- משפחה, ציבור וחברה
- שאלות כלליות
- משפחה, ציבור וחברה
- גזל ונזיקין
שאלה
היי כבוד הרב,
נגיד ויש אדם שרצח, לאחר שנה נתפס ומובא לפני שופט ואומר לו כמה שהוא מצטער ושמאז עשה רק מעשים טובים בכדי לכפר על המעשה הנפשע.
השופט שומע ורואה את כוונותיו הטהורות ומחליט לשחררו למרות שאשם.
האם לדעתך זה שופט טוב, הגון וצודק?
אם תשובתך היא לא, איך זה צודק שאדם יחטא כל חייו, יכפיש ויתעלם ממצוות התורה וברגע שיחזור בתשובה מלאה, אמיתית וכנה ימחלו כל חטאיו וישלח לגן עדן ביום דינו.
תשובה
בס"ד
שלום לך.
קיבלתי את שאלתך ומאוד נהניתי ממנה. ממש מקסים לפגוש אדם חושב ומנסה להבין, חוקר ובוחן. זה ממש נפלא.
אברך אותך שתמשיך תמיד עם הסקרנות ועם הרצון להבין, ובטוחני שדרך הבירור תוביל אותך בעזרת ה' למקומות נפלאים.
שאלתך מאוד יפה ומאוד הגיונית. ואודה על האמת, שזכית לכוון בשאלתך לשאלת רבים וטובים. כבר נאמר בדברי חכמנו זכרונם לברכה: "שאלו לחכמה חוטא מה עונשו? אמרה להם, "חטאים תרדף רעה" (משלי יג, כא) שאלו לנבואה חוטא מה עונשו? אמרה להם הנפש החוטאת תמות, שאלו להקב"ה חוטא מה עונשו? אמר להם יעשה תשובה ויתכפר לו, היינו דכתיב (תהלים כה, ח) "על כן יורה חטא בדרך". יורה לחטאים דרך לעשות תשובה (ירושלמי מכות פ"ב, הל' ו)". כך הוא ההגיון הפשוט, שהחוטא צריך לקבל את עונשו.
היסוד של שכר ועונש הוא מהיסודות של התורה, כי דבר זה מוביל שהעולם לא יתנהג בהפקר, שעל הכל יבוא למשפט, וכל האומר שהוא יחטא וה' יכפר, לא יעזור לו כלום.
וכך הבינו גם בנבואה וגם בחכמה, אבל הקב"ה בכבודו ובעצמו אמר אחרת. ה' אמר שיעשה תשובה ויתכפר לו.
לכן, חשוב לדעת שהאפשרות לחזור בתשובה היא מתנה מיוחדת שמעבר לכל היגיון, מעבר לכל תפיסה אנושית. היא מתנה נפלאה שה' יתברך נתן לנו מתוך האהבה העצומה שהוא יתברך אוהב אותנו.
הורים אוהבים מאוד את הבן שלהם, לעולם לא יזרקו אותו, ואפילו שהוא התנהג איתם באופן נוראי, עדיין הם יעשו הכל לטובתו, כי הוא הבן שלהם.
הקשר בין הורה לבן הוא קשר עמוק יותר מרמת השכל. לפי ההגיון דוד המלך היה צריך להיות שמח בהריגת אבשלום בו שמרד בו ואף רצה להרוג אותו. אבל דוד המלך כשנודע לו שאבשלום נהרג בוכה בכיה גדולה ולפי חכמנו זכרונם לברכה לא נרגע מכך עד שזוכה בתפילותיו עליו להעלות אותו מהמקום הגרוע ביותר בגהנום, עד שהכניסו לגן עדן. כי זה קשר עמוק מאוד, שהוא מעבר להגיון.
חשוב להתרגל כל הזמן שהקשר שלנו עם ה' הוא מעבר לקשר הגיוני, הוא קשר של אב לבן!
ובכל זאת, ה' יתברך מקבל את התשובה רק אם אדם עושה באמת תהליך ולא כל דבר יכפר, וגם אחר החזרה בתשובה יש דברים שהאדם יצטרך לעבור כדי שיתקן את מה שפגע.
גם בדין שמם, אדם שחייב מיתה בבית דין לא תעזור לו תשובה שלא יהרגו אותו, אלא תעזור לו שהריגת בית הדין תכפר לו ושהוא יזכה לעולם הבא.
כל כל חטא יש את דרך הכפרה שלו, וישנם שרק מיתה עוזרת לכפרה, ויש שצריך ייסורים ועוד.
אלא שיש כאן שני חלקים, התשובה והכפרה. כפרה זה לנקות את הקלקול שנוצר, שזה צריך לפעמים עוד שלבים, עוד תהליך.
כמובן שהכפרה אינה מעכבת את התשובה, וגם התשובה משפיעה ומשנה המון.
דבר נוסף שחשוב לזכור, תשובה בחטא בין אדם למקום (כלפי ה' בלבד) אפשר בתשובה כלפי ה' יתברך, אבל בחטאים של בן אדם לחברו, אפילו יום כיפור לא מכפר עד שירצה (יפייס) את חברו. לכן, אדם שרצח לא יעזור לו כי אין לו את האפשרות לפייס את חברו.
יש עוד הרבה מה להאריך על כך, אבל אינני רוצה להכביד, ואם תרצה אוכל לכוון אותך למקורות או מקומות שתוכל להרחיב בבירורים שלך.
מאוד שמחתי על התהליך שאתה עובר ומתקדם, המשך לצעוד וה' יהיה בעזרך.
בברכת הצלחה רבה
הרב יצחק גרינבלט.