- ספריה
- שונות
- משפחה חברה ומדינה
- אחדות ומחלוקות
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
1427
משום כך אינני מבין מדוע נושא זה צריך להתפתח לסלע מחלוקת בין הציבור הדתי שומר המצוות לבין הציבור שאינו שומר מצוות? אם ציבור גדול כל-כך של שומרי מצוות ושומרי מסורת מגלה רגישות גבוהה מאד לפגיעה בקברי מתים, והוא מזועזע מכך, עד כדי כך שהדבר אינו נותן לו מנוח, מדוע לא להתחשב בכאבו של הציבור הדתי? למי זה מפריע אם יתחשבו ברצונו? מדוע לא לתת את הנושא הזה להכרעת ההלכה, להכרעה של גדולי הרבנים? למה בכל פעם שמתגלות מערות קבורה עתיקות צריך הציבור הדתי להזדעזע ולכאוב ולזעוק ולהפגין כדי להפסיק את הפגיעה בכבוד המתים? חוסר ההתחשבות הזו הוא דבר בלתי מובן.
אני זוכר את המאבק הכאוב על ניתוחי מתים. היו מנתחים מתים בלי הסכמת המשפחה, ולמרות התנגדותה וכאבה, היו לוקחים מהם איברים לצורכי מחקר. רק לאחר מאבק ארוך הגיעו להבנה שזה פסול. זה פסול לא רק מבחינת ההלכה, אלא גם מבחינה מוסרית. הנוהַג הזה הופסק, ונקבע שאין מנתחים מתים ואין לוקחים איברים אפילו להשתלה, אלא בהסכמת התורם בחייו, או בהסכמת משפחתו. גם בעניין החיטוט בקברים, הגיע הזמן להכיר שאסור לפגוע בקיברי מתים, ובכל הנוגע לכבוד המת יש לנהוג רק על-פי ההלכה היהודית.
אין לנו אלא להתפלל לפני אבינו שבשמים, שישיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם, וכל ישראל יתאחדו כאיש אחד בלב אחד לעבוד את ד', ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (4)
שיעור מס' 93
י"ח סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז -ח
שיעור מס' 94
י"ט סיון תשפ"ג
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
האם מותר לפנות למקובלים?
דיני פלסטר בשבת
למה לשמור על הקדושה?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
הלכות קבלת שבת מוקדמת
איך ללמוד גמרא?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
איך עושים קידוש?