הגיעה שבועה שנשבעתי , דם פסח ודם מילה מעורבים , קשר של אחווה ,המילה היא חותם עבדות והפסח הוא העבודה , תיקון גלגול אדם הראשון , האניות האמיתית נאבדה , הנחש דומה לאדם , יציאת מצרים - תיקון גדול שנשאר לנצח ,חמץ ומצה - תורה ועבודה , יצרא דעבודה זרה ויצרא דעריות , פסח ומילה כנגד שני היצרים , קושר רוחני בגשמי , שיעבוד הלב והמוח רבי משה מקוצי עורך 'הפצות'
"לך לך מארצך" - יש להתנתק מחו"ל לפני הכניסה לארץ.
דורנו זכה לגור בא"י - דבר שגדולי עולם לא זכו לו.
אברהם מעמיק את הקשר לארץ ישראל דווקא על ידי נסיונות.
קירבת אברהם לה' יתברך תלויה בהעמקת הקשר לארץ.
ברית מילה - הכנסת קדושה למקום יצירת החיים.
תרגום יונתן מספר שמשה הסכים לבקשת יתרו שלא ימול את בנו הראשון, וה' רצה להמית אותו; וצפורה מלה אותו והתנצלה שמשה לא רצה בהסכם הזה. האבן עזרא תוקף את השיטה הזו; אך צריך להבין שה"מילה" מסמלת מילה של ערלת הלב; והיא מרמזת לביטחון בה' ומיעוט העיסוק בעולם הגשמי.
ישנה מצוה אחת שהיא מוסכמת על כל ישראל, ואין עליה עוררין. מצוה זו היא מצות ברית המילה. למרות כל המשברים שפקדו את עם ישראל, המשיך הוא לשמור ולקיים במסירות נפש את ברית המילה.
"התאנה חנטה פגיה" - אילו תלמידי החכמים ובעלי המצוות; תלמידי החכמים דומים לתאנה שהוא פרי בלי פסולת; כך מצוות ברית המילה הנעשית בתינוק שאינו בר מצוות המוכן להיות מעוטר בתורה ובמצות.