בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • ויחי
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

אסנת בת יפה

undefined
2 דק' קריאה
בפרשתנו, פרשת 'ויחי', אנו מוצאים את יעקב אבינו מברך את בניו. בכך , מאפיין הוא לאמיתו של דבר – את כל אחד מהם באופיו המיוחד. ולכאורה : מדוע ? למה לא יותר פשוט לברך אותם בדרך המקובלת היינו למשל : 'תצליחו, תזכו לשנים רבות נעימות וטובות ' ? מלמדנו מרן הראי"ה קוק זצ"ל , כי החלוקה לשבטים אינה סתמית. לכל שבט יש את האופי המיוחד שלו, כחלק מהבנין השלם של בית ישראל. ולא רק זאת. אלא אם שבט אחד ינסה לשרוד, לבדו, ללא קשר עם שאר השבטים, הוא עלול להתבולל לבסוף בין העמים. משום כך, השכיח הקב"ה את יחוס השבטים מאיתנו, כדי שנתאחד ונתחבר כולנו כעם אחד, עם כל הכוחות המרכיבים אותנו, ועל ידי כך נוכל לשרוד את הגלות. שכן יכולת העמידה הישראלית, בנויה על ה'סך הכל' של כל השבטים כולם, ככוחות נפשיים ונשמתיים גדולים, המרכיבים דווקא יחדיו כולם את בית ישראל. 1 מרן הרב זצ"ל כותב על כך בלשון ברורה: 'שכחת השבטים ליחוסם היא הכנה לאחדות האומה. על ידי הזכרון של חלוק השבטים היתה הגלות גורמת, שכל שבט יחולק ויפרד לגמרי מכללות האומה, וארס הנכריות היה 2 חודר בחלקים המיוחדים והבדודים'. ועוד הוא ממשיך ומסביר, שכל שבט יש לו הדרכה מיוחדת משלו בעבודת ד', והבלילה גורמת להרבה צער, משום שאנשים מקבלים עצות שלא על פי שבטיותם הנשמתית, ומודרכים לעתים בדרך שאינה מתאימה להם. אבל כל זה היה הכרחי - כדי לשרוד את הגלות. בדברים אלו עוסק הרב בהווה ובעבר , אך באשר לעתיד הוא מבטיח כי השבטיות עוד תחזור, אבל היא כבר תהא שבטיות הרמונית מאוחדת, הרואה את כל עם ישראל כעם אחד הרמוני, המורכב מכל חלקי הסימפוניה הישראלית, על כל גווניה השבטיים, באחדות אחת שלמה. 3 ובלשון זו הוא כותב , 'ומתוך האחדות הבלולה, המלאה ערבוב וחסרון סדור, יצא לאור תכן חיים מתוקן ומסודר, שיגלה ויראה בהופעת אור חיים של גאולה וישועה, וישראל ישוב על מכונו וכח שבטיו ישוב אליו באחדות הרמונית..'. בסיום הדברים הלל שואל ומשיב מרן הרב זצ"ל כי את הכח לחבר את הכל מחדש נקבל אך ורק 'על ידי אור רזי תורה העליונים..'.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il