37 שיעורים

היחס לפרנס שנשא גויה
תשובה י'
תשובה י'
בית דין ארץ חמדה - גזית | י"ט אדר תשפ"א

נושא נכרית – נשיאת כפים וכיבודים בבית הכנסת
בית דין ארץ חמדה - גזית | י"ט אדר תשפ"א

נורמלי זה לא מבורך, להט"ב זה לא ארור
כולנו על הרצף. בכל אחד מאיתנו יש חלקים מתוקנים וחלקים שממתינים לתיקונם, וכל אחד נדרש לרפא את חולִי הנפש שלו עצמו. מכיוון שכך, גם הגדרה של נורמה, בריאות, טבע או כל דבר אחר, תוך קביעה שתכונה כלשהי היא חריגה – אינה פוגעת בערכו של האדם הנושא תכונה זו
הרב עזריאל אריאל | ב' שבט תשפ"א
למי רגילים לבוא בביקורת?
הרב נתנאל יוסיפון | א' שבט תשפ"א

הרב קוק מקרב גם רשעים גדולים, ביאור לשיטתו
להלן שני מקורות שבחסדי הקב"ה מצאתי בכתבי הרב אברהם קוק, ועל סמך דבריו אלו נוכל להבין הא כיצד קירב גם את הרשעים הגדולים והפושעים הגדולים. ונבאר יותר אחרי שתי הציטטות.
הרב משה צוריאל זצ"ל | שבט תשע"ו
סוכריות בלי כיפות
שבת בבית כנסת, אפשר לזהות אותם בקלות. כיפות קטיפה לבנות מעטרות את הראש בזווית משונה, לעתים מגוחכת. מבט מהוסס ומבויש בפניהם. איש מהמתפללים לא יידע עליהם דבר. מה שמם? מה עיסוקם? מה הייתה משמעות התפילה בעבורם? האם הרגישו נעים? רק דבר אחד יידעו כולם: בשבת הבאה הם לא יופיעו כאן.
הרב ליאור אנגלמן | טבת תשע"ה

וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם
מהלכות אורחים דתיים וחילוניים.
הרב שמואל אליהו | תשע"ד

מה היחס לעוברי עבירה?
פתיחת חודש אלול. קול השופר נשמע ברמה בבתי הכנסת מרטיט את הלבבות, מזכיר את הצורך והחובה לחזור בתשובה. אולם נשאלת השאלה - מה היחס שלנו אל עוברי עבירה שאינם שותפים בתהליך החזרה בתשובה איתנו?
רבנים שונים | אלול תש"ע
בעיתה או אחישנה?!
כדי שעם ישראל ישוב לתורה, כדי שהרחוקים מאמונה ישובו בתשובה, אין צורך בתהליך ארוך וממושך של חינוך שמייסד השקפת עולם של אמונה. האמונה קיימת בכל עוצמתה בעמקי הנשמה של כל יהודי ויהודי, ומה שצריך לעשות הוא לסלק את המכסים.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אייר תש"ע

דרכי קירוב הרחוקים
דוכני הנחת תפילין וחלוקת נרות-שבת או שיעורי תורה "מחופשים", סיפורי מופתים או הוכחות שכליות, גרעינים תורניים או ישיבות מיוחדות לבעלי-תשובה, הוראה בבתי-ספר חילוניים או ערוצי תקשורת ייעודיים, ואולי מרכזים להפצת יהדות בהודו? בדרכי קירוב הרחוקים הרצויות בדורנו, המיועדות להרוות את הצימאון הרוחני הגדול בימינו, תעסוק הקומה התורנית השבוע.
רבנים שונים | שבט תש"ע
שלא לספר בגנותן של ישראל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ב בסיון ה'תשנ"ד

