בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • חסידות ועבודת ה'
קטגוריה משנית
  • הלכה מחשבה ומוסר
  • אהבת ה'
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

ציפורה בת דוד

undefined
2 דק' קריאה 5 דק' האזנה
לאהבת ה' שלושה ענפים: דבקות, שמחה וקנאה. הדבקות מהי? שהלב דבק כל-כך בשמו יתברך עד שאינו פונה אל שום דבר אחר מלבדו, כפי המשל שהמשיל שלמה במשלי: "איילת אהבים ויעלת חן דדיה ירווך בכל עת באהבתה תשגה תמיד" (משלי ה', י"ט). אמרו עליו, על רבי אלעזר בן פדת שהיה יושב ועוסק בתורה בשוק התחתון של ציפורי. השיא של הדבקות הוא שיהיה אדם דבק בבראו תמיד תמיד, בכל עת ובכל שעה, אך לפחות נדרש מהאוהב את בוראו, שבשעת העבודה יהיה דבוק בו. ר' חנינא בן דוסא היה עומד ומתפלל ובא חברבר (נחש) והכישו, ולא הפסיק את תפילתו (הלכו ומצאו את אותו חברבר מת ע"פ חורו). שאלו לו תלמידיו: לא הרגשת?, אמר להם: יבוא עלי מה, מתוך שהיה ליבי מכוון בתפילה - לא הרגשתי". התורה מזרזת פעמים רבות לזה: "לאהבה את ה' אלוקיך ולדבקה בו כי הוא חייך ואורך ימיך וגו'", "את ה' אלוקיך תירא, אותו תעבוד ובו תדבק", "ובו תדבקון". ודוד אמר: "דבקה נפשי אחריך". וכל משמעות הפסוקים הללו אחת היא, שהדבקות שאדם ידבק בו יתברך, תהיה כל-כך גדולה עד שאינו יכול להיפרד ממנו כלל.

הענף השני של אהבת ה' הוא השמחה, וזה עיקר גדול בעבודת ה'. וכך אמר דוד: "עבדו את ה' בשמחה בואו לפניו ברננה". ועוד אמר: "וצדיקים ישמחו יעלצו לפני אלוקים וישישו בשמחה". ואמרו רבותינו: "אין השכינה שורה אלא מתוך שמחה של מצווה". אמר רבי איבו: כשתהיה עומד להתפלל יהיה לבבך שמח עליך, שאתה מתפלל לאלוקים שאין כיוצא בו. ושלמה אמר: "משכני אחריך נרוצה, הביאני המלך חדריו, נגילה ונשמחה בך". וכל מה שאדם זוכה להיכנס יותר לחדרי ידיעת גדולת ה', יותר תגדל בו השמחה וליבו שש בקרבו. ודוד הרבה לבטא את שמחתו בה' ואמר: "יערב עליו שיחי אנכי אשמח בה'". ועוד אמר: "ואבואה אל מזבח אלוקים, אל אל שמחת גילי ואודך בכינור אלוקים אלוקי" (והיתה השמחה מתגברת בקרבו כל-כך עד שהשפתיים היו מתנענעות מאליהן ומרננות: "תרננה שפתי כי אזמרה לך". ועל שישראל לא עבדו את ה' בשמחה, אמר הקב"ה בתוכחה: "תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה ובטוב לבב". השמחה היא עיקר גדול בעבודת ה'.

הענף השלישי של אהבה הוא הקנאה, כי האוהב אינו יכול לסבול את הפגיעה בשמו יתברך והוא מקנא לה'. וכך אמר אליהו: "קנא קינאתי לה' צבאות". ופנחס בקנאתו לה' פגע בחוטאים ובזה נעצרה המגיפה: "תחת אשר קינא לאלוקיו ויכפר על בני ישראל". מי שאוהב את ה' לא יוכל לסבול חילול שם ה' והוא שאמר שלמה: "עוזבי תורה יהללו רשע ושומרי תורה יתגרו בם" (משלי כ"ח, ד'). ודוד אמר: "אוהבי ה' שנאו רע". אם כן, עמדנו על שלושת הענפים של אהבה: הדבקות, השמחה והקנאה.

ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
  • הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
  • הרב אליעזר מלמד
    הרב אליעזר מלמד
  • הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל
    הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל
  • הרב אורי שרקי
    הרב אורי שרקי
  • הרב יהושע שפירא
    הרב יהושע שפירא
  • הרב הלל גפן
    הרב הלל גפן
  • הרב חגי לונדין
    הרב חגי לונדין
  • הרב יהודה לייב גרונר
    הרב יהודה לייב גרונר
  • הרב מרדכי גרינברג
    הרב מרדכי גרינברג
  • הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל
    הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל
    undefined
    נוסחי תפילה

    ברכות השחר - עדות המזרח

    הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
    undefined
    כשרות

    מה מברכים על חלות מתוקות?

    הרב משה כץ | אלול תשע"ה
    undefined
    עקב

    מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ

    הרב יוסף כרמל | אב תשע"ה
    undefined
    בהעלותך

    מדוע נענשה מרים?

    הרב יוסף צבי רימון | סיון התשע"ה
    undefined
    אמונת עיתך

    מצבים מיוחדים בטבילה – חלק א

    באדיבות מכון התורה והארץ

    הלכות טבילה מאת מכון פוע"ה. כותבי המאמר הרב גבריאל גולדמן והרב מנחם בורשטין.

    רבנים שונים | תשע"ד
    undefined
    והגדת לבנך

    שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
    undefined
    נוסחי תפילה

    תפילה לשלום המדינה ולחיילי צה"ל

    הסידור המהיר
    undefined
    בהעלותך

    בהעלותך את הנרות

    מתוך 'קול צופייך' גיליון 403

    חז"ל אומרים שהמנורה היתה מורידה שפע של חכמה, ושפע של בינה ותורה לעם ישראל. ואמר הקב"ה לאהרון הכהן: כשאתה מדליק את המנורה אתה מוריד שפע חכמה, שפע טהרה, לעם ישראל וזו החשיבות והמעלה.

    הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | סיוון תשס"ז
    undefined
    ענינו של ראש השנה

    קידוש החודש וראש השנה

    ראש השנה נקבע מן התורה ליום אחד, מדוע אם כן בימינו הוא יומיים? כיצד נקבע ראש חודש? קביעת החגים נעשית על פי ראש חודש; דין ברכת שהחיינו ביום השני של ראש השנה.

    הרב אליעזר מלמד | תשס"ד
    undefined
    בלק

    ברכת בלעם - ברכה או קללה?

    כל כך חשובה נבואתו של בלעם על עם ישראל עד שרצו חכמים לקבוע אותה בקראית שמע; מדוע הפכו כל הברכות לקללות חוץ מ"מה טובו אהלך יעקב משכנותיך ישראל"? כיצד השפיעה הנבואה על בלעם? מדוע ייחדו את נושא ברכת בלעם בתורת משה?

    הרב דוד דב לבנון | תשס"ג
    undefined
    הלכות צומח ובעלי חיים

    הלכות שילוח הקן

    גדרי מצוות שילוח הקן; ביאור טעמי המצוות בכלל ומצווה זו בפרט; האם יש חובה לקחת את הביצים? דעת הפוסקים ודעת המקובלים; דברים שחובה לדעת לפני קיום המצווה; כיצד משלחים ודין הברכה.

    הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
    undefined
    הלכות הצומות הקלים

    הלכות ועניינים בצום עשרה בטבת

    מדיני הצום: אכילה ושתייה לפני עלות השחר. שטיפת הפה וצחצוח שיניים. מיהו חולה הפטור מן הצום?. דיני מעוברת ומניקה: האם יולדת שחדלה להניק חייבת בתענית? ילדים בתענית: האם מצווה לחנכם לצום חלק מהצום?

    הרב אליעזר מלמד | טבת, תשס"ג
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il