בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • מכות
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

חנה בת מזל

undefined
16 דק' האזנה
(יט. שורה 5 - יט: שורה 3 ברחבות)
א. המשך סוגיית מקרא או הנחה מעכבים בביכורים
רב ששת - הנחה מעכבת, וכר' ישמעאל. [ר' ישמעאל הזכיר בדרך אגב שלא ניתן ללמוד מביכורים למעשר, שלא ניתן לאוכלם לאחר חורבן ירושלים, כיון שבביכורים יש חומרא שצריך הנחה לפני המזבח. מכך שלא הזכיר גם 'מקרא' - לומדים שלא מעכב].

ב. פירוט הלימוד של ר' יוסי - לגבי אכילת מעשר שני, בכור וביכורים בזמן הזה
האם ניתן לאכול מעשר שני לאחר החורבן בירושלים (האם נחשב "לפני ה'")? רי"ש:
1. רצה ללמוד על ידי "בנין אב" מבכור וביכורים - שאי אפשר לאוכלם לאחר החורבן בירושלים.
דחייה - יש פירכא כי הם חמורים ממעשר בזה שלשניהם יש להם עבודות שקשורות למזבח.
2. היקש מבכור.
(שאלה - לכאורה הכל תלוי בקדושה, אז למה בבכור ברור לרי"ש שלא אוכלים, ורק במע"ש מתלבט? כי שם יש היקש בין הבשר לדם).

ג. הלאוים במעשר שני
יש שני לאוים עם מלקות - במשנתנו - אכילת מע"ש מחוץ לירושלים. במשנה הקודמת - אכילת מע"ש בטומאת האדם/המעשר (ואם יפדה - מותר, ומותר לפדות גם בירושלים). מקורות:
A. מקור לאיסור לאו בטומאה -
1. "ולא ביערתי ממנו בטמא" .
2. אדם טמא - "נפש אשר תיגע... ולא יאכל מן הקודשים".
מעשר טמא - "לא תוכל לאכול בשעריך" בטומאה (שלא כמו בכור בעל מום שמותר לאכול בטומאה (ששם גם נאמר בשעריך)).
B. פדיון מע"ש טמא - גם בתוך ירושלים. "כי לא תוכל שאתו" -
1. רב ביבי - כמו "ליטלו" - שהוא במרחק שצריך להרים את המעשר כדי להכניסו לירושלים (ואם רק הוא בפנים ופירותיו בחוץ: על הגב - נחשבים בפנים ("ממילואיך"), אך על מקל רחוק ממנו - תיקו (ורבינא בדף הבא - נחשב בפנים)).
2. ר"א - כמו "לאוכלו" - כי המעשר טמא (ואפילו בתוך ירושלים).


שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il