מדוע החיוב על האב למול את הבן אינו מופיע בפרשת המילה?
המקור לכך שהאב מל את בנו אינו מופיע כציווי בפרשת הצווי על המילה, אלא כנתון עובדתי בעת שאברהם מל את בנו.
מכאן למדנו שיש מצוות שנלמדות במפורש , ויש מצוות שנלמדות מתוך מסקנות של הנביא עצמו משמיעת ציווי ה'.
מילתו של אברהם, יציאת מצרים ואפילו קבלת מתן תורה - אלו תודעת החיים הנדרשות לאב לחנך את בנו בהן בשנותיו הראשונות , תוך שימת לב לערכים השונים העולים מהמאורעות וחלקם בתהליך החניכה. "מצוות הבן על האב".
לא פעם אנו קוראים את דברי חז"ל הנלמדים מהתורה ועומדים נבוכים. כיצד למדו זאת? והרי לא כתוב כך בתורה, זה לא הפשט! בסדרה זו נעמוד על סוד הגדול וההתרחשות הגדולה בין תורה שבכתב לתורה שבע"פ דרך עיון והקשבה בכתב ובמדרש.
מדוע הבבלי כותב: "מצוות הבן על האב" ולא כמו לשון הירושלמי הפשוטה?
בלשון הבבלי טמון יסוד בחינוך, מצוות המוטלות על האב מתגלות כתהליך חינוכי שהבן הוא המרכז בו.
בדרשות חז"ל אנחנו נפגשים בכל מיני דברים מוזרים, אך ככלל אנחנו מחליקים ומעבירים הלאה. כי זה בכלל לא תנ"ך ובארמית מותר הכל.
בסדרת שיעורם זו ננסה להתחקות אחר דרכי ם של חז"ל בסוגיות במסכת קידושין, ונרכוש כלים שיאפשרו לנו להבין את עומק דברי חז"ל.