שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • דרכי לימוד
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
לכבוד הרב הגאון דב ליאור שליט"א, שלום. אוהב אני את לימוד ההלכה ופחות את הלימוד הישיבתי הליטאי. 1.האם לימוד הבית יוסף מספיק לידיעת הראשונים או שצריך גם לפתוח את הראשונים מתוך ספריהם (למעט ראשונים שלא הוזכרו בבית יוסף כדוגמת המאירי)? 2. האם הרב יכול לתאר לנו בקצרה את דרך לימוד התורה של הרב בשנותיו בישיבה, האם הרב למד יותר הלכה או לימוד ישיבתי המכונה לימוד הישיבות הליטאיות?
תשובה
אם אתה רוצה ללמוד את הסוגיא כמו שצריך צריך ללמוד את הראשונים על המקום: רמב"ן, רשב"א, ריטב"א, ר"ן ועוד ראשונים. 'בית יוסף' זה לימוד הלכתי למעשה אך אינו עוסק בפרשנות הסוגיא. לימוד גמרא בעיון צריך להיעשות עם הראשונים, אח"כ הבית יוסף - כדי להבין את ההלכה. זה לא עומד בסתירה, צריך גם את זה וגם את זה. אני בהתחלה למדתי לימוד ישיבתי, אחרי כן עברתי ללימוד אסוקי שמעתא אליבא דהילכתא - ר"ן, רא"ש, טור, בית יוסף, שו"ע ונושאי כליו. אבל זה היה לאחר שלמדתי את הצד העיוני, את הסוגיא. כמה שאדם למד אין דבר כזה שהוא יודע הכל, אין גבול למה שאפשר ללמוד. אחרי שאדם מרגיש שהוא יודע ללמוד, לנתח סוגיא, יכול ללמוד אסוקי שמעתא אליבא דהילכתא. כמו חייל שעובר אימון ראשוני להחזיק רובה ביד אח"כ עובר לאימון מתקדם. המטרה היא, כפי שכותב הש"ך בהלכות תלמוד-תורה, ללמוד אסוקי שמעתא אליבא דהילכתא אלא שצריכים ללמוד בעיון, להבין את הלימוד הזה. קודם כל אדם צריך לדעת לנתח סוגיא - להבין את רש"י, להתמודד עם קושיות תוס', לראות כיצד גדולי ישראל כמו הפני יהושע ומגיני שלמה יישבו את שיטת רש"י להתעמק ולהבין עד כמה שניתן את מה שגדולי ישראל הסבירו לנו. אחרי כן יעבור ללימוד ההלכה. הלכה צריך ללמוד אחרי שיודעים לנתח סוגיא. ברור שאדם צריך ללמוד איך להתנהג יום-יום, אני מדבר על חושן משפט ואבן העזר שהם לא הלכות יומיומיות. יש הלכה שודאי שהיא קודמת - כך כותב החיי אדם - הלכות ברכות, שבת וכשרות. אני מתכוון ללימוד בעיון את הגמרא והראשונים ואח"כ את ההלכה. אדם צריך ללמוד את הסוגיות בעיון כפי שיכול ואח"כ לראות כיצד המחבר ונושאי כליו הכריעו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il