שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
כשאני קם בבוקר לאחר שירותים ונטילת ידיים לברך ברכות השחר, או קודם לשים ציצית ולברך, או להגיד את הכול בבית הכנסת?
תשובה
שלום וברכה, אפשר לברך קודם על הציצית או קודם ברכות השחר, ואין קפידא בדבר. אך נראה שיש קצת עדיפות להתעטף בציצית לפני ברכות השחר כי כך תרוויח עוד כמה רגעים של מצוות ציצית. את ברכות השחר אתה יכול לברך בבית או בבית כנסת, איך שאתה מעדיף (ראה מ"ב סי' ו ס"ק י). הרחבה: בפסקי תשובות (סי' מו הע' 71) הביא בשם הרבי מזידטשוב ומוהר"ש מבעלזא שמעלה גדולה וסגולה לברך ברכות השחר כאשר האדם מעוטר בטלית ותפילין. עוד הביא שם בשם הספר 'שערי הלכה ומנהג' שעל פי שו"ע הרב ריש (סי' ע"א) עיקר חיוב ברכות השחר הוא מיד סמוך לקומו ממטתו ואחר כך הוי בגדר תשלומין ולכן אלו הנוהגים לומר ברכות השחר בביתם מיד בקומם אין להם לשנות מנהגם. עכ"ד. ואינו מוכרח שיש להקפיד לפי שולחן ערוך הרב לברך ברכות השחר לפני ברכת ציצית שהרי השולחן ערוך (מו ב) הביא שהמנהג לברך ברכות השחר בבית הכנסת. וכך ביאר השו"ע הרב (ס"ג): "עכשיו מפני שאין הידים נקיות וגם מפני עמי הארצות שאינם יודעים אותן נהגו לסדרן בבית הכנסת והם עונין אחריהן אמן ויוצאים ידי חובתן שברכות אלו אינן דומין לברכות המצות שצריך לברך עובר לעשייתן לפי שמברך אשר קדשנו במצותיו וצונו לעשות אבל ברכות הללו שהן שבח והודאה יכול לברך אותן גם אחר כך ואפילו שמע קול תרנגול בחצות יכול לברך עליו בשחר כיון שלאחר מכן מברך לא נתנו בהם חכמים שיעור תכיפה". על כן נראה שהסברא המכריעה היא שיש להקדים את הציצית להרוויח עוד כמה רגעים של מצוה דורייתא או דרבנן. כך כתב השולחן ערוך (כד א): "וטוב ונכון להיות כל אדם זהיר ללבוש טלית קטן כל היום, כדי שיזכור המצות בכל רגע". הסתכלתי בכמה סידורים וראיתי שבחלק מהסידורים ברכת ציצית מופיע לפני ברכות השחר (עולות ראיה, שיח תפילה על פי הגרח"ק). ויש סידורים שברכת ציצית מופיע אחרי ברכות השחר (תהלת ה' של חב"ד, קול אליהו עפ"י הגרמ אליהו, וחזון עובדיה ויחוה דעת עפ"י הגר"ע יוסף, איש מצליח עפ"י הגר"מ מאזוז). אין הכרח שנחלקו הסידורים בשאלתנו, משום שאולי הסידורים שהביאו את ברכות השחר לפני ברכת ציצית עשו כן משום שזמן ברכות השחר מוקדם יותר מזמן ברכת ציצית. ועדיין צריך עיון קצת מדוע יש הבדל בין סידורי עדות המזרח לבין סידורי אשכנז בזה (והרינת ישראל באמת חילק בין אשכנז לעדות המזרח). כל טוב!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il