ישראל | מדוע המן לא ירד בארץ ישראל | גילוי הקדושה בפירות ארץ ישראל ובלבוש | 'נכון כסאך מאז' – הופעת מלכות ה' בעולם | 'אז ישיר' – האמונה שקודם הנס | השירה מביאה את הגאולה
בזכות מה נבקע הים? בזכות סגולת ישראל ומסירות הנפש שביטא נחשון. בשירת הים אפילו עוברים שרו, כי זו היתה שירה של הנשמה. מעלת השירה וההודאה לה' שנלמדת משירת הים.
תכלית הנסיונות אשר עברו עמ"י במדבר הייתה כדי לחזקם במידת הביטחון .
דברי המדרש שאותו הפה של פרעה שאמר שלא ישלח את ישראל, הוא הפה שאמר ,אנכי אשלח אתכם".
וחמושים עלו בנ"י מארץ מצריים" באור המילה "חמושים".
האדם צריך לזכך את מחשבתו ולתקן את מידותיו.
כשם שהלב מנהל ומשגיח על כל אברי האדם, כן הקב"ה מנהיג ומשגיח על כל הנמצאים והברואים.
"מצרף לכסף ובוחן לזהב, ובוחן ליבות ד' "
באורו של הנצי"ב למילים " לקול ה " "והישר בעיניו תעשה". והאזנת למצוותיו -אלו סייגים מלשון אזנים. הלימוד ממרה ומאילים שדרכה של תורה: בתחילה פת במלח תאכל, אך האיש הזוכה למעלת התורה זוכה בסוף להתפרנס ברווח ובכבוד. המן ניתן באלוש וז"ש הכתוב "בין אילים ובין סיני".
באורו של הנצי"ב מה הגורם להבדל בתלונות בין מרה לבין אלוש, שבמרה התלוננו רק חלק מן העם ורק על משה רבנו, לביו אלוש שהתלוננו כל עמ"י וגם על אהרון.
מדוע התורה מזכירה את מרים בשירת הים רק בתור אחות אהרון ולא בתור אחות משה? חידוש הנצי"ב שגם הנשים שרו שיר אחרי קריעת י"ס, אך לא הוזכר בתורה מכיוון שלא היה ברוח הקודש. מדוע משה רבנו נצרך להסיע את עמ"י מים סוף? חידושו של הנצי"ב שעמ"י לא התלונן במרה על חסרון המים. ורק לאחר שרצו לשתות מים לתענוג אזי חלק מו העם התלוננו על העתיד התרופה לחסרון מתיקות המים היתה קיימת כבר אל משה רבנו לא ראה אותה. מדוע נסמך פתרון מרירות המים לכך שהקב"ה שם לעמ"י חוק ומשפט ונסהו?
את תרבות מצרים אפשר לראות היום באופן ממש מוחשי בצפון קוריאה. זו מדינה שיש לה הצבא הסדיר הרביעי בגודלו בעולם. מדינה שמחזיקה בנשק כימי ונשק גרעיני ומחזיקה מפעלי נשק גדולים. אבל רוב תושביה חיים בתת תזונה