האם יש למנהיגי המדינה כיום סמכות לחייב לצאת למלחמה, והאם ישנה חובה על כל יחיד ויחיד מבחינה אזרחית לצאת למלחמה? | דברי מרן הרב ב'משפט כהן' ופסיקתו של הרב הרצוג ועוד ע"פ דבריו, שישנה חובה להשתתף במלחמה | האם אדם מחוייב לסכן עצמו בשביל להציל את חבירו? האם בשביל להציל רבים יש חובה? | צורת הלחימה של הגויים לעומת צורת הלחימה של ישראל | מות רשעים במלחמה – טיהור העולם
היחס בין האמונה שהכל משמים לבין יחוס מעשינו לכוחותינו
נושאים באמונה – בטחון
הר"ן מסביר שהקב"ה נותן כוחות לאדם בשביל שיפעל באמצעותם בעולם | המדרגה הראשונה בנבואה לפי הרמב"ם |
הסבר הרצי"ה לנס פך השמן | הנס באומץ הרוח להקים את מדינת ישראל | הרב מסביר באורות ישראל את עניין הסיבוכים שבגאולה | החלוקה בין שורש לענפים בביטחון לפי הרב בשמונה קבצים | פירוש הפסוק "ואני בחסדך בטחתי יגל ליבי בישועתך"
היחס בין בטחון להשתדלות, ומהי הכמות שעל האדם להשתדל לצורך פרנסתו
נושאים באמונה – בטחון
הסבר הגמרא בכתובות לגבי המעשה עם רבא, שנזדמנה אחותו שיוכל לעזור לעני | מחלוקת רבי ישמעאל ורשב"י האם צריך להנהיג מנהג דרך ארץ, או שצריך ללמוד תורה והקב"ה ידאג לפרנסה, והסברו של 'נפש החיים'. | דברי החזו"א בספרו 'אמונה ובטחון'
השיח בין יוסף ליהודה מתואר בתורה שונה מפי שחז"ל מציגים אותו. נדרשת התבוננות עמוקה להבין את התעקשותו של יוסף ומלחמתו של יהודה. במפגש עם יוסף יעקב קורא ק"ש וכן ההתעסקות בכלכלת מצרים שמסופרת בפרשה מלמדים אותנו על תפקידו ומשמעותו של עם ישראל.
יעקב מופיע לעינינו כמכז המציאות שסביבו מלאכים ותוכנו אמת, צריך הוא להיפגש עם עשו שכוחו בחיצוניות של העולם. מאבק זה הוא נצחי המסתיים בגבורת יעקב על מלאכו של עשיו.
בהמשך הפרשה מתמודד יעקב עם הגוים בא"י במעשה שכם ועוד מסופר לנו על פתירת רחל עיקרו של בית המחכה לבניה על אם הדרך.
בפרשתנו אנו נפגשים עם דמותו הענקית של יעקב אבינו "בחיר האבות", שמתוך גדלות של תורה מתרומם לשיא המופיע בחלום הסולם. מתוך חזיון זה יוצא יעקב לגלות בבית לבן, שם מוקם בית ישראל ע"י רחל, ובאתכסיא זוהי לאה, שבנו שתיהן את בית ה' בכוח הלאומי והרוחני שבו.
מעלתה של חברון כבסיס למעלת א"י בעוד התכלית היא ירושלים; בחברון מעלת האבות; בהמשך דואג אברהם לאשה ליצחק ומחזר אחר בעלת מידות; השליח עבד האבות מגלה לנו על מעלת אדוניו; ניחושו של אליעזר מצריך עיון בראשונים ומגלה לנו את מבחן החסד המופלא של רבקה; מתבהרת בפרשתנו קומת האבות כיסוד לעם קודש
פרשתנו נפתחת במרכזיותו של אברהם כמטרפולין של מלאכים, חסד אברהם מתגלה בשיאו בהמשך הסיפור על סדום, והניצוצות שמופיעים בלוט חוזרים לאומה על ידי בנותיו. הניסיון בגרר שולח את עם ישראל לבירור על מעמדו בארץ שמתוך כך מופיע השיא של אהבת ה' ומסירות נפש בעקדת יצחק.
דברי הגמ' על הפעולות אותן עשו האמוראים לכבוד שב"ק; דברי הרמב"ם המגדיר מהם הדברים הכלולים בעונג, ומהם הדברים הכלולים בכבוד; סתירה ברמב"ם בהלכות שבת האם הדלקת נר כלולה בעונג או בכבוד וישובה.; הסברו של המהר"ל לסיפור המפורסם יוסף מוקיר שבת; הסברו של מרן הרב זצ"ל מהו העניין של החלפת בגדים לכבוד שבת קודש; דברי הרב בשמונה קבצים על מעלתה של מלווה מלכה ומעלתו של מוצ"ש