שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • תנועות נוער
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שאלתי את מזכ"ל התנועה על דעת הרב בעניין חברה מעורבת וההפרדה בתנועה, והוא ענה לי שהרב דוגל בחברה מעורבת קדושה מלכתחילה, כמו הרב סתיו. האם זה נכון? אם לא, מהי דעת הרב בעניין?
תשובה
טוב שאתה שואל אותי ישירות ולא ניזון משמועות. אני לא יודע מה הכוונה של חברה מעורבת קדושה מלכתחילה. מה הכוונה מעורבת ומה הכוונה לא מעורבת. האם הכוונה שנער ונערה תופסים מרחק של קילומטר ושאם במקרה נער הולך ברחוב ורואה נערה הוא חייב לעבור לצד שני . או אם הוא נכנס לחנות ויש קופאית הוא אומר אחורה פנה. האם רק זה חברה לא מעורבת או שזה נחשב חברה מעורבת. בקיצור אגיד את דעתי. בדיני צניעות יש דברים הקשורים להלכה מוחלטת ויש דברים הנוגעים למידות טובות. מה הבדל בין הלכות ומידות. לגבי הלכות אין לנו שיקול דעת. אסור לעבור על הלכות בצורה מוחלטת. אולם בנוגע למידות כאן יש שיקול דעת. אנו צריכם להיבנות כאנשים שכל המידות בנויות בהם. אולם לפעמים מידה אחת היא מצרנית למידה אחרת. למשל בנוגע לצניעות אנו מעריכים כל הנהגה של חסידות בענין מידת הצניעות. יש חסידויות שגם לאחר שנישאים האיש והאישה לא הולכים ביחד ברחוב. אני לא צוחק על הנהגה זו. הנהגה זו נעשית מתוך הידור במידת הצניעות. אולם אני לא אציע לתלמידי לנהוג בהנהגה זו. הנהגה זו יכולה לגרום שבמידות אחרות אנו נקל ולא ננהוג במידות חסידות. יש בכך מיעוט קשר עם האישה. יש בכך דמיונות שהדיבור בין איש ואישה מעוררים את היצר מעבר למה שבאמת זה מעורר. לכן לפי דעתי ראש לכל יש להבחין בין הלכות למידות. אנו בתנועת העזרא מקפידים על כל הלכות צניעות. איסור קול אישה ועוד. לשם כך יש רבנים שצריכם קודם כל להשאל בנוגע להלכות צניעות. לפי דעתי תנועת נוער מעורבת היא כשלעצמה לא איסור אולם היא בקלות ובדרך כלל יכולה לגרום לאיסורים. אנו צריכיםלעשות מאמץ מיוחד שלא לעבור איסורים. מעבר לכך אנו צריכים לבחור איזו הנהגה אנו נקבל על עצמינו בנוגע למידת הצניעות. אנו כתנועה לוקחים על עצמנו לנהוג בעניני צניעות בדרך האמצע. אנו יודעים שאנו לא נוהגים מנהגי חסידות בצניעות ואנו הולכים על חבל דק אולם זאת נעשה מתוך רצון לעשות חשבון כולל של כלל המידות שבהם אנו רוצים לקם את החברה. לדעתי באופן כללי יש להבחין בין פעילויות תנועתיות לבין פעולות סניפיות או קבוצתיות. אם יש מקום שיש קבוצה שרוצה לנהוג במידות צניעות יותר מאשר אחרים תבוא עליהם ברכת טוב. אולם חסידות בעניני צניעות צריכה להעשות מתוך שיקול דעת האם יצא שכרנו בהפסדנו. יש לשקול זאת בכובד ראש. אם הנהגות חסידות בצניעות יגרמו למיעוט חניכים או למיעוט פעילות סניפית יש לשקול בכובד ראש כיצד לנהוג. בכל מקום אנו רואים ערך שיהיו קבוצות איכות שהם מרוממות את החברה כולה. אחד מהנושאים החשובים אולם בהחלט לא הבלעדיים שקובעים את המדרגה רוחנית תרבותית שלנו היא מידת הקדושה שבנו. אולם כפי שאמרתי כל מידת חסידות דורשת שיקול דעת. זאת למדנו מהרמח"ל בספרו מסילת ישרים שבהגיעו למידת החסידות כתב על "משקל החסידות". הנהלת התנועה אחראית לקביעת הרמה הארצית. אולם ההנהלה ראוי לה שתיתן לכל מקום להתאים את הנהגותיו כפי מה שמתאים לו . זאת כל עוד שהדברים יעשו בנעימות ולא בכפייה. לפי דעתי למשל בנושא זה יש להבחין בין מקום שיש בו סניף פעיל של אריאל לבין מקום שאין בו אריאל. תנועת אריאל לקחה על עצמה לרומם את החברה דווקא על ידי הפרדה מוחלטת בין סניף הבנים לסניף הבנות. תנועה העזרא ברמה הארצית סבורה שתוכל לגרום בסך הכל להתפתחות טובה יותר דווקא אם לא יהיה החלטה גורפת בנוגע להפרדה. העזרא חושבת שיש מקום להתאים ענין זה בכל מקום לפי מה שמתאים לו. בכל דרך יש מעלה ומניה ומניה מתקלס אילעה. אנו לא נגד תנועת אריאל אולם רוצים לתקן בדרך שלנו. לפי דעתי אם יושבים בנים ובנות מבוגרים ושומעים הרצאה בחדר אחד אין בכך איסור. יש בכך גם איזו אמירה רוחנית שאנו לא מדמיינים כל הזמן שמא ישתלט עלינו היצר. גם זו דרך לבסס את הקדושה. הרבה דרכים למקום ואנו בוחרים בדרך שיסודות הצניעות הם נר לרגלינו אולם לא כנושא בלעדי. כפי הידוע לך כשם שפרצופיהם אינם דומים כך דעותיהם לא דומות. אני מכבד את הרב סתיו אולם כל נביא מתנבא בסגנון שלו. טוב שיש בתנועת העזרא שייכות לסגנונות דומים מאד אולם גם קצת שונים. התנועה רוצה לבנות תנועה שי בה מרחב נשימה לסגנונות שונים. ואשמח לבוא לסניפכם ולהפגש עימכם פנים בפנים בכדי להעמיק בנושא זה ובנושאים אחרים וכפי רצונכם הטוב והטהור. היו ברוכים והוסיפו עוד חניכים עוד פעילות ועוד הפצה של ערכינו בכל רחבי עם ישראל זה העיקר. וכל זאת נעשה בעזרת ה' מתוך קדושה נעימות ואחדות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il