- ספריה
- תשובה
- הלכה מחשבה ומוסר
- תשובה
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
915
"אמר רבי יצחק: אמרי במערבא משמיה דרבה בר מרי: בֹא וראה, שלא כמדת הקב"ה מדת בשר ודם. מדת בשר ודם: מקניט את חבירו בדברים - ספק מתפייס הימנו, ספק אין מתפייס הימנו. ואם תאמר - מתפייס הימנו - ספק מתפייס בדברים, ספק אין מתפייס בדברים [אלא דורש פיצוי על העלבון]. אבל הקב"ה, אדם עובר עבירה בסתר - מתפייס ממנו בדברים, שנאמר: 'קחו עמכם דברים ושובו אל ד''. ולא עוד, אלא שמחזיק [הקב"ה] לו טובה [על ששב], שנאמר: 'וקח טוב'. ולא עוד, אלא שמעלה עליו הכתוב כאילו הקריב פרים, שנאמר: 'ונשלמה פרים שפתינו'. שמא תאמר - פרֵי חובה? תלמוד לומר (שם שם ; ה): 'ארפא משובתם אהבם נדבה'" (יומא פו:). כלומר, הקב"ה מקבל את התשובה, כאילו השב עשה כאן מעשה התנדבות. ואז לא רק שהעוונות נמחלים, אלא גם מתרבה האהבה של הקב"ה אליו. הרי שיש בכוחה של התשובה לטהר את האדם, ולזככו יותר ממה שהיה לפני החטא.
גם מדינת-ישראל, מעניקה זכויות מיוחדות והטבות מפליגות ליורדים ששבים לארץ. וכי מגיע ליורדים פרס, יותר מלאלה שנשארו בארץ ולא ירדו? אלא שהפרס לא בא מפני שמגיע להם, אלא מפני שזוהי טובת המדינה, - שיחזרו היורדים. גם בענין התשובה כך הדבר. הקב"ה חפץ בתשובת בניו, זהו אינטרס אלקי, שישובו בתשובה. הקב"ה נותן פרסים לשבים, כדי שהבריות ישובו לדרך הנכונה. זוהי המגמה האלקית - לתקן עולם במלכות שדי. "טוב וישר ד' על כן יורה חטאים בדרך".
סיבה נוספת העלולה לעכב את האדם מלשוב בתשובה, היא המחשבה שלא יהיה לו כח להתמיד בתשובתו, ושהוא עתיד להיכשל שוב. על-כן אומר הוא בליבו - מה ערך יש לתשובה שאינה שלמה. וזו טעות, כי יש ערך לתשובה גם אם אינה שלמה לגמרי. גם אם אדם יפול אחר-כך, יש ערך עצום לתשובתו, ממש כשם שאנו מכבסים בגדים אף-על-פי שאנו יודעים שהם יוסיפו להתלכלך. כמו שאנו מכבסים בגדי ילדים, אף-על-פי שכמה רגעים אחרי שהם לובשים אותם, הם מלכלכים אותם שוב. על-ידי הכביסה החוזרת ונשנית, הבגדים נשמרים ברמת נקיון סבירה, ואילו לא כיבסנו אותם, היה מצטבר בהם לכלוך בלתי-נסבל. כל תשובה, יש לה ערך מנקה ומטהר. אין כל הצדקה להימנע מתשובה, אפילו שאינה שלמה. גם להרהור-תשובה יש ערך רב, אפילו אם הוא נשאר רק בגדר הרהור בלבד.
"אמר רבי עקיבא: אשריכם ישראל, לפני מי אתם מטהרין? מי מטהר אתכם? אביכם שבשמים! שנאמר: 'וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם', ואומר: 'מקוה ישראל ד''. מה מקוה מטהר את הטמאים - אף הקב"ה מטהר את ישראל" (משנה יומא פה:).
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (11)
שיעור מס' 75
כ' אייר תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (3)
שיעור מס' 97
כ"ד סיון תשפ"ג
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
חידוש כוחות העולם
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
האם מותר להתקלח ביום טוב?
איך נראית נקמה יהודית?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
הלכות קבלת שבת מוקדמת
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
איסור בשר וחלב
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
"נכון כסאך"
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ז שבט תשפ"ד

וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם
הרב יוסף כרמל | שבט תשפ"ב
הלכות והליכות "שבת שירה" "ופרשת יתרו"
הרב יהודה לב | טבת תשפ"ב

האכלת בע"ח בשבת וברכה על מיני דגן
"קול צופייך" גליון 355
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אייר תשס"ו

קרוב אליך – פרשת בשלח
עלון מספר 542
רבנים שונים | שבט תשפ"ה
"והוא היה והוא הווה"
עולת ראיה- אדון עולם 4
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ב חשוון תשפ"ה
