- שבת ומועדים
- הלכות כלליות
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
עמית אפרים בן רעיה
ושתיים הן הערותיי. ראשית, הרב קוק מדבר על 'ניצוץ אלקטרי', וזה מה שהיה בימיו, גם ב'מגאפון' שעליו הוא מדבר (שפופרת הגברה). כמו כן המנועים דאז היו מאופיינים ב"ניצוצות ניתזין" (כלשון החזון-איש), ולכן התייחס הרב זצ"ל למכשירים חשמליים כאש. לאור הגדרה זו צדק הרב מלמד בהערתו שאין להעצים או להקטין אש בשבת, ואין דרך לווסת את מהירות הקלנועית, למשל. להלכה, דומה שאין בין הפוסקים המובהקים מי שחושש במכשיר חשמלי למלאכת הבערה, אם אין בו תיל מתלבן כמו נורת להט או גוף חימום.
ושנית, גם אם לפנינו 'דעה הלכתית חריגה' (ומפאת חוסר המקום לא אתייחס כאן לגדולים נוספים שצוינו במאמר) והמגמה היה להביאה לתודעה, הייתי מעדיף כותרת יותר דרמטית: "לדעת מרן הרב קוק אין לבוא לכותל בשבת", משום שגם שער גלאי המתכות וגם המצלמות פועלות בשיטת שינויי זרם, מתח או תדר. ואם במוגבלים עסקינן אזי יש להסמיך לנזקקי הקלנועית גם את כבדי השמיעה שאסורים לווסת את עצמת הקול, ובעלי מכשיר שמיעה דגיטלי, המתווסת מאליו, לא יורשו לזוז ממקום רועש לשקט. כיוצא בזה, המשתמשים הרבים במכשיר CPAP להקלת הנשימה יהיו מנועים בשבת, לדעת מרן הרב אליבא דהרב מלמד, בשל שינויי הזרם. כמותם 'ייכנסו ללחץ' מצמידי מכונת החליבה לעטיני הפרה בשבת, ובעלי 'האזיקים האלקטרוניים' ועוד רבים כמותם. כל אלה הן דוגמאות מעולמנו העכשווי בהן מתרחשים שינויים אלקטרוניים ללא מיתוג וללא סגירת מעגל. וכל אלו הן פעולות 'בידיים' ו'ניחא להו'.
חבל אפוא לשלוף 'דעת יחיד', שגם היא ספק אם נאמרה, וליצור בהלה הלכתית-תקשורתית רבה.
הרב ישראל רוזן הוא ראש מכון 'צומת'.
מהו הסוד של פורים בשנה מעוברת?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
הקשר בין ניצבים לראש השנה
מה המשמעות הנחת תפילין?
איך נראית נקמה יהודית?
למה ספר דברים נקרא ''משנה תורה'' ?
ראיית המבט השלם