להתחבר לאנשים שאינם שומרי תורה ומצוות
רכב אדום מפליג במהירות בדרך לירושלים. במושב הנהג יושב בנחת יהודי גלוי ראש, ולצידו - טרמפיסט צעיר ונלהב חובש כיפה גדולה. הטרמפיסט מתלבט בליבו אם לנצל את ההזדמנות למפגש הייחודי בין 'כל חלקי העם', ולזכות את הנהג בדבר תורה קצר על ירושלים - "עיר שעושה את כל ישראל חברים". סך הכול טרמפים זו הזדמנות מצוינת למפגש עם אנשים שונים ומשונים. כל החבר'ה חוזרים עם סיפורי ניסים ונפלאות על האנשים שהם פגשו בטרמפים. מאידך - אולי דבר תורה ירתיע את הנהג וירחיק אותו. מהי הדרך הנכונה להתחבר לאנשים שאינם שומרי תורה ומצוות?
רבנים שונים | מרחשוון תשס"ט
היחס לחילונים
את הנשמה הפנימית מצוה לאהוב, ואת ההנהגה המקולקלת מצוה לשנוא, ואיך אפשר לאהוב ולשנוא את אותו אדם?
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | סיון תשס"ח

דתלשי"ם וט"ו בשבט
רבנים שונים | טבת-שבט תשס"ח

תינוק שנשבה
פרק א - מה מקורו של הרמב"ם לדין "תינוק שנשבה"? פרק ב - ההבדל בין מיתה כעונש על חטא, למיתה למען הסרת מכשול פרק ג - האם הרמב"ם מחלק בדין בין המתחיל בשיטת הכפירה, לבין המחונכים על ידו, שראו כך אצל אבותיהם?
הרב משה צוריאל זצ"ל | כ"ג איר תשס"ו

רשעים מוחלטים, ורשעים בלתי מוחלטים
היחס למלכי ישראל
הרב משה צוריאל זצ"ל | י"ב כסלו תשס"ז

שנאת רשעים
יש חוב מהתורה לשנוא לאדם העובר עבירה בזדון, או אחרי שהתרו בו, או אם מדובר בעבירה אשר כלל ישראל יודע שזאת היא עבירה יש לשנוא גם בלי שהוכיחו אותו. וכל עוד שהרשע בו מדובר מאמין בעיקרי הדת, מצוה לעזור לו וגם להציל את חייו.
הרב משה צוריאל זצ"ל | ט"ז תמוז תשס"ו

קושיא על הרמב"ם, ויישובה
פרק א - חילוק בין יחס לכופרים בי"ג יסודות הדת, לבין שאר סוגי הרשעים פרק ב - מניין לו לרמב"ם שהכופר בי"ג היסודות יצא מכלל ישראל? פרק ג - הרמב"ם פסק שיש לאהוב כל אחד ואחד מישראל. מדוע לא פירט מי יצא מכלל זה? פרק ד - ההבדל בין היחס לרשע החוטא לתיאבון לבין היחס לרשע החוטא מתוך עקרון ["להכעיס"] פרק ה - ענין "אהבה" הנידון כאן הוא של הנהגות מעשיות, ולא רגש שבלב. ולכן אפשר לקיים גם שנאה וגם אהבה בעת ובעונה אחת פרק ו - דיון בהבנה מדוייקת של לשונות המקרא: "רעך", "עמיתך", "בעמך", "אחיך" פרק ז - כיצד הכופר בי"ג היסודות יצא מכלל "אחיך", ולכן איננו נכלל בכלל ישראל. אבל אחינו בני ישראל מצווים אנו לאהוב אע"פ שיש לפעמים נגדם התנגדות מעשית פרק ח - המקור בגמרא ובמקרא לשנאת הרשעים פרק ט - האם דין "שנאה" בטלה בזמננו מפני שאין אנו יודעים כיצד להוכיח
הרב משה צוריאל זצ"ל | חנוכה תשס"ח

עָזב תַּעֲזב עִמּוֹ
"עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ". מדוע התורה כותבת זאת בלשון שאלה ותשובה?
הרב דוד דב לבנון | תשס"ו
