- מדורים
- הרב חיים דרוקמן
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב חיים מאיר דרוקמן זצ"ל
78
יורת מ־30 שנים זכיתי לשמש לאורו ובהדרכתו של הרב בפעילותו הענפה בתנועת בני עקיבא וברשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא. וכעת עומדות בפניי השאלות, איך מסכמים חיים של תורה, עשורים מלאים של עשייה והשפעה על כלל העם? המשימה שלנו לחינוך ילדינו ממשיכה גם כשהרב כבר אינו בגופו, אך עלינו לזכור מה הוריש לנו מרוחו ותורתו.
הבסיס לתורתו החינוכית מתחיל כבר בשמו של הרב זצ"ל. שמו המלא של הרב הוא חיים מאיר, ואולי דרך מדרש השמות נצליח ולו במעט לגעת במשנתו החינוכית.
חיים - ישנה תפיסה מוטעית אצל בני האדם שהתורה והחיים הם שני דברים מנוגדים שצריכים איכשהו להסתדר זה עם זה. אצל הרב חיים דרוקמן אפשר היה לראות את הביטוי "תורת חיים" בחוש ממש: באין־ספור מאמרים, שיעורים והדרכות הוא מנחה אותנו, את תלמידיו, כיצד החיים, במובנם השלם והאידיאלי, הם חיים דווקא כאשר הם חיים של תורה, הסובבים סביב ערכי התורה והשאיפה לשקוע בה, והתורה היא תורת חיים כאשר היא עוסקת בחיים. כך נוצרת בארץ ישראל ובמדינת ישראל לכידות בין עולם התורה וההלכה ובין המציאות הנגלית לפנינו בכל תחומי החיים - בחקלאות, בצבא, במערכת המשפט ובמערכת הרפואה.
מאיר- הרב לימד שתכונות הנפש צריכות לצאת מהכוח אל הפועל. הוא מאיר לנו את העתיד לבוא כשלפעמים המציאות נקלעת למשברים, ערפל, קשיים ואתגרים. הוא מאיר לנו בדוגמה אישית כיצד יש לפעול עם א־ל בשליחות בלתי נגמרת. הוא מאיר באור פניו הקורן את האהבה העצומה לכל אחד ואחד, ממש כפי שהדריך אותנו הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל במידות הראי"ה: "אהבת כל המעשים כולם היא קודמת לכול, אחר כך אהבת האדם, אחריה אהבת ישראל שהיא כוללת הכול שעתידין ישראל לתקן את המעשים כולם".
הרב גם תמיד השווה בין התהליך שעבר עם ישראל בהקמת המדינה ובין התהליכים שצריך לעבור עם כל תלמיד בעת חינוכו. מצד אחד יש את האתגרים שצריך לעבור באופן פרטני, אך תמיד להסתכל גם על התמונה הגדולה. לזכור תמיד שיש שוני בין כל אדם, אך שזה לעולם לא יפגע באהבתנו לכולם. כדי שהאהבה לא תיפגע יש לזכור תמיד, כפי שאמר הרב בעתות משבר, "שיש לכל עם ישראל עבר משותף, אך יש לנו גם עתיד משותף". ההבנה הזאת יצרה אצל הרב מציאות, הוא היה מחובר כל כך לכל תלמידיו על גווניהם, דעותיהם ומנעדיהם. ההצלחה של גישה זו השתקפה בכך שעד יומו האחרון כולם ראו בו כתובת להתייעצות ולשיח בגלל שאהב את כולם, לא משנה כמה שונים היו בפרצופיהם ובדעותיהם.
יותר מ־70 שנה דמותו של הרב הפכה להיות שם נרדף לצמד המילים "בני עקיבא" והוא נחשב למדריך הנצחי של תנועת הנוער. גם כאן יש רעיון חינוכי עמוק בהשקעה של הרב בתנועת הנוער, מתוך הבנה שעולמו החינוכי של הנער לא נשאר רק בין כותלי הישיבה אלא נמצא גם בשעות הפנאי שלו. עולם הפנאי של נוער בגיל ההתבגרות הוא עצום ובעל פוטנציאל גדול. הרב הקפיד שדווקא במקומות שהם מחוץ למסגרת נדרשת מאיתנו גמישות גדולה, לכן היה מוכן להכיל דברים שלא תמיד היה קל לקבלם, על מנת שכמה שיותר בני נוער יזכו לחינוך המשלים הבלתי פורמלי לחיזוק זהותם. הרב בלט גם בלבושו החיצוני שבו התהלך ביומיום, בלי חליפה וגינונים רבניים. כוונתו הייתה שהנוער והציבור הארץ ישראלי יחושו בנוח ליצור קרבה ושיח עם דמותו החינוכית של הרב.
קשה לדמיין את מדינת ישראל בכלל, ואת הציונות הדתית בפרט, בלי החותם של הרב שמוטבע על עשרות או מאות אלפי הבוגרים והבוגרות הממלאים את כל שדרות החיים במדינת ישראל: חניכים, תלמידים, חיילים, גרי צדק, ראשי ישיבות, מנהיגי ציבור, מובילים בהתיישבות. כולם, גם כאלו שאולי לא פגשו אותו אישית, יונקים מתורתו ומדרכו של הרב ושואבים מכך כוח להמשיך ולפעול עם א־ל.
הרב חיים מאיר דרוקמן, הגעגוע העצום כבר החל. הפרידה קשה מנשוא. יהי זכרו ברוך. בעזרת ה' נמשיך לצעוד בדרכו לאתגרים הבאים.
הכותב הוא מנכ"ל רשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא
מתוך העיתון ב'שבע'
האם מותר לפנות למקובלים?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
סוד המנורה וסוד החנוכיה
בריאת העולם בפרשת לך לך
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
סוכת עראי דיגיטלית
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
מה המשמעות הנחת תפילין?
מי חייב לצום בתשעה באב נדחה?
מה הייעוד של תורת הבנים?