- הלכה
- שאלות כלליות
שאלה
למה אסור לאכול אוכל לא כשר? (כלומר חזיר, שרימפס...)
תודה,
תשובה
ב"ה
שלום רב.
שמחתי לקבל את שאלתך ואשתדל לענות עליה בקצרה, אף שהנושא גדול ויש המון מה ללמוד בו, אגע רק בכמה נקודות, הן בשל כך שקיצרת ואינני יודע מה כוונתך במכתב, האם אתה רוצה לשמור על כשרות, ורוצה לדעת למה, או שמא מסיבה אחרת, ולכן אם תרצה אשמח שתרחיב יותר ואז אוכל להתייחס ביתר דיוק למה שאתה מעוניין.
וכעת לשאלתך.
מדוע לאכול כשר?
ה' יתברך ברא את העולם והוא נתן לנו בתורה את הדרך הנכונה להשתמש בו. כמו אדם שיצר מכונה והוא זה שיודע איך להשתמש בה נכון כדי לא לקלקל אותה וכדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר. כך ממש ה' שברא אותנו ואת העולם, מכיר אותנו היטב ויודע מה טוב לנו ומה לא טוב, וכדי שגם אנו נדע מה טוב ומה לא, הוא נתן לנו את התורה.
אנו נמצאים בערב של פרשת חוקת, פרשה שבה מתחילה התורה לספר לנו על פרשיה מיוחדת בשם פרה אדומה שהיא חוקה, דבר שאין אנו מסוגלים להבין את הטעם שלו. במצווה זו אנו למדים יסוד חשוב. פעמים רבות שאנו מנסים להסביר כל דבר בשכל שלנו, אך בכך אנו מגבילים את הקשר שלנו אל ה' לקשר שתלוי רק בהשגה שלנו. אך חשוב להתרגל לחשוב על כך שה' שברא אותנו ואת העולם הוא מעבר להשגה שלנו וממילא הוא נתן לנו גם דברים שאנו לא מסוגלים להבין אותם. כמו לדוגמא כשילד קטן חולה והרופא אומר לו לקחת תרופה, אם הילד יגיד אני לא מבין איך התרופה עוזרת לי ולכן אני לא לוקח, ודאי שנגיד לו שהוא טועה, שכן אי אפשר להסביר לו איך התרופה עובדת, אך כך אנו מבינים, שהרופא יודע מה נכון וטוב בשבילנו. וכך הדבר גם בכל התחומים.
לכן, אף שנכתב בהמשך כמה הסברים לאיסור אכילת בעל חיים לא כשר, חשוב לדעת שטעמים אלו שאכתוב באים רק לקרב את הדבר לשכל הפשוט שלנו, אך המצוות באמת הרבה מעבר לשכל שלנו, הן שלמות הרבה יותר וגבוהות מכל יכולת השגה שלנו, לכן לא נכון לתלות את קיומן בהבנה הפשוטה שלנו.
כמה טעמים מצאנו לאיסור אכילת בעלי חיים לא כשרים, חלקם באופן פשוט וחלקם באופן העמוק יותר המבוסס על פנימיות התורה.
אזכיר כמה ואתה מוזמן להמשיך וללמוד את הנושא ולהתקדם בו (ואם תרצה אשמח להפנות אותך לדרך איך להמשיך ולהתמודד, להמשיך ולהתקדם.
א. כתוב בתורה "ונטמאתם בם" ודרשו חכמנו זכרונם לברכה שהעברה מטמטמת את ליבו של האדם. אחד מהיסודות החשובים של היהדות היא שיש משמעות למעשים של האדם. כל מעשה שלנו פועל ומלא משמעות. על ידי מעשים טובים אנו מתקנים את העולם ומתקרבים לה', ועל ידי מעשים לא טובים חס ושלום להיפך. כאשר אדם מקיים מצווה כשהוא אוכל (אוכל כשר ולמצווה) הוא מתקרב לה', וממילא האוכל מכניס בתוכו קדושה וקירבה לה'. אך אם חס ושלום אדם אוכל אוכל לא כשר, נכנס בתוכו דבר הנוגד את ה' ומקשה עליו את הקשר עם ה'. הלב נהיה אטום, המח יורד והאדם מתרחק מה' וממה שהוא היה אמור להיות.
ב. אסור הכוונה קשור, והאוכל האסור הוא אוכל שקשור לקלקול, ולכן מי שאוכל אותו, ממילא מקשר את עצמו אל הקלקול, ומרחיק את עצמו מהקדושה ומהתיקון.
ג. האוכל הלא כשר פוגע באדם שהמידות של בעל החיים שהוא אוכל דבקות בו, לדוגמא אדם האוכל טורפים נהיה בעצמו טורף אכזרי יותר. וכך בכל שאר הדברים הלא כשרים, אלא שבאכילת בעלי חיים יותר קל לראות זאת.
ידידי יש עוד הרבה מאוד מה להרחיב, אך לא אוכל להרחיב כעת, חזור אלי ושמח לעזור.
בברכת הצלחה רבה
הרב יצחק גרינבלט.