שבת זכור 2022/תשפ"ב. מידע, תאריך וזמנים.

למה קוראים את פרשת "זכור את אשר עשה לך עמלק"? • מתי היא נקראית? • מיהו עמלק? • הטקסט המלא של פרשת זכור •

3 דק' קריאה
יצחק למפרט


בשבת הקרובה נקרא את פרשת שקלים שהיא הפרשה הראשונה מתוך ארבעת הפרשיות שבחודש אדר. את פרשת "שקלים" קוראים לפני ר"ח אדר או בר"ח והפרשה הבאחה אחריה היא פרשת "זכור את אשר עשה לך עמלק " הנקראת לפני פורים. (לאחר מכן נקרא את פרשת "פרה" אחרי פורים, ופרשת "החדש" בשבת לפני ר"ח ניסן או בר"ח ניסן)

הרב מרדכי אליהו כתב שמעלה מיוחדת יש לפרשת "זכור", שכן קריאת מצות מחיית עמלק מביאה ליראת שמים טהורה, ואנו מצווים לזכור ולמחות את זכר עמלק, ששמו להם למטרה להשכיח את התורה הקדושה מעם ישראל, ועד היום כאשר אדם מרגיש התקררות מהתלהבות מקיום המצוות, הרי שזה בהשפעתו של עמלק שהתחיל את המלחמה בעם ישראל דרך התקררות.

הלכות פרשת זכור

א. בשבת שלפני פורים קוראים בפרשת "זכור". וכתבו הפוסקים שהחיוב לקראה הוא מדאורייתא, וכן נפסק בשו"ע (סי' תרפ"ה סעי' ז'. ועיין תוס' ברכות י"ג ע"א, ורא"ש פ"ז סי' כ', ותרוה"ד סי' ק"ח).

ב. חיוב נשים בקריאת "זכור" - הפוסקים נחלקו אם נשים חייבות בקריאת "זכור" או לא.
וכתב הרב בעל הבן איש חי שהן פטורות מהטעם שאינן בנות מלחמה, ורק הגברים חייבים בקריאתה כי הם שייכים במלחמה.

ולמעשה, לרוב הפוסקים, נשים פטורות מקריאת "זכור", אבל כיום נהגו לבא ולשמוע כיון שגם הן צריכות לעזור לבעלים להשמיד את עמלק. ואם באות לשמוע יחשבו בליבן שהן מקבלות זאת עליהן בלי נדר.

אשה שאינה יכולה להגיע לבית הכנסת - תקרא בחומש את פרשת זכור (ואמנם כתוב "כתוב זאת זכרון בספר " ולמדו שהכוונה לספר תורה, אך כל זה לכתחילה, אבל בדיעבד מועילה הקריאה גם בחומש - ועיין להלן בדין חולה).

נוסח קריאת 'זכור' (הטקסט מלא):

סוף פרשת כי תצא (דברים כה, יז-יט):

"זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים אשר קרך בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחריך ואתה עייף ויגע ולא ירא אלוקים, והיה בהניח ה' אלוקיך לך מכל אויבך מסביב בארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך נחלה לרשתה תמחה את זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח".

מתי תחול שבת זכור השנה?

תוכנה של "פרשת זכור" הוא, זכירת מעשה עמלק. בפרשה זו נצטווינו בשני ציווים, האחד לזכור את מעשי עמלק, והשני למחות את זכר עמלק, ויש אומרים שמתרי"ג מצוות הם.

נהגו לקרוא את פרשת זכור בשבת שלפני חג הפורים, בהקשר לנס החג שנצחו היהודים את המן הרשע, שהיה מזרע עמלק, וגזרותיו. השנה שבת זכור תחול בתאריך ט' אדר תשפ"ב, 12 במרץ 2022. את זמני כניסת שבת ויציאת שבת תוכלו לקרוא בהמשך העמוד.

בחז"ל מובא, כי קטע זה נבחר לשבת זכור, משום שיש להקדים זכירה לעשייה. כידוע, היה המן בן המדתא האגגי צאצא של אגג מלך עמלק. תלייתו של המן ושל עשרת בניו הגשימה את הציווי של "מחה אמחה את זכר עמלק מתחת השמים" (שמות יז, יד). אנו מקדימים אפוא מצות זכירה למצוה של מחה אמחה בעזרת קריאת הקטע המדבר על הציווי של "זכור" כבר בשבת שלפני פורים, שכן בפורים עצמו נתקיימה המצוה של "מחה אמחה". 

בזמן קריאת התורה מוציאים שני ספרי תורה. בספר התורה הראשון קוראים את פרשת השבוע, ובספר התורה השני קוראים את "פרשת זכור"‏. הפטרת פרשת זכור היא: "פקדתי את אשר עשה עמלק..." (שמואל א פרק טו). הפטרה זו מתארת את מלחמת שאול המלך בעמלק ואת הריגת אגג מלך עמלק בידי שמואל הנביא. על פי חז"ל, כיוון ששאול לא הרג את אגג אלא אסר אותו, ושמואל הרגו יום למחרת, הספיק אגג בלילה לבוא על שפחה, וממנה יצא המן.

איך צריכה להראות שבת זכור? - סרטון מיוחד מהרב זלמן מלמד!



מיהו עמלק

כיום איננו יודעים מי עמלק, ורגילים לומר שכל מי ששונא את ישראל הוא עמלק או ניצוץ עמלק, או מזרע עמלק (כך הביא הרב מרדכי אליהו בשיעור לפרשת זכור).

זמני כניסת ויציאת  שבת זכור 2022/תשפ"ב:

ירושלים: כניסת שבת – 17:08 | צאת שבת – 18:20
תל אביב: כניסת שבת – 17:25 | צאת שבת – 18:22
חיפה: כניסת שבת – 17:17 | צאת שבת – 18:22
באר שבע: כניסת שבת – 17:26 | צאת שבת – 18:22
>> לחצו כאן לכל זמני כניסת שבת ויציאת שבת בארץ ובעולם

אולי יעניין אתכם:

>> שיעורים על פרשת השבוע
>> הלכות הדלקת נרות שבת
>>תפילה לפני הדלקת נרות שבת

חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il