שאל את הרב

  • הלכה
  • זקן ופיאות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום כבוד הרב! א. לפי דעת המחמירים שפאת הראש היא עד סוף האוזן מותר להוריד עד עצם הגולגולת שערות דרך שעווה או דרך מכונת גילוח (אולי זה כמו מספרים כעין תער שמתיר השולחן ערוך)? ב.האם מסגרת עם מכונת תספורת מותר לעשות באיזור פאות הראש? אשמח למקורות, תודה רבה
תשובה
שלום וברכה, א. לפי המחמירים שפאת הראש היא עד סוף האוזן אין להוריד עד עצם הגולגולת שערות דרך שעווה או דרך מכונת גילוח. אולם מעיקר הדין ניתן להקל כשיטות שסוף פאת הראש למטה הוא עד סוף העצם שזה בערך אמצע האוזן (הרב משה פיינשטיין הרב נסים קרליץ). ב. הנכון הוא שלא להקל בכך ולא להוריד את הפאות לכל רוחב הלחי פחות מ-5 מ"מ או על כל פנים פחות מ-3 מ"מ. אולם אין למחות במי שעושה 'מסגרת', כלומר משאיר פאות בצורה ישרה, וברוחב הראש לכיוון הפנים מוריד במכונת תספורת את שאר השיער ומשאיר על כל פנים מעט מן המעט שיער. מקורות והרחבה: א. כתב השולחן ערוך (יו"ד קפא ט) לגבי גבול הפאות: "שיעור הפאה מכנגד שער שעל פדחתו ועד למטה מן האוזן מקום שהלחי התחתון יוצא ומתפרד שם וכל רוחב מקום זה לא תגע בו יד". נחלקו הפוסקים בכוונת השולחן ערוך מהו הגבול התחתון של פאות הראש. שיטה א: עד סוף האוזן ממש, שזה עד סוף התנוך הרך (חתם סופר). שיטה ב: עד המקום שהתנוך מתפרד מהלחי (לשכנו תדרשו). שיטה ג: עד סוף העצם. ניתן להרגיש זאת כשפותח את הפה, וזה עד סוף העצם הראשונה (הרב קרליץ). דעות אלו הובאו בספר 'האסור והמותר בתספורת הראש והזקן' לרב אברהם חיים עדס. ונקט שם מעיקר הדין כדעת הרב קרליץ (עמ' מח-מט). בספר מגד גבעות עולם (עמ' צד) הביא בשם הגר"מ פיינשטיין שהפאות הן עד סוף העצם (כשיטה ג). ועוד הביא בשם הגר"מ פיינשטיין שהשיעור של לחי התחתון שהוזכר בשולחן ערוך זה רק אם גדל לו שיער שם בהיותו קטן. אבל אם בהיותו קטן גדל לו שיער רק עד למעלה מן העצם זה עצמו סוף פאת הראש, ומה שגדל אחר כך לאחר בר מצווה זה כבר בכלל הזקן ולא נכלל בפאת הראש. ועל זה סמכו כל בני הישיבות מאירופה שגלחו את פיאותיהם אף למעלה מן העצם ע"ש. בכל אופן לשיטת המחמירים (בסע' א-ב) אין להקל בשעווה או במכונת גילוח. ואף שהיה מקום לצרף את השיטה הראשונה שהוזכרה בשולחן ערוך (קפא ג) שאינו חייב אלא בתער, הרי השולחן ערוך סיים שם שיש לחוש למחמירים אף במספריים. ב. השולחן ערוך (קפא ט) פסק שכל רוחב הלחי לא תיגע בו יד. אמנם נראה שאין למחות במקילים שעושים מסגרת ומשאירים פאות בקו ישר ומעבר לפאות לרוחב הלחי עוברים עם מכונת תספורת ומשאירים מעט מן המעט שיער. נפרט: אמנם לכתחילה יש להשאיר במקום הפאות כדי לכוף שער ראשו לעיקרו, והגרי"ש אלישיב הורה שאם משאיר 5 מ"מ זה ודאי בסדר ('האסור והמותר בתספורת הראש והזקן' עמ' יט). ומסר הגר"ח אידלס בשם הגרי"ש אלישיב שניתן להקל אפילו ב3 מ"מ. אמנם בביאור הלכה (רנא ד"ה אפילו מספר ישראל) משמע שיש על מה לסמוך למי שמיקל יותר מזה וז"ל: "ובעונותינו הרבים מצוי שמעבירין את הפאות עד סמוך לבשרן ממש ואין משיירין כלל, ויש בזה חשש דאורייתא, והיה להם לשייר עכ"פ קצת מן המקצת". וכעין זה דעת הגר"ח מבריסק ונכדו הגרי"ד מבוסטון שאין צורך להשאיר אורך כדי לכוף ראשו לעיקרו (כמובא בספר מגד גבעות עולם עמ' צה). בעניננו יש לצרף את השיטה הראשונה בשולחן ערוך (ס"ג) שהאיסור הוא רק בתער אף שהשולחן ערוך לא פסק כמותה. ועוד יש לצרף את שיטת הרמב"ם שדי להשאיר ארבעים שערות. ואף שהשולחן ערוך לא פסק כרמב"ם אלא כסמ"ג שאפילו בשתי שערות יש איסור (ראה גר"א ס"ק יד), יש לצרף את שיטתו בנידון דידן, שאין למחות במיקל. כל טוב!
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il