- ספריה
- שף ויתיב - הלכות קריאת תהילים
375
הרה״ג פנחס זביחי בספר תהלים ’עטרת פז’ כתב שכן הוא מנהג העולם שבעת שמסיימים את ספר התהלים, תיכף ומיד מתחילים מפרק ראשון עד הפסוק ’וכל אשר יעשה יצליח’, וכן נמצא ברוב ספרי תהלים המודפסים.
והביא שם את טעם הדבר שלא לתת פתחון פה לשטן לומר שסיימו לקרוא ואין הם חפצים לקרוא עוד, וכשם שכתב הב״י (סי’ רפב) בסיום התורה של שמיני עצרת: ״קרינן פרשת בראשית, והוא כדי שלא ליתן פתחון פה לשטן לומר סיימו את התורה ואינם חפצים לקרות עוד״.
וכן הוא בספר האשכול (ח״ב עמוד סה), ובספר המנהיג (הל’ סוכה אות נח), ובאבודרהם (דף פא,ב) ובשבולי הלקט השלם (סי’ שעב), וברדב״ז (ח״א, אלף רעט), ובברכי יוסף (או״ח סי’ תרסט סק״א). ובספר אליה רבה (או״ח סי’ קלב סק״ו) כתב כשיוצא מבית הכנסת בסיום התפלה נוהגים לומר קודם לכן ’אדון עולם’ אחר הקדיש. והטעם כתב בספר מטה משה כיון שמתחילים בו את התפלה, לכן מיד כשמסיימים מתחילים וחוזרים כדי שלא יקטרג השטן כנ״ל.
טעם שקוראים רק ג’ פסוקים ולא מסיימים המזמור הראשון, כתב שם בספר עטרת פז, כיון שפסוק אחרון הוא ’ודרך רשעים תאבד’ (תהלים א,ו), ויש תמיד לסיים בטוב, וכשם שכתב הרמ״א (או״ח סי’ קלח ס״א) גבי קריאת התורה שיכוון תמיד לסיים בדבר טוב. וכן כתב הש״ע (סי’ תכח ס״ו) שקללות שבתורת כהנים אין מפסיקים בהם אלא אחד קורא את כולם ומתחילים בפסוקים שלפניהם ומסיימים בפסוקים שלאחריהם וכו’, והיינו כדי להתחיל בדבר טוב ולסיים בדבר טוב. וראה תוס’ (כתובות קיב,ב ד״ה עתידין) על דברי הגמ’ שם עתידין כל אילני סרק שבארץ ישראל שיטענו פירות שכתבו: ״לפי שרוצה לסיים בדבר טוב נקט לה הכא״.
בריאת העולם בפרשת לך לך
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
ראיית המבט השלם
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
איך ללמוד גמרא?
למה משווים את העצים לצדיקים?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
איך נראית נקמה יהודית?
תפקיד עם ישראל להופיע את ה' בעולם
שיחת מוצ"ש פרשת יתרו תשפ"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ד שבט תשפ"ד
הפסקת הריון
הרב אליעזר מלמד | אב ה'תשס"א

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל
