- הלכה מחשבה ומוסר
- דעת אלוקים
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
וְלֹא בֶּהָמוֹן בִּלְבַד, כִּי-אִם גַּם אֵצֶל בְּנֵי הַדֵּעָה, שֶׁהֵם מַתְמִימִים אֶת צִיּוּרָם בְּמַה שֶּׁהֵם מְשַׁעֲרִים אֶת הַטּוֹב הַיּוֹצֵא מֵהַבָּעַת הַכָּבוֹד לֵאלֹהִים בַּהַנְהָגָה הָאֱנוֹשִׁית, הִנֵּה תִּהְיֶה לָהֶם רַק הֲכָנָה לְצִיּוּר רָפֶה הַמִּתְיַשֵּׁב בְּקִרְבָּם בְּדֹחַק, וְלֹא לְרֶגֶשׁ חַי הַמְפַרְנֵס אֶת כָּל כֹּחוֹת הַחַיִּים, וְקַל-וָחֹמֶר שֶׁלֹּא יוּכַל לְהִתְעוֹדֵד לְרֶגֶשׁ מְחַיֶּה כֹּחוֹת לְאֻמִּיִּים.
אָמְנָם הַכָּבוֹד הָאִידֵאָלִי, כְּבוֹד הַחֲפָצִים הָאֱלֹהִיִּים, שֶׁהַתְחָלָתָם נִמְצָא בַּצַּד הַטּוֹב שֶׁבָּנוּ בְּעַצְמֵנוּ בִּפְרָט, וּבִמְקוֹר הַטּוֹב שֶׁל אֻמָּתֵנוּ בִּכְלָלָהּ, וְעֻזָּם וְתָקְפָּם, נִצְחָם וְתִפְאַרְתָּם עֲדֵי עַד, בְּאֹפֶן שֶׁנִּהְיֶה מִתְפַּרְנְסִים מֵהֶם פַּרְנָסָה לְאֻמִּית כְּלָלִית וּקְבוּעָה לְדוֹרוֹת עוֹלָמִים, דָּבָר זֶה נִמְצָא בְּאוֹר ד', אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב, שֶׁקָּרְאוּ בִּשְׁמוֹ, וְהוֹדִיעוּ דְּרָכָיו בָּעוֹלָם, שֶׁנִּאֲצוּ אֶת אֱלֹהֵי הַנֵּכָר, וְנָהֲרוּ אֶל ד' וְאֶל טוּבוֹ, "ד' יִרְאֶה אֲשֶׁר יֵאָמֵר הַיּוֹם בְּהַר ד' יֵרָאֶה", שֶׁעַל-יְדֵי מַחֲזֵה שָׁדַי יִגָּלֶה לְנֶאֶמְנֵי בֵּיתוֹ, לָדַעַת דְּרָכָיו, הַמָּקִירִים בְּרָכָה, טוֹבָה וְחַיִּים, לְנֶצַח נְצָחִים, "אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה".
אֵלֶּה הַמֻּשָּׂגִים הֵם מְחַיִּים אֶת הַנְּשָׁמָה הַפְּרָטִית וְהַכְּלָלִית.
