שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ספר בראשית
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
בבראשית כא א כתוב "ו-ה פקד את שרה כאשר אמר ויעש ה' לשרה כאשר דיבר". מדוע מוזכר פסוק זה, האם יש ספק בכך שהקב"ה מקים את הבטחתו? וביחוד שהבטיח הן לשרה והן לאברהם את הבן?
תשובה
שלום האברבנאל שואל את שאלתך "השאלה הא׳: בהכפל וה׳ פקד את שרה כאשר אמר ויעש ה׳ לשרה כאשר דבר ורש״י פירש פקד את שרה על ההריון ויעש ה׳ לשרה על הליד׳ ואינו נכון כי אחר שיעד׳ בידוע שתלד. והרמב״ן כתב שפקד ענינו זכר ושהוא לשון נהוג בעקרות כמ״ש ויזכור אלהים את רחל. ולחנה ויזכרה ה׳. וגם זה אינו נכון כי שרה לא הית׳ נשכחת לשיצטרך לומר בה שזכרה כי הנה המלאך יעד׳ שתלד והגביל בה המועד שתלד בה ולא היה אם כן בה שכחה". ומסביר את הפסוק בדרך הבאה: "וה׳ פקד את שרה וגו'...בעבור שאמר למעלה כי עצור עצר ה׳ בעד כל רחם לבית אבימלך על דבר שרה אשת אברהם. סמך אליו וה׳ פקד את שרה ר״ל לאויביה עצר ה׳ ולה שהיתה עקרה פקד אותה לשתלד. ואז״ל שהמתפלל בעד חברו נענה ראשונה לעצמו וכן היה אברהם בעבור שהתפלל על אבימלך פקד ה׳ את שרה אשתו. ולשון פקידה הוא באמת ביקור והשגחה כמו פקוד פקדתי אתכם ואת העשוי לכם במצרים. כי מפני שהיו חושבים שהוא ית׳ לא היה משגיח בהם אמר להם כן... וה׳ פקד את שרה שהשגיח בענינה ומה שיעד לה ולפי שיש פקידה לטובה ופקידה לרעה כמו שאמר וביום פקדי ופקדתי הוצרך לפרש כאן שפקידת שרה היתה כשעשה ה׳ לה כאשר דבר כשנתן לה הבן אשר יעדה בו ולזה לא זכר שפקד את אברהם לפי שהקבול וההריון הוא באשה..." יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il