- מדורים
- הרה"ג דב ליאור
- פרשת שבוע ותנ"ך
- יתרו
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
חנן בן שלומית
המעמד הנשגב הזה נחרט עמוק עמוק בלב העומדים באותו מעמד, עד שחז"ל אומרים שאלו שרגליהם עמדו על הר סיני פסקה זוהמתם. ואילו אומות העולם שלא עמדו בהר סיני המשיכה זוהמתן. התורה לא ניתנה לכל אומות העולם, כיוון שהם לא מסוגלים לקבל ציווים כאלה, כפי שמבארים הראשונים (ריה"ל בכוזרי ועוד) שדווקא עם ישראל שעבר את התהליך של כור ההיתוך של מצרים, והועילה לו ההכנות של האבות שעבדו להפריד בין הטוב והרע היה מסוגל לומר "נעשה ונשמע", כלומר ביטול העצמיות וקבלת עול מלכות שמים.
קדמה לכך ההבטחה האלוקית "והייתם לי סגולה מכל העמים", כלומר הקב"ה בחר את העם הזה להיות לעם הסגולה. לא שאנחנו מתפארים, באמירת "אתה בחרתנו" שאנחנו רוצים כאילו לשלוטעל העולם או לנצל עמים אחרים, לעם ישראל מעולם לא הייתה מגמה כזאת! אלא זה שאנו אומרים "אתה בחרתנו" זה מחייב אותנו בתרי"ג מצוות, זה מחייב אותנו לנהוג בפרישות ובצניעות, מכיוון שאנחנו צריכים לפרסם את כבוד ה' בעולם.
הלוואי שבאמת נזכה להכשיר את עצמנו, הן בצד האישי הפרטי והן בצד הכלל ישראלי, לרומם את עצמנו וממילא גם לרומם את העולם כולו. כפי שאנו רואים היום, במקום שאין תורה ויראת שמים אמיתית יש הידרדרות בכל תחומי החיים. על אף שיש התקדמות של המדע, המדע עוסק בדברים חיצונים שבאים לעזור לאדם, אבל לא עוסק בעצם תיקונו של האדם, שבזה רק התורה עוסקת. לכן חשוב שאנחנו נדע שהתורה ניתנה לפני כשלושת אלפים וחמש מאות שנה, אבל אלו דברים שאקטואליים להיום - מה יעשה האדם ומה יחדל, ולא משנה אם הוא נוסע מחברון ליפו עם סוס או עם 'סוסיתא'. ולוואי ונהיה ראויים ליעוד האלוקי, שקבע בנו הקב"ה "והייתם לי סגולה מכל העמים".
איך נדע שהלב שלנו במקום הנכון?
סוד ההתחדשות של יצחק
ראיית המבט השלם
מה ההבדל בין עם ישראל לשאר העמים?
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
הלכות שטיפת כלים בשבת
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
האם מותר לפנות למקובלים?
חידוש כוחות העולם