וְתַחַת אֲשֶׁר בַּיָּמִים הָרְחוֹקִים מִקֵּץ גְּאֻלָּתֵנוּ, שֶׁרָחוֹק הָיָה הָאוֹר הָאֱלֹהִי הָאִידֵאָלִי לְהִגָּלוֹת עַל כְּלַל עַמֵּנוּ, הָיָה הַהֶכְרֵחַ נוֹתֵן שֶׁיִּהְיֶה הֲמוֹן עַמֵּנוּ נִזְקָק לְמִצְווֹתֶיהָ שֶׁל תּוֹרָה רַק מִצַּד הָאוֹרָה הַמּוּעֶטֶת שֶׁל הַנְּקֻדָּה הָעַצְמִית שֶׁל יַחַשׂ הָאֱלֹהוּת, הַמִּתְנוֹצֶצֶת בְּנֶפֶשׁ הָאָדָם רַק בְּרֶגֶשׁ, וּמְמַלֵּאת אוֹתוֹ גַּם כֵּן מָגוֹר וּפַחַד כָּזֶה, שֶׁאִם לֹא יִמְצָא דֵּי אוֹנִים בְּמַה לְּהַמְתִּיקָהּ וּלְהַאִירָהּ, תַּחְשִׁיךְ לוֹ לִפְעָמִים גַּם כֵּן אֶת עוֹלָמוֹ, [וּמִכָּל-מָקוֹם הַסְּגֻלָּה הַצְּפוּנָה שֶׁל הַחֵשֶׁק הָאִידֵאָלִי הַנִּסְתָּר, שֶׁהָיָה מִתְגַּלֶּה בִּיחִידֵי הַדּוֹר, הָיָה מְחַמֵּם וּמֵאִיר גַּם כֵּן אֶת הַנְּקֻדָּה שֶׁיָּרְדָה מִמְּרוֹם עֻזָּהּ לְהִתְלַבֵּשׁ בִּלְבוּשִׁין דְּחֹל, "עִמּוֹ אָנֹכִי בְּצָרָה"], תַּחַת זֶה עַכְשָׁו בְּעִקְבָא דִמְשִׁיחָא, לְעֵת הַהִתְגַּלּוּת שֶׁל הָאֶפְשָׁרוּת לְהָאִידֵאָלִים הַנִּשָּׂאִים הַכְּלָלִיִּים לְהִגָּלוֹת, אָז הַנְּטִיָּה שֶׁאֶפְשָׁר לָהּ לְהִפָּגַע בְּחֶשְׁכַת קַדְרוּת וּמַאֲפֵל, שֶׁ"רַגְלֶיהָ יוֹרְדוֹת מָוֶת", הִיא מִסְתַּלֶּקֶת מִן הַנֶּפֶשׁ הַכְּלָלִית, וְהַדּוֹר הַצָּעִיר מִתְרוֹקֵן מֵהַשְׁפָּעָתָהּ, וְאַךְ בְּפֶרֶק קָטָן הִנְנוּ רוֹאִים בּוֹ רֵיקָנִיּוּת וְשׁוֹבְבוּת.
זֶהוּ מַעֲמַד הַתְּסִיסָה שֶׁל 'הַמַּזִּיקִין שֶׁנִּבְרָאִים בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת', וְ'רַבִּיתֵיהּ דִּינוּקָא גָּדַל פּוּרְתָּא תַּבּוּרֵי מָאנֵי'.
דעת אלוקים (13)
הרב הראל כהן
12 - יניקת המינות בגניבה ממקור ישראל, ותיקונה
13 - היחס האידאלי אל האלוקות, והתממשותו בחיים
טען עוד
הוּא לֹא יַעֲבֹד אֶת הָרַב עַל מְנָת לְקַבֵּל פְּרָס, הוּא יַעֲשֶׂה אֶת הַכֹּל מֵאַהֲבָה, מִגְּדֻלָּה וְשִׂמְחָה, "וֶהֱבִיאֲךָ ד' אֱלֹהֶיךָ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ, וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ, וּמָל ד' אֱלֹהֶיךָ אֶת-לְבָבְךָ וְאֶת-לְבַב זַרְעֶךָ, לְאַהֲבָה אֶת-ד' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ לְמַעַן חַיֶּיךָ" , "בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ד' צְבָאוֹת לַעֲטֶרֶת צְבִי וְלִצְפִירַת תִּפְאָרָה לִשְׁאָר עַמּוֹ וּלְרוּחַ מִשְׁפָּט לַיּוֹשֵׁב עַל-הַמִּשְׁפָּט וְלִגְבוּרָה מְשִׁיבֵי מִלְחָמָה שָׁעְרָה".
"וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יִתָּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל וּבָאוּ הָאֹבְדִים בְּאֶרֶץ אַשּׁוּר וְהַנִּדָּחִים בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְהִשְׁתַּחֲווּ לַד' בְּהַר הַקֹּדֶשׁ בִּירוּשָׁלִָם", "וַד' עֲלֵיהֶם יֵרָאֶה וְיָצָא כַבָּרָק חִצּוֹ וַד' אֱלֹהִים בַּשּׁוֹפָר יִתְקָע וְהָלַךְ בְּסַעֲרוֹת תֵּימָן".
