- הלכה
- זקן ופיאות
שאלה
שלום לכבוד הרב,
האם מותר (ביום חול) להעביר את היד על הזקן או לגרד, וכן בפאות? האם יש חילוק אם האדם מתכוון להשיר נימין המדולדלין? לכאורה זה תמיד נוח לאדם להסיר נימין המדולדלין, או שאין חילוק?
תשובה
שלום וברכה!
מותר לעשות כך, ואין בכך בעיה.
הרחבה ומקורות:
בדבריך אתה מכוון לדברי הגמרא (נזיר מ"ב א): "כל הסורק - להסיר נימין מדולדלות מתכוין". אך יש לשים לב ללשון הגמרא שם: "כל הסורק" דוקא, ולא שבכל מצב אדם שאדם נוגע בשערו או מטפל בו הוא מתכוון להסיר נימין המדולדלות. כך עולה בבירור מן ההקשר, שהגמרא באה להסביר את דברי המשנה "נזיר חופף ומפספס, אבל לא סורק". דהיינו שכאשר אדם מגרד בשערו או מפריד את השיער באצבעותיו, אין הוא מתכוון להשיר שערות ולפיכך מותר לנזיר לעשות כך, ורק כאשר הוא מסתרק אז זו כוונתו והדבר אסור לנזיר. ונראה להסביר, שכאשר האדם מסתרק הוא מעוניין לסדר את השערות היטב, ולפיכך אם יש שם שערה שאינה מתיישרת כראוי הוא מעוניין להסיר אותה כדי שהשיער יהיה מסודר כראוי. בעוד שבסתם גירוד בשיער או סידור קל של השיער אין לאדם מגמה להסיר כל שערה שאינה מסודרת.
בענייננו, שאין מדובר באיסור נזיר או שבת (הפוסקים לומדים מנזיר גם לעניין שבת, שאסור להסתרק - עיין ב"י ש"ג, כז, ושו"ע שם) אלא באיסור גילוח הזקן והפאות, הדין הוא קל עוד יותר. ראשית, יש מחלוקת בין הפוסקים האם איסור גילוח הזקן והפאות כולל גם תלישה ביד, או שרק גילוח בתער אסור ותלישה ביד מותרת לגמרי (עיין דרכי תשובה יו"ד קפ"א, ה). גם אם חוששים לדעה שתלישה מכוונת של הזקן או הפאות אסורה גם ביד, כמה פוסקים כתבו שמותר לסרק את הזקן והפאות ואין חוששים לכך שייתלשו שערות [עיין שו"ת חתם סופר יו"ד קל"ט; פתחי תשובה יו"ד קפ"א, ג; דרכי תשובה יו"ד קפ"א, יד; כף החיים (פאלאג'י) כ"ז, יג; שו"ת תשובות והנהגות ח"א סימן ת"ס].