- הלכה
- שאלות כלליות
- משפחה, ציבור וחברה
- חינוך ילדים
שאלה
ברצוני לשאול את כבוד הרב בנוגע לחינוך ילדים לתפילה, אני אנסח מספר נקודות קצרות שסובבות עניין אחד, על כן הרב יכול לענות תשובה אחת כוללת.
1. מה צריך להיות היחס לתפילה עבור ילדים בגיל היסודי?
2. האם יש הבדל בין בנים ובנות בנושא זה?
3. בני נ"י בכתה ה’ שואל אותי "בשביל מה להתפלל? בשביל מה ללכת למנחה אם אני אומר את המילים בלי כוונה ואני סתם קורא?" אינני יודע מה לענות לו.
5. אבא שלי קם כל בוקר ב-4.5 ומתכונן לתפילה, הוא לא שאל את עצמו מדוע להתפלל, "כך עם ישראל נוהג, כך כתוב בהלכה, אז מתפללים", הוא בטח עונה לעצמו. אני כבר לא שואל מדוע להתפלל (אולי זה לא בסדר), אך הדור הבא כן שואל, ויותר בקורתי.
6. האם הרב יוכל לכוון אותי למאמרים שנכתבו בנושא זה?
7. ישנם שיטות רבות ביחס לתפילה גם בראשונים וגם באחרונים. אולי ריבוי הדעות בנושא מלמדנו שלכל דור יש יחס אחר, וכל אדם מוצא משהו אחר בתפילה. בדור ההיטק, לא מגיע פרוש מחודש בנושא?
תשובה
1) ילדים חייבים בתפילה מגיל חינוך, כמבואר בשו"ע או"ח קו, א. וחינוך הוא משעה שאפשר ללמדם להתפלל, כל ילד לפי כשרונו ורצינותו.
2) לגבי תפילת שמונה עשרה פעם אחת ביום, מוסכם שנשים חייבות, עיין בגמרא ברכות כ, ב, ושו"ע שם. וממילא חייבות בחינוך כבנים. אמנם לרמב"ם חייבות בתפילה אחת, ולרמב"ן בשתי תפילות, שחרית ומנחה. ומערבית פטורות לכל הדעות, מפני שביסודה נתקנה כתפילת רשות.
3) לא כאן המקום להאריך, ובקצרה מתפללים כדי להתקשר לרבונו של עולם וכדי להשריש בנפשנו את הערכים האלוקיים, כדברי הרב קוק בתחילת סידור עולת ראיה. וגם מי שאינו מכוון, מבטא בבואו להתפלל את היחס שלו לקב"ה.
4) הדור הזה צריך ללמוד יותר ספרי אמונה, שבהם מרבים לבאר את עניין התפילה.
5) כמדומה לי שהרב בר שאול בספריו באר יפה עניין התפילה. באופן עמוק יותר אפשר ללמוד בנתיב העבודה למהר"ל ובהקדמה לסידור עולת ראיה.
6) אינני יודע אם יש שיטות רבות בעניין התפילה יותר מאשר בנושאים אחרים, ונדמה שאם אפשר להתייחס באופן מפורט לדור ההיטק, הוא אינו צריך להתפלל פחות אלא הרבה יותר. וכשלא מתפללים רבים נמשכים אחר תורות מיסטיות זרות.