לְהָקֵל מֵעַל בָּנֵינוּ אֵיךְ לִמְצֹא בְּגָלוּי אֶת הָאִידֵאָלִים הָרָמִים בְּכָל מַהֲלַךְ הַחַיִּים, שֶׁל קִיּוּם הַתּוֹרָה וּמִצְווֹתֶיהָ לְבַל יִהְיֶה לָהֶם "דְּבַר ד' צַו לָצָו צַו לָצָו קַו לָקָו קַו לָקָו זְעֵיר שָׁם זְעֵיר שָׁם", כִּי-אִם מִצְוָה כּוֹלֶלֶת חַיָּה קַיָּמָה וְנֶאֱמָנָה, הַמְבִיאָה אוֹר חַיִּים וְזִיו כָּבוֹד לְכָל אֶחָד מִבָּנֵינוּ בִּפְרָט, וְלִכְלַל עַמֵּנוּ בִּכְלָל, לְמַעַן תִּהְיֶה הָאֱמוּנָה אֶמוּנַת חֹסֶן, חָכְמָת וָדַעַת; וְהַיִּרְאָה יִרְאַת הוֹד וְהָדָר, שֶׁל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֱלֹהַּ נוֹרָא הוֹד, הַמַּתְאֶמֶּת עִם גַּדְלוּת הַחַיִּים וְאוֹר הַשִּׂמְחָה הַנִּתְבַּעַת בַּטֶּבַע מִכָּל אָדָם אֲשֶׁר יָשְׁרָה נַפְשׁוֹ בּוֹ, וּמִכָּל עַם אֵיתָן וְחָפֵץ בַּחַיִּים, "וּבְנֵי צִיּוֹן גִּילוּ וְשִׂמְחוּ בַּד' אֱלֹהֵיכֶם".
זֹאת הִיא הָעֲבוֹדָה הַיּוֹתֵר קְדוֹשָׁה שֶׁל עֲבוֹדַת הַתּוֹרָה בְּדוֹרוֹתֵינוּ אֵלֶּה.
וְהַמְצֻיָּנִים שֶׁבִּבְנֵי תּוֹרָה, בִּפְרָט אוֹתָם שֶׁמּוֹצְאִים בְּנַפְשָׁם כִּשְׁרוֹן וּנְטִיָּה פְּנִימִית לְלִמּוּדִים מוּסָרִיִּים וּפִיּוּטִיִּים, וּלְמַחְשָׁבוֹת רוֹמֵמוֹת בַּחָכְמוֹת הַגְּבוֹהוֹת, הַחֵפֶץ הַנַּעֲרָץ הַזֶּה אָסוּר לְכָבְשׁוֹ וּלְבַטְּלוֹ, כִּי-אִם לְהַרְחִיבוֹ וּלְהַגְדִּילוֹ וְלִקְבֹּעַ עָלָיו שִׁעוּרִים רְחָבִים וַהֲגוּנִים בְּדַעַת חָכְמָה וְכִשְׁרוֹן מִדֵּי יוֹם בְּיוֹמוֹ.
הֵם הִנָּם בְּיוֹתֵר מְחֻיָּבִים לְיַחֵד לְאֵלֶּה הַלִּמּוּדִים אֶת רֹב כִּשְׁרוֹנָם, מִבְּלִי לְהַבִּיט כְּלָל אִם עַל יְדֵי יִחוּדָם זֶה יִהְיוּ צְרִיכִים לִקְבֹּעַ לָהֶם בְּעֵסֶק הַתּוֹרָה הַמַּעֲשִׂית סְדָרִים נוֹחִים, קְצָרִים וִישָׁרִים, לָדַעַת הֲלָכָה בְּרוּרָה וּסְבָרָה יְשָׁרָה, וּלְבָרֵר כָּל דָּבָר בְּעִתּוֹ בְּיִשּׁוּב וּבִמְתִינוּת וּבְשִׁנּוּן שֶׁל בְּקִיאוּת מְחֻוֶּרֶת בַּהֲלָכוֹת הַפְּסוּקוֹת, וּבִיסוֹדֵי הַסֻּגְיוֹת וְהַשִּׁיטוֹת, שֶׁהַחֲרִיפוּת הָאֲמִתִּית מִתְיַלֶּדֶת מִזֶּה מִמֵּילָא לְעֵת הַדָּרוּשׁ.
בְּלֹא טֹרַח רַב שֶׁל אֲרִיכוּת פִּלְפּוּל, שֶׁרֻבּוֹ נוֹעַד רַק לְאוֹתָם שֶׁאֵין לָהֶם בְּמַה לְמַלֹּאת אֶת צִמְאוֹן הַנֶּפֶשׁ לְהַרְחָבָתָהּ שֶׁל תּוֹרָה וְעֹז הַחֹפֶשׁ הַשִּׂכְלִי בִּדְרִישָׁתָהּ מִבִּלְעָדָיו; אַף עַל פִּי שֶׁמִּעוּטוֹ הוּא לְעוֹלָם נָאֶה וְהָגוּן, טוֹב וְיָפֶה אֲפִלּוּ לְהַיּוֹתֵר עֲסוּקִים בְּמַהֲלָכִים רוּחָנִיִּים עֶלְיוֹנִים, אֲבָל הָעֵסֶק הַיְסוֹדִי שֶׁל הַנְּפָשׁוֹת הָעֲדִינוֹת צָרִיךְ לִהְיוֹת "לִפְקֹחַ עֵינַיִם עִוְרוֹת, לְהוֹצִיא מִמַּסְגֵּר אַסִּיר מִבֵּית כֶּלֶא יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ".
"עַל הַר-גָּבֹהַּ עֲלִי-לָךְ מְבַשֶּׂרֶת צִיּוֹן, הָרִימִי בַכֹּחַ קוֹלֵךְ מְבַשֶּׂרֶת יְרוּשָׁלִָם, הָרִימִי אַל-תִּירָאִי, אִמְרִי לְעָרֵי יְהוּדָה הִנֵּה אֱלֹהֵיכֶם".
"וְהָיָה בַיּוֹם-הַהוּא נְאֻם-ד' תִּקְרְאִי אִישִׁי וְלֹא-תִקְרְאִי-לִי עוֹד בַּעְלִי, וַהֲסִרֹתִי אֶת-שְׁמוֹת הַבְּעָלִים מִפִּיהָ וְלֹא-יִזָּכְרוּ עוֹד בִּשְׁמָם, וְכָרַתִּי לָהֶם בְּרִית בַּיּוֹם הַהוּא עִם-חַיַּת הַשָּׂדֶה וְעִם-עוֹף הַשָּׁמַיִם וְרֶמֶשׂ הָאֲדָמָה, וְקֶשֶׁת וְחֶרֶב וּמִלְחָמָה אֶשְׁבּוֹר מִן-הָאָרֶץ וְהִשְׁכַּבְתִּים לָבֶטַח, וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי לְעוֹלָם, וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט וּבְחֶסֶד וּבְרַחֲמִים, וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בֶּאֱמוּנָה וְיָדַעַתְּ אֶת-ד'.
וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא אֶעֱנֶה, נְאֻם-ד', אֶעֱנֶה אֶת-הַשָּׁמָיִם וְהֵם יַעֲנוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְהָאָרֶץ תַּעֲנֶה אֶת-הַדָּגָן וְאֶת-הַתִּירוֹשׁ וְאֶת-הַיִּצְהָר וְהֵם יַעֲנוּ אֶת-יִזְרְעֶאל.
וּזְרַעְתִּיהָ לִּי בָּאָרֶץ, וְרִחַמְתִּי אֶת-לֹא רֻחָמָה, וְאָמַרְתִּי לְלֹא-עַמִּי, עַמִּי-אַתָּה וְהוּא יֹאמַר אֱלֹהָי".
בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ.
השלכות המחשבה הילדותית בתפיסת האלוקות
עקבי הצאן עמ' קלא
הרב הראל כהן | י"ח אייר תשפ"ג
הנחלת ההליכה בדרכי ד', ותשוקת העריגה אל האלוקות
עקבי הצאן עמ' קלה
הרב הראל כהן | כ"ד סיוון תשפ"ג
אמונה בה' - דווקא דרך עם ישראל
עקבי הצאן עמ' קלב - קלג
הרב הראל כהן | ג' סיון תשפ"ג
ידיעת האומה את ערכה העצמי
עקבי הצאן עמ' קלו - קלז
הרב הראל כהן | ט"ו תמוז תשפ"ג
איך נראית נקמה יהודית?
למה ללמוד גמרא?
ראיית המבט השלם
איך מתכוננים לקבלת התורה?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
לקום מהתחתית של התחתית
ריסוק קרח בשבת- סוחט או מוליד?
בדיקת פירות ט''ו בשבט
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
הרב יוסף צבי רימון | שבט תשפ"ה
"והוא היה והוא הווה"
עולת ראיה- אדון עולם 4
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ב חשוון תשפ"